ابهام در خروج نیروهای آمریکا از سوریه

سرویس جهان- در حالی که روزنامه وال استریت ژورنال از خروج نیروهای آمریکا تا پایان آوریل 2019 خبر داده است مقامات پنتاگون می گویند جدول زمانی خروج را افشا نمی کنند و سعی دارند قبل از خروج از سوریه به یک توافق با ترکیه بر سر حفظ امنیت کردها در شمال سوریه و نیز رفع نگرانی های این کشور دست پیدا کنند.

به گزارش کردپرس، دونالد ترامپ در روز 19 دسامبر 2018 در سخنان و توییت های غیرمنتطره خود از خروج سریع نیروهای این کشور از سوریه و بویژه از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در شمال شرق این کشور خبر داد.

خبر اعلام خروج چنان غیرمنتظره بود که واکنش شدید دست اندرکاران حضور نیروها در سوریه مانند وزیر دفاع آمریکا و هماهنگ کننده این کشور در ائتلاف ضدداعش را در پی داشت و به استعفای آنها منجر شد. اقدام غیرمنتظره ترامپ کردها را نیز که منتظر ادامه همپیمانی با آمریکا در سوریه تا رسیدن به راه حل سیاسی با دولت سوریه بودند، شوکه کرد و آنها را وادار کرد برای جلوگیری از حمله احتمالی ترکیه، به فکر مذاکره با دولت سوریه و متحد آن روسیه بیفتند.

انتقادات از اعلام خروج نیروهای آمریکا باعث شد که ترامپ روز چهارشنبه گذشته اعلام کند او هیچ وقت نگفته است امروز یا فردا 2000 نیروی نظامی آمریکا را از سوریه خارج می کند بلکه این پروسه ای است که آغاز شده است.

اما روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از برخی مقامات این کشور گزارش داد که قرار است نیروهای آمریکا تا پایان ماه آوریل 2019 از سوریه خارج شوند. بر خلاف این گزارش، قبلا برخی مقامات آمریکایی تاکید کرده بودند که حتی در صورت خروج نیروها از شمال سوریه، تعدادی از این نیروها در پایگاه تنف در شرق این کشور و نزدیکی مرز اردن حضور خواهند داشت.

مقامات پنتاگون در واکنش به گزارش وال استریت ژورنال به سایت خبری واشنگتن ایگزامینر گفته اند این وزارت خانه در مورد جدول زمانی خروج نیروها بحث نمی کنند.

همین دو روز پیش هم ژنرال جوزف وتل، رییس ستاد مرکزی ارتش آمریکا تاکید کرده بود که برای خروج نیروهای آمریکا از سوریه در محدوده زمانی خاص تحت فشار نیست هر چند دونالد ترامپ در مورد تصمیم به خروج آمریکا از سوریه با وی مشورت نکرده است. وی تاکید کرده بود که آمریکا در مسئله خروج از سوریه باید دو مسئله را مد نظر قرار دهد که عبارتند از: توجه به نگرانی های ترکیه و حفظ امنیت کردهای سوریه در برابر تهاجمات.

یکی از مقامات آمریکایی که در مورد خروج نیروها با وال استریت ژورنال مصاحبه کرده است، در مورد مردد بودن آمریکا نیز سخن به میان آورده است. وی گفته است آمریکا باید از میان سه گزینه انتخاب کند: 1- همزمان با خروج به پیشبرد راه حل سیاسی اقدام کنند 2- روند خروج نیروها را کُند کنند و 3- بدون توجه به پیشرفت در روند سیاسی به خروج نیروها اقدام کنند. اما از لحن مقامات آمریکایی این طور بر می آید که آنها هنوز مردد هستند و تاکنون هیچ کدام از این گزینه ها را انتخاب نکرده اند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 105219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha