اهداف خطرناک ترکیه از ورود نظامی به اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- نشریه اپن دموکراسی هدف از ورود نظامیان ترکیه به اقلیم کردستان به بهانه مقابله با پ.ک.ک را تضعیف حاکمیت عراق و کنترل مناطق کردنشین این کشور و بخشی از راهبرد اردوغان برای عملی کردن رویاهای او عنوان کرد.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش تیم های صلح ساز مسیحی، ارتش ترکیه نزدیک به 40 کیلومتر در خاک اقلیم کردستان پیشروی کرده است. دور جدید حملات هوایی وزمینی ترکیه در خاک اقلیم کردستان، از آوریل 2020 آغاز شده و آنکارا هدف از این حملات را که همراه با تخریب جنگل ها و احداث 41 پایگاه نظامی صورت گرفته، مقابله با نیروهای پ.ک.ک عنوان کرده است.

اما نشریه اپن دموکراسی در تحلیلی به بررسی اهداف ترکیه از ورود نظامی به اقلیم کردستان پرداخته و مقابله با پ.ک.ک را تنها بهانه ای برای «اشغال نظامی» اقلیم کردستان عراق عنوان کرده است.

این نشریه هشدار داده است ترکیه تاکنون مناطق کردنشین در داخل این کشور و داخل خاک سوریه را با ورود نظامیان تحت کنترل شدید خود قرار داده و اقدام به پاکسازی کردها از این مناطق کرده است. به طوری که در برخی مناطق کردنشین سوریه، بیشتر جمعیت کردها از این مناطق رانده شده اند.

این نشریه عملیات نظامی ترکیه در خاک اقلیم کردستان عراق را بخش دیگری از طرح ترکیه برای پراکنده کردن کردها دانسته و نسبت به پیامدهای آن که با سکوت دولت اقلیم کردستان و جامعه بین المللی همراه شده، هشدار داده است.

اپن دموکراسی سرکوب گسترده سیاستمداران و احزاب کردگرا در ترکیه، حمله به مناطق کردنشین سوریه در سال های گذشته و حمایت از شورشیان علیه کردهای سوریه، بستن آب به روی جمعیت مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و در نهایت شعله ور کردن آتش جنگ در اقلیم کردستان را زنجیره ای از اقدامات برنامه ریزی شده رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برای عملی کردن طرح های جاه طلبانه عنوان کرده است.

اپن دموکراسی علت ادامه حملات ترکیه به مناطق کردنشین در ترکیه، سوریه و عراق را چشم بستن جامعه بین المللی و بویژه آمریکا به روی اقدامات تخریبی آنکارا دانسته است. نویسنده این تحلیل هشدار داده است اگر جامعه بین المللی جلوی اقدامات نظامی ترکیه را نگیرد منطقه بار دیگر دستخوش آشوب دیگری خواهد شد.

این نشریه برخورد اخیر ناتو با ترکیه در جریان نشست سالانه رهبران آن و نیز دیدار جو بایدن با اردوغان را در مورد مسئله کردها تاسف بار خوانده است چرا که به نوشته آن، اشاره ای به اقدامات مخرب ترکیه نکرده اند.

این نشریه مهم ترین هدف ترکیه از ایجاد آشوب و جنگ در منطقه اقلیم کردستان را درگیر کردن کردها در یک جنگ داخلی عنوان کرده است. اپن دموکراسی علت فراهم شدن زمینه جنگ داخلی احتمالی و خطرناک میان حزب دموکرات کردستان عراق به عنوان حزب حاکم در این منطقه و نیروهای پ.ک.ک را فشار ترکیه بر حزب دموکرات برای وارد شدن به جبهه مقابله با پ.ک.ک و وادار کردن این حزب به قطع راه های ارتباطی پ.ک.ک با سوریه دانسته است.

این نشریه تنها راه پایان دادن به جنگ در مناطق کردنشین را تلاش برای احیای روند صلح میان پ.ک.ک و دولت ترکیه عنوان کرده است.

کد خبر 12703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha