پاکسازی کردها از مناطق تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش نهادهای محلی و بین المللی، تنها 20 درصد از جمعیت کردهای ساکن عفرین، پس از حمله نظامی سال 2018 ترکیه به این منطقه کردنشین محل سکونت خود را ترک نکرده اند.

به گزارش کردپرس، برخی نهادهای محلی از کاهش شدید جمعیت کردها در مناطق تحت کنترل دولت ترکیه در مناطق کردنشین شمال سوریه، پس از دو عملیات نظامی آنکارا در سال های 2018 و 2019 خبر داده اند.

نشریه ال مانیفستو چاپ ایتالیا، در گزارشی از کاهش شدید جمعیت کردها در منطقه کردنشین عفرین در شمال غرب سوریه پس از حمله سال 2019 ترکیه به این منطقه و اشغال آن خبر داده است. بر اساس گزارش این نشریه، 25 نهاد محلی در نشست اخیر خود گزارش دادند که 80 درصد جمعیت عفرین که بیشتر آنها کرد، ایزدی و مسیحی بودند پس از عملیات نظامی ترکیه در سال 2019 مجبور شده اند این منطقه را ترک کنند.

بر اساس این گزارش، دولت ترکیه برای حفظ وضعیت موجود مانع بازگشت آنها می شود، منازل کردها را در اختیار نیروهای شورشی و خانواده هایشان قرار می دهد و اقدام به تخریب مزارع و باغ های زیتون معلق به کردها کرده است و آنهایی را که قصد مراجعه به عفرین را دارند تهدید می کند.

مرکز اطلاعات روژاوا که یک نهاد تحقیقاتی در شمال سوریه است در گزارشی از وضعیت نامناسب آوارگان عفرین خبر داده است. بر اساس این گزارش، حدود 300000 تن از کردها عفرین را ترک کرده اند و 7500 تن از آنها در اردوگاهی در منطقه شهبا اسکان داده شده اند. حدود 115000 تن از آنها نیز در روستاهای اطراف مستقر شده و بقیه آواره عراق و اروپا شده اند.

نشریه المانیفستو در مورد وضعیت ساکنان اصلی دو شهر سری کانی و گری سپی که در پی حمله 2019 ترکیه سقوط کردند نوشت: بیش از 14000 تن از ساکنان این دو شهر در پی حمله ترکیه در اردوگاه واشوکانی در حومه حسکه اسکان داده شده اند.

جامعه بین المللی برای حمایت از افراد تهدید شده در آلمان نیز در بیانیه ای دولت ترکیه را به تلاش برای ایجاد تغییر در بافت مناطق کردنشین شمال سوریه متهم کرده است. این نهاد از دولت آلمان خواسته است مانع از ادامه سیاست بیرون راندن کردها، ایزدیها و مسیحیان از عفرین توسط ترکیه شود.

این نهاد نیز تخمین زده است که حدود 95 درصد کردهای ساکن عفرین ، پس از حمله ترکیه در سال 2019 شهر را ترک کرده اند و مهم ترین هدف ترکیه از حمله به عفرین برای پاکسازی این شهر از وجود تکردها در حال تحقق یافتن است.

بر اساس گزارش این نهادها، دولت ترکیه پس از فرار کردها از مناطق شمال و شمال غرب سوریه، شورشیان افراطی و خانواده های آنان را در منازل ساکنان اصلی در این مناطق اسکان داده است و بخش بزرگی از سیاست تغییر بافت جمعیت این مناطق از سوی ترکیه به اجرا در آمده و بیشتر ساکنان اصلی این مناطق آواره دیگر مناطق شده اند.

کد خبر 12034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha