عراق به دنبال کارشکنی های آمریکا، از فرانسه جنگنده و رادار می خرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان – رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی مجلس عراق اعلام کرد درصددیم درصدد خرید سلاح و تجهیزات برای نیروی هوایی کشورمان از منابع مختلفی هستیم و در همین راستا با فرانسه به تفاهم اولیه برای خرید جنگنده و رادار دست یافته ایم.

به گزارش کرد پرس به نقل از موازین نیوز "محمد رضا آل حیدر" رئیس کمیسیون امنیتی و دفاعی در مجلس عراق در این باره گفت: عراق جنگنده اف 16 در اختیار دارد. اما تعداد آنها در مقایسه با حجم عملیات انجام شده علیه بقایای تشکیلات تروریستی داعش، اندک است و در حال حاضر عراق در حال مذاکره با فرانسه است و با سرکنسول این کشور در بغداد به توافقاتی دست یافته است و قرار است رئیس کمیسیون امور امنیتی و دفاعی پارلمان فرانسه روز یکشنبه به بغداد سفر کند. در این دیدار، موضوع مذکور به بحث گذاشته می شود و ما به تفاهمات مکتوب اولیه ای درباره خرید جنگنده های فرانسوی و تقویت سیستم راداری فرماندهی دفاع ضد هوایی کشور و تقویت توانمندی آن دست یافته ایم.

آل حیدر گفت: تلاش برای خرید جنگنده های روسی بدون اشکال است و خرید تسلیحات از آمریکا نیز ادامه دارد و احتمال دارد شمار بیشتری، جنگنده اف 16 و مدل های پیشرفته تر بخریم.

رئیس کمیسیون دفاعی و امنیتی مجلس عراق تأکید کرد: شرکت آمریکایی نگهداری جنگنده های اف 16 به دلیل حمله به نیروهایش در پایگاه هوایی بلد، به مدت چهار ماه عراق را ترک کرده است و مهندسان و تکنیسین های عراقی تلاش کردند اقدام به نگهداری و تعمیرات جنگنده های اف 16 کنند. اما نگهداری و تعمیرات در سطح شرکت اصلی انجام نشده است.

محمد رضا آل حیدر تأکید کرد: اعتراضی به حضور کارشناسان آمریکایی اعتراضی نداریم. زیرا آنها نیروی رزمی نیستند و جزو نیروهایی به شمار نمی آیند که مجلس عراق آنها را اشغال دانسته و خواستار خروج آنها از کشور شده است. بلکه این موضوع، کاملا متفاوت است و موضوع بحث ما تسلیحات است و مادامی که تسلیحات پیشرفته و جدیدی وارد کنیم به کارشناسان آن نیز احتیاج خواهیم داشت.

یادآور می شود به دنبال اصابت چند راکت به پایگاه هوایی بلد، کارشناسان آمریکایی نگهداری جنگنده های اف 16 آمریکا به بهانه نداشتن امنیت جانی، این کشور را ترک کرده اند و به دنبال این موضوع برخی از مسئولان کارشناسان عراقی، با شکست خورده دانستن پروژه خرید اف 16، امکان خرید جنگنده از روسیه را مطرح کردند. اما مقامات آمریکایی با هشدار در این باره، رسما از کارشکنی شان در این زمینه خبر دادند. به نظر می رسد مسئولان عراقی در تلاش برای یافتن راه حل میانه ای و متنوع کردن منابع خرید تسلیحاتشان، درصدد دریافت جنگنده و رادار از فرانسه برآمده اند.

کد خبر 10138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha