گروسی: آژانس آماده همکاری با رئیس‌جمهوری جدید ایران است

سرویس ایران_ رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد آماده همکاری با رئیس‌جمهوری جدید ایران و شنیدن نظرات ایشان در مسیر همکاری‌ها است.

به گزارش کرد پرس به نقل از ایرنا گروسی در مصاحبه دیروز (۳۰ خرداد) با تارنمای پس بلو برای ملاقات با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیم رئیس رئیس‌جمهوری منتخب ایران برای ادامه مسیر اعتمادسازی و همکاری ابراز تمایل کرد.

رافائل گروسی در این گفت‌وگو همچنین مدعی شد که ایران هنوز در مورد تمدید توافق اخیر با آژانس به او خبری نداده است. وی از تهران خواست تا یک بار و برای همیشه به سؤالات مربوط به بقایای اورانیوم یافت شده در برخی از اماکن هسته‌ای پاسخ دهد.

گروسی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال تمدید مجدد توافق ایران و آژانس پس از 24 ژوئن(3 تیر) گفت: هنوز منتظریم ایران به ما جواب بدهد. همان گونه که در کنفرانس مطبوعاتی اخیر گفتم، تمدید یا حفظ این توافق روز به روز دشوارتر می‌شود. آیا قرار است به این توافق موقت ادامه دهیم یا خیر؟ آیا 24 ژوئن پایان آن است؟ اگر چنین باشد، اقداماتی باید صورت گیرد که با حذف اطلاعات ثبت شده بر روی دوربین‌های موجود در تأسیسات هسته‌ای ایران شروع می‌شود. این کار باید به شیوه‌ای مناسب با حضور بازرسان ما انجام شود زیرا این تجهیزات ما است.

گروسی سپس در پاسخ به سؤالی مبنی بر آن که آیا آژانس خواهان حذف اطلاعات ضبط شده بر روی دوربین‌های آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران است، گفت: قطعاً این طور نیست اما نمی‌خواهم برای همیشه به این شیوه ادامه دهیم.

موضوع عدم اشاعه هسته ای بی نهایت حساس و همینطور بسیار فنی است. شما 35 سال تجربه در این زمینه دارید. چگونه اعتماد طرف خود را جلب می کنید؟
گروسی: اعتماد اساس کار است. باید رابطه برقرار شود تا بتوان با افراد گفت و گو کرد، حرف آنان را شنید و درک کرد که محرک آنها چیست. آرژانتینی بودن من همیشه در تعامل با کشورهایی مانند ایران، عراق و لیبی کمک کرده است. نگرانی هایی مانند غرور ملی و مسائل فرهنگی را درک می کنم. ممکن است گاهی اوقات درک و فهم این موضوع به خصوص چیزهایی که به نظر انتخاب منطقی نخست به نظر نمی آیند، برای یک اروپایی یا شهروند آمریکای شمالی دشوارتر باشد.

کد خبر 12036

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha