بیش از یک میلیون دام علیه طاعون و بروسلوز در کردستان واکسینه شد

سرویس کردستان - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: از زمان آغاز طرح واکسیناسیون دام های سبک در استان تا کنون و یک میلیون و 72 هزار راس علیه بیماری های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و بروسلوز بره و بزغاله واکسینه شده اند.

مجتبی ورمقانی در گفت و گو با کُرد پرس، از مایه کوبی بیش از 847 هزار راس دام سبک علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و بیش از 224 هزار راس علیه بیماری بروسلوز بره و بزغاله در استان کردستان خبر داد.

وی افزود: از زمان اجرای عملیات همزمان مایه کوبی علیه بیماری های بروسلوز در جمعیت بره و بزغاله و طاعون نشخوار کنندگان کوچک در 15 اردیبهشت سال جاری تا کنون، تعداد 847 هزار و 893 راس دام سبک علیه بیماریطاعون نشخوارکنندگان کوچک و 224 هزار و 147 راس علیه بیماری بروسلوز بره و بزغاله با مراجعه به بیش از 700 واحد اپیدمیولوژیک به صورت کاملا رایگان واکسینه شده اند.

وی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک از بیماری های واگیر دام های کوچک است که هر ساله در صورت عدم انجام واکسیناسیون می تواند خسارات اقتصادی فراوانی را به بار آورد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان یادآور شد: این اداره کل هر ساله با افزایش پوشش واکسیناسیون، موجب کاهش چشمگیر کانون های این بیماری در استان شده است.

ورمقانی بیان کرد: همچنین بروسلوز به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام در چند سال اخیر با افزایش میزان واکسیناسیون دام های واجد شرایط توسط دامپزشکی، بنا به آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، میزان موارد ابتلای انسانی کاهش یافته به طوری که در سال 96 از یک هزار و 224 نفر به 757 نفر در سال 99 تقلیل یافته است.

کد خبر 11553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha