سیاست‌های اشتباه دولت در حوزه گندم، کشور را با چالش مواجه کرده است

سرویس کرمانشاه _ داریوش پناهی فعال اقتصادی در حوزه کشاورزی در گفتگو با کردپرس عنوان با انتقاد جدی از سیاست‌های دولت در حوزه گندم اظهار داشت: به دلیل سیاست گذاری‌های اشتباه بخش دولتی، کشور گرفتار مشکلات بسیاری شده است که عواقب آن گریبانگیر خود دولت، کشاورزان و عموم مردم شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس ، پناهی با اشاره به اینکه گندم مهمترین و با ارزشترین ماده غذایی عمومی جهان است در ادامه عنوان کرد: در کشور ما، دولت خریدار انحصاری گندم است و اجازه صادرات آن را نیز به کشاورزان و تجار نمی دهد.

وی افزود: قیمت‌گذاری بسیار غیرکارشناسی گندم باعث از بین رفتن انگیزه و صرفه اقتصادی برای گندمکاران شده و باعث گردیده کشت های آبی به سمت و سوی تولید محصولات جالیزی غیر ضروری مانند هندوانه و خربزه و ... برود.

پناهی ادامه داد: به دلیل این سیاست های سراسر اشتباه، خودکفایی گندم که حاصل زحمات دو دهه کشاورزان، کارشناسان و متولیان امر بود از بین رفت و حتی صادرات این محصول در چند سال اخیر را نیز شاهد بودیم ولی دولت مجبور شد که در سال گذشته حدود 3 میلیون تن و در سالجاری تا حدود 6 میلیون تن گندم خارجی با قیمت نزدیک به دو برابر قیمت داخلی در برنامه خرید داشته باشد.

این فعال اقتصادی در حوزه کشاورزی اظهار داشت: در خبرها شنیده می‌‌شود گندمی را که در سالجاری از کشاورزان با قیمت پایینی خریداری نموده‌اند؛ می.خواهند را با قیمت بسیار بالاتری به بخش صنف و صنعت بفروشند.

وی تاکید کرد: اینکار باعث گران شدن بسیاری از اقلام مثل شیرینی، بیسکویت، ماکارونی و غیره می گردد.

وی با اشاره به اینکه دلیل اینکار را جبران زیان های شرکت بازرگانی دولتی عنوان می نماید در ادامه خاطرنشان کرد: این زیان ناشی از سیاست گذاری اشتباه و واردات گندم گران خارجی است و تاوان این اقدامات را نباید از جیب کشاورزان و مردم جبران نمود.

پناهی گفت: کارشناسان حوزه کشاورزی اعتقاد دارند که قیمت گذاری ناعادلانه گندم موجب خسارت های فراوان به بخش تولیدکشور شده و می بایست هرچه زودتر این قیمت اصلاح شود. در غیر اینصورت با خروج گندم از چرخه تولید، خروج غیر قانونی آن از کشور و تعلیف دام با گندم موجب چالش جدی دولت منتخب خواهد گردید.

کد خبر 13711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha