عملکرد انتقادآمیز اداره خودگردان کردی در سوریه مانعی برای کسب مشروعیت بین المللی

سرویس جهان- برخی نهادهای حقوق بشری در سوریه معتقدند عملکرد انتقاد آمیز اداره خودگردان شمال شرق سوریه درخواست آن برای پذیرش بین المللی و مشروعیت این نهاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش کردپرس، مقامات کرد سوریه بارها از سازمان ملل و آمریکا خواسته اند با پذیرش مشروعیت اداره خودگردان در شمال سوریه، زمینه تعامل بهتر آن با جهان خارج را فراهم کنند. با این حال، کشورهای غربی از جمله آمریکا که خود را همپیمان کردهای سوریه دانسته، تاکنون به درخواست کردها پاسخ مثبت نداده اند.

برخی نهادهای حقوق بشری معتقدند عملکرد انتقدآمیز اداره خودگردان که بخشی از آن به بازداشت های خودسرانه، از جمله بازداشت مخالفان سیاسی آن مربوط می شود مانعی برای پذیرش مشروعیت آن نزد جامعه جهانی است.

گزارشگران بدون مرز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده است نسبت به افزایش بازداشت فعالان رسانه ای ابراز نگرانی کرده است. این نهاد ادعا کرده است که فعالان رسانه ای در شمال شرق سوریه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه، شاخه نظامی اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه و یا نیروهای نظامی وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD بازداشت شده اند.

نشریه سیریا دیرکت نیز به بسته شدن دفاتر شبکه های تلویزیونی در مناطق تحت کنترل اداره خودگردان کردی در شمال سوریه، از جمله دفتر تلویزیونی کردستان 24 وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق اشاره کرده و تاکید کرده است این اقدامات که با دموکراسی منافات دارد بر عدم پذیرش مشروعیت اداره خودگردان تاثیر دارد.

کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز در ماه های مارس و آوریل ،2021 33 مورد بازداشت و نقض حقوق فعالان مدنی و روزنامه نگاران را ثبت کرده است. کامران سعدون از جمله روزنامه نگارانی است که ادعا کرده است به دلیل همسو نبودن ایده هایش با حزب حاکم کردی اتحاد دموکراتیک سوریه در شمال شرق این کشور بازداشت شده و هر فعال رسانه ای یا نشریه علیه اداره خودگردان مطلب منتشر کند دفتر آن تعطیل و یا روزنامه نگار از فعالیت محروم می شود.

ولادیمیر وان ویلگنبرگ، ناظر مسائل کردی با اشاره به مناقشات میان اقلیم کردستان و اداره خودگردان شمال شرق سوریه، به سیریا دیرکت گفته است رقابت اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی در بازداشت فعالان وابسته به یکدیگر نشانه تنش کردی-کردی است. این مسئله با توجه به ارتباط ان با اختلافات میان حزب دموکرات کردستان عراق و پ.ک.ک، حتی خطر بروز جنگ میان گروه های کردی را افزایش داده است. چنین اقداماتی نیز روی موافقت جامعه بین المللی با پذیرش سیاسی اداره خودگردان کردی تاثیر منفی دارد.

این نشریه به موارد دیگری از اقدامات یکجانبه گرایانه اداره خودگردان که تنش در شمال سوریه را به دنبال داشته، اشاره کرده و نوشته است افزایش قیمت سوخت، سربازگیری اجباری و تدوین برنامه آموزش تحصیلی مناقشه برانگیز که با مخالفت برخی جوامع مانند مسیحیان روبه رو شده، نیز بخشی از اقداماتی است که جامعه بین المللی نظر مثبتی در مورد آن نخواهد داشت.

ویلگنبرگ با اشاره به این که آمریکا تاکید کرده است که نقض حقوق بشر در اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی در سوریه را دنبال می کند، اقدامات مناقشه برانگیز توسط اداره خودگردان در شمال سوریه را در رویکرد سیاسی واشنگتن نسبت به کردها تاثیرگذار عنوان کرد.

کد خبر 13872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha