استراتژی های ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- نشریه نشنال اینترست نوشت: ارتش ترکیه در محدود کردن حوزه عملیاتی پ.ک.ک و محدود کردن فعالیت آن در داخل عراق تا حدودی موفقیت کسب کرده اما می خواهد با ایجاد درگیری میان پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق بخش دیگری از استراتژی علیه این گروه را عملی کند.

به گزارش دکردپرس، مجله نشنال اینترست آمریکا در تحلیلی به برسی استراتژی ترکیه علیه پ.ک.ک پرداخته است. بر اساس این تحلیل، ارتش ترکیه در در جهار دهه گذشته به مقابله مسلحانه با فعالیت های پ.ک.ک پرداخته است اما هزینه این جنگ کشته شدن 40000 تن و هدر رفتن میلیاردها دلار بوده است. ترکیه همچنان به این مقابله ادامه می دهد اما به هدف اصلی خود که از میان برداشتن پ.ک.ک و یا دور کردن آن از مرزهای جنوبی خود بوده نرسیده است.

مجله نشنال اینترست با اشاره به این که ارتش ترکیه با عملیات چند ماه اخیر خود جنگ با پ.ک.ک را به داخل خاک عراق و اقلیم کردستان کشانده و با محدود کردن حوزه عملیاتی پ.ک.ک، این گروه فعالیت کمتری در داخل ترکیه دارد، این مسئله را یک پیروزی نظامی برای ترکیه دانسته اما تاکید کرده است با اهداف ترکیه فاصله زیادی دارد.

این مجله از تغییر استراتژی ترکیه در مورد پ.ک.ک سخن گفته وی معتقد است ترکیه اکنون استراتژی ایجاد جنگ داخلی میان پ.ک.ک و احزاب کرد اقلیم کردستان بویژه با حزب دموکرات کردستان عراق را دنبال می کند.

نشنال اینترست همچنین از رویکرد تازه ترکیه برای مقابله با پ.ک.ک نوشته، که هدف از آن ایجاد جنگ روانی برای کاستن از محبوبیت پ.ک.ک در میان کردهای عراق، از طریق مقصر دانستن پ.ک.ک در ایجاد یک جنگ داخلی احتمالی جدید میان کردهاست.

این مجله آمریکایی استراتژی جدید ترکیه در مقابله با پ.ک.ک را چند وجهی توصیف کرده است که عبارت است از درگیری مستقیم با این گروه در کوهستان های شمال اقلیم کردستان، ضربه زدن به آن در مناطق دورافتاده تری مانند شنگال و مخمور و ایجاد جنگ روانی علیه پ.ک.ک و مقصر جلوه دادن این گروه به عنوان عامل کشاندن جنگ به داخل اقلیم کردستان و در نتیجه بدنام کردن آن.

با این حال، نشنال اینترست به استراتژی های متقابل پ.ک.ک برای در امان ماندن از کمپین نظامی ترکیه اشاره کرده و نوشته است پ.ک.ک ضمن استقرار مقرهای اصلی خود در کوهستان های صعب العبور در اقلیم کردستان، بخشی از نیروها و قابلیت های خود را به مناطقی مانند شنگال و مخمور منتقل کرده و در سوریه نیز با ایجاد احزاب و نیروهای وابسته به خود، ظرفیت های نظامی خود را پراکنده کرده و در داخل اقلیم کردستان نیز برای همراه کردن برخی احزاب و نیز ایجاد احزاب همسو برای محکم کردن جای پایی در اقلیم کردستان عراق تلاش کرده است.

نشنال اینترست پیش بینی کرده است که پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان عراق ایجاد درگیری داخلی با تحریک ترکیه را به زیان خود دانسته و احتمال بوجود آمدن جنگ داخلی دیگری که هیچ کدام نفعی از آن نخواهند برد، بعید دانسته است.

این مجله توسل ترکیه به تلاش برای ایجاد جنگ داخلی در اقلیم کردستان و تحریک افکار عمومی علیه این گروه را علت ناموفق ماندن آنکارا در همراه کردن جامعه بین المللی برای دور کردن پ.ک.ک از مرزهای خود توصیف کرده است.

کد خبر 11768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha