9 سال مذاکره بدون نتیجه میان جریان های سیاسی کرد سوریه

سرویس جهان- آینده مذاکرات میان دو جریان اصلی کردی در سوریه که از سال 2012 آغاز شده و مراحل مختلفی با مداخله واسطه های گوناگون را پشت سر گذاشته است، بدون داشتن نتیجه ملموسی همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش کردپرس، نشریه انگلیسی زبان لوانت چاپ انگلیس در گزارشی به بررسی مذاکرات کردی-کردی در سوریه پرداخته و به کنایه نوشت: در صورت ادامه مذاکرات به همین منوال، ممکن است به عنوان رکوردی در کتاب گینس ثبت شود.

این روزنامه درباره آغاز مذاکرات میان حزب حاکم اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD در شمال سوریه با شورای میهنی کرد سوریه نوشت: این مذاکرات در سال 2012 و با پیش قدمی اقلیم کردستان عراق در دو دوره در اربیل و دهوک برگزار شد و حتی به امضای توافق هم منجر شد اما محتوای توافق ها هیچ وقت اجرایی نشد.

لوانت در ادامه به آغاز دور دیگری از مذاکره میان این دو جریان کردی در سوریه در آگوست 2019 با وساطت فرانسوی ها اشاره کرد که سرانجامی نداشته است. این روزنامه همچنین به آغاز دور کنونی از مذاکرات میان کردهای سوریه در اواخر 2019 به پیشنهاد مظلوم کوبانی فرمانده کرد نیروهای دموکراتیک سوریه و حمایت آمریکا اشاره کرده است که دو طرف در سال 2020 به موافقت اولیه بر سر چشم انداز مشترک سیاسی برای آینده سوریه، سیستم فدرالی، مسئله کردها و تعیین اختیارات سیاسی کردها دست یافتند.

این روزنامه در ادامه به بن بست خوردن مذاکرات کنونی میان دو جریان کردی در سوریه اشاره کرده و نوشت: از ستامبر 2020 مرحله سوم مذاکره کنونی به بن بست خورده و طی این دوره چهار نماینده آمریکا در شمال سوریه تغییر کرده اند و اکنون دیوید برونستین هدایت این مذاکرات را بر عهده دارد. این مذاکرات علیرغم دست یابی طرفین به توافقات اولیه در مرحله اول و دوم اکنون در حالت بن بست قرار گرفته است.

این روزنامه دلایل عدم اجرای توافق میان دو جریان کردی در شمال سوریه را غیرعقلانی دانسته و به آنها گوشزد کرده است یاید اهمیت توفیق در این مذاکرات را به منظور در اختیار گرفتن کرسی در مذاکرات صلح سوریه در ژنو درک کنند در غیر این صورت، عواملی مانند ترکیه که موجودیت کردها و منطقه خودگردان کردی در سوریه را تهدید می کنند شانس کردها برای داشتن منطقه ای آرام و باثبات را از آنها خواهند گرفت.

لوانت به کردهای سوریه هشدار داده است فرصت کنونی برای ایجاد اتحاد میان کردهای سوریه در حال از دست رفتن است و ممکن است بعد از این، شرایطی که فرصت کنونی برای دست یابی کردهای سوریه به خواسته هایشان را فراهم کرده، هرگز تکرار نشود و خیلی زود از دست برود.

کد خبر 11226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha