در حمایت از رویکرد جدید بزرگان اهل سنت در انتخابات / *سید علاءالدین حیدری*

‍سرویس کرمانشاه _ " در این دوره اکثریت بزرگان و نخبگان اهل سنت ناشی از آگاهی و پختگی سیاسی به این نتیجه رسیدند که باید به یک " پوست اندازی سیاسی " دست بزنند و با ایجاد یک گفتمان جدید در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، باب جدیدی بسوی مطالبه گری حقوق قانونی اهل سنت باز کردند ".

خبرگزاری کردپرس _ انتخابات ۱۴۰۰ تفاوتهای زیادی با انتخابات های گذشته در میان جامعه اهل سنت دارد . از یک طرف ناکامی نخبگان اهل سنت در توفیق در همراهی با اصلاح طلبان برای تحقق مطالبات و از طرف دیگر عبور مردم از جریانات سیاسی بر نوع و جنس تصمیم گیری انتخاباتی جامعه اهل سنت ایران تاثیر گذاشته است .دوره های گذشته عموما با رویکردی مشابه ناشی از دو علت همصدا به اصلاح طلبان رای می دادند .
علت اول : عدم شکل گیری گفتمان مشترک با اصولگرایان و
علت دوم : تاکتیک موفق اصلاح طلبان در دو قطبی کردن انتخابات و جذب آرای اهل سنت با استفاده ایجاد گفتمان موثر با جامعه اهل سنت. اما حکایت انتخابات ۱۴۰۰ قدری متفاوت شد .
چرا که عملکرد گذشته به جامعه اهل سنت این تجربه را داد که در دنیای سیاست آنچه تعیین کننده است منافع و مصالح است نه وعده ها و رفاقت های اجتماعی ...
در این دوره اکثریت بزرگان و نخبگان اهل سنت ناشی از آگاهی و پختگی سیاسی به این نتیجه رسیدند که باید به یک " پوست اندازی سیاسی " دست بزنند و با ایجاد یک گفتمان جدید در عرصه انتخابات باب جدیدی بسوی مطالبه گری حقوق قانونی اهل سنت باز کردند .
این استراتژی نوین ناشی از سیاست ورزی واقعی و البته درک هوشمندانه سیاست از طرف جناح اصولگرا هم می باشد . در انتخابات پیش رو هر دو طرف احساس کردند که به همدیگر نیاز دارند و لذا ارتباطات وسیعی از ماهها قبل شکل گرفت و منجر به اتخاذ تصمیمی متفاوت و البته مبتنی بر مصلحت گردید .
در چنین شرایطی بزرگانی چون مولانا عبدالحمید امام جمعه محترم اهل سنت زاهدان ، ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه معزز پاوه و دیگر تحلیلگران عرصه سیاست و مذهب اهل سنت ایران اعلام موضعی منطقی ، حکیمانه و منطبق بر اصول سیاست ورزی واقعی کرده و با اعلام حمایت از آقای سید ابراهیم رئیسی فصل جدیدی را در سیاست آینده اهل سنت باز کردند .
بنظر حقیر این نگاه شکل گرفته ، برای ادامه حیات سیاسی ، پویایی اجتماعی و دستیابی به حقوق اهل سنت لازم بوده و معتقدم در سیاست " تعارف " جایی ندارد و اهل سنت ایران عقد کرده سیاسی هیچ جناحی نیست بلکه ما بر اساس حکمت و مصلحت کشور ، منافع جامعه اهل سنت تصمیم می گیریم و دوستانی که به این تصمیم بزرگان معترض هستند باید دلایل خود و یا نسخه جایگزین خود را به مردم معرفی کنند نه اینکه در صدد تخریب بزرگان و نخبگان ما بر آیند .
اهل سنت ۲۴ سال با اصلاح طلبان همراهی نجیبانه کرد و نتیجه ای حاصل نگردید .
دیگر چه معنی دارد مصالح و منافع جامعه اهل سنت را به پای جناحی قربانی کنیم که فردای انتخابات وقعی به ما نمی نهند.
این به معنای آن نیست که ما بدون قید و شرط به دامن جناح رقیب بیفتیم بلکه به معنای آنست که ما در عرصه سیاست پخته تر و منطقی تر تصمیم می گیریم و پویایی جامعه اهل سنت در نظام جمهوری اسلامی را یک الزام برای خود می دانیم.
لذا ضمن حمایتِ از تصمیم حمایت از آیت الله رئیسی توسط بزرگان و قاطبه اهل سنت ایران ، آنرا یک رویکرد مثبت می دانم .
امیدوارم عزیزان منتقد ، معترض و مخالف به این تصمیم قبل از هر چیز مصلحت عمومی را مدنظر قرار داده و با هم افزایی چهار سال پیش رو را به فرصتی برای وحدت بیشتر و گامی رو به جلو برای اهل سنت تبدیل کنیم .


* فعال مدنی اهل سنت کرمانشاه

کد خبر 11674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha