دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ ، هنر وتمدن کردستان در حوزه هنری گشایش می یابد  / رونمایی از 4 عنوان دانشنامه

سرویس کردستان- آیین گشایش دبیرخانه دائمی دانشنامه فرهنگ ، هنر و تمدن کردستان با رونمایی از 4 عنوان دانشنامه چهارشنبه 22 اسفند ماه 97 در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود .

به گزارش کرد پرس، امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ضمن اعلام این خبر در نشست خبری گفت : کار تدوین دانشنامه فرهنگ ، هنر و تمدن کردستان از خرداد ماه سال 95 توسط حوزه هنری استان به صورت رسمی آغاز شده و در فاز نخست ۹ عنوان از این دانشنامه در دستور کار قرار گرفت ودر سایه توجهات حضرت حق و با حضور جمعی اندیشمند از اساتید دانشگاه و هنرمندان شناخته شده فاز اول این دانشنامه با حساسیت بالای عزیزان عضو شورای پژوهشی دانشنامه 4 عنوان از 9 عنوان در نظر گرفته شده در آستانه سال نو با حضور، پزوهشگران ، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه فرهنگ ، هنر و تمدن کشور و استان رونمایی و به صورت رسمی دبیرخانه دائمی دانشنامه در حوزه هنری فعالیت خود را برای انجام پروژه های بعدی آغاز می نماید .

وی ضمن پراهمیت دانستن دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان برای نسل های آتی گفت : میراث فرهنگی مناطق بومی ایران ، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی ، مردم شناسی ، تاریخی و زبانشناسی است . ضرورت شناخت پیشینه ی تمدن و فرهنگ استان ، که متاسفانه به علت عدم برخورد جدی با آن ، در معرض فراموشی است و تلاش برای گرد آوری و طبقه بندی اسناد در باره ی میراث فرهنگی و طبیعی ، و نیز معرفی همگانی چهره ی فرهنگی کردستان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه ، در کنار شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه ی آن به زبان امروزی ، از جمله نکاتی است که کمتر به شکلی علمی و جامع در این دانشنامه مورد توجه قرار گرفته است .

وی تصریح نمود : گرد آوری و توصیف این میراث در عرصه های گوناگون ، ضمن این که توجه به این ثروت ملی و کوشش برای حفظ و رشد آن را همراه دارد ؛ می تواند تا حدی مشکلات پژوهشی را حل و نکاتی از ابهامات را در عرصه ی های مختلف روشن نماید و سندی ماندگار برای درک تاریخی و تطبیقی این میراث ، جهت مطالعه ی معاصران و آیندگان و بستر سازی فرهنگی برای جوانان باشد .

مرادی گفت : ساعت 16 روز چهارشنبه 22 اسفند ماه97 در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج حاصل این چند سال تلاش عزیزان در شورای پژوهشی دانشنامه با رونمایی از 4 عنوان کردستان وشرق شناسان اثر دکترکامبیز کریمی ، کردستان و مشاهیر – (سنجرخان ) دکتر اسماعیل احمدی ، کردستان و ادب حماسی اثر دکتر هادی یوسفی و کردستان وادبیات عامه اثر دکتر جمال احمدی رونمایی می گردد و ان شاء ا... ، 5 عنوان دیگر نیز در نیمه اول سال98 که مراحل نهایی خود را سپری می نماید رونمایی می گردد .

وی افزود :هم اکنون فاز دوم دانشنامه در قالب 10 عنوان دیگر از 110 عنوان مطرح شده آغاز گردیده و امیدواریم با حضور پژوهشگران دانشگاهی در این خصوص شاهد اتفاقات بسیار خوبی در سال 98 باشیم .

مرادی از عموم علاقه مندان و اساتید دانشگاهی و پژوهشگران دعوت نمود تا در آیین گشایش و رونمایی حضور بهم رسانند .

کد خبر 107011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha