وضعیت آب در حسکه بسیار بحرانی است/ترکیه می‌خواهد مردم شمال سوریه را به زانو دربیاورد

سرویس سوریه-یک ‌تحلیلگر و روزنامه‌نگار کُرد سوری گفت:ترکیه با قطع سرچشمه آب منطقه حسکه به دنبال فشار بر مردم کُردستان‌ سوریه است.

جمعه محمد روزنامه نگار و تحلیلگر منطقه در گفت‌وگو با کُردپرس با اشاره به وضعیت بی‌آبی در منطقه حسکه واقع در شمال و شرق سوریه، اظهار کرد:وضعیت بی‌آبی در حسکه بسیار خطرناک شده است.از زمانی که ارتش ترکیه و گروه‌های جهادگرا شهر سریکانی و گر‌سپی را تصرف کردند تا به امروز ۱۵ مرتبه آب منطقه حسکه را بر روی شهروندان قطع کرده‌اند‌.
وی ادامه داد:آب آشامیدنی حسکه از سرچشمه علوک در سریکانی می‌آید و ترکیه هر بار که آب را قطع می‌کند تا چندین‌ روز نمی‌گذارد آب آشامیدنی به حسکه بیاید و مردم‌ با وضعیت بسیار وخیمی روبرو شده‌اند.
وی افزود:ترکیه وقتی می‌بیند که قادر نیست در زمین موفق شود دست به قطع آب می‌زند تا بر مردم‌ فشار بیاورد.در سوی دیگر دولت مرکزی سوریه و روسیه نیز بر مردم‌ شمال و شرق سوریه فشار می‌آورند و دروازه‌های مرزی را بر روی مردم‌ بسته‌اند.
این روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد:اداره خودگردان بدنبال گزینه‌های برای جایگزینی تامین‌شرب آب است.یکی از این گزینه‌ها حفر هفتاد حلقه چاه آب برای تهیه مصرف آشامیدنی مردم‌ حسکه است که آن پروزه هم‌ به کندی پیش می‌رود و مردم‌ هم از اداره خودگردان‌ می‌خواهند که هر چه زودتر راهکاری برای این وضعیت پیدا کند.
وی یادآور شد:یکی از مسئولان اداره خودگردان اعلام کرد که قرار است مذاکراتی با ترکیه بر سر منبع اب علوک‌ انجام‌شود.ترکیه برای راه‌اندازی منبع علوک نیازمند ۲۵ مگاوات برق است که این ولتاز برق از سد تشرین تهیه می‌شود.
جمعه محمد گفت:این بیم وجود دارد که ترکیه به مانند همیشه بر مذاکره و تعهد خود پایبند نباشد.تا به امروز چندین مرتبه مذاکراتی انجام گرفته اما هر بار ترکیه بدان‌عمل نکرده است.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد:در این شرایط کرونا و گرمای هوای ۴۵ درجه حسکه شرایط برای مردم‌ سخت شده و بی‌آبی و قطع آب باعث بوجود آمدن چندین بیماری واگیردار شده است.
وی افزود:ترکیه شش ماه است آب فرات را قطع کرده و از سوی دیگر آب آشامیدنی منطقه حسکه که از منبع علوک تامین‌ می‌شود را نیز قطع نموده و می‌خواهد با این‌ سیاست مردم‌ شمال سوریه را به زانو بیاورد.
کد خبر 12981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha