بازدید از سدی که با ٢ بار افتتاح هنوز به بهره برداری نرسیده است!

سرویس آذربایجان غربی- سد مخزنی «كرم آباد» پلدشت دو بار به صورت صوری توسط رئیس‌جمهور افتتاح شده، ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است، روز گذشته مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از این سد بازدید کرد.

به گزارش کردپرس، سد كرم آباد، در حوضه رودخانه مرزی ارس قرار دارد و سال ۹۸ توسط رئیس جمهور افتتاح شد، تا با بهره برداری کامل از این پروژه ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایاب این سد توسط شبکه های اصلی و فرعی آبرسانی شود.

این سد در ۱۱ خرداد سال ۱۳۹۵ و در سفر اول رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به آذربایجان غربی كلنگ زنی شده بود و شامل ۳ ایستگاه پمپاژ از رود ارس و ایستگاه های میانی؛ خط لوله انتقال آب و مخزن سد است که به گفته مسئولان امر؛ تا به امروز بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

زمین های پایاب این سد، تا ۲۰ هزار هکتار است که از حق آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه ارس آبیاری خواهد شد.

روز گذشته ٢١ اردیبهشت ماه، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیر عامل و معاونان منطقه آزاد ماکو از این سد که از ٣ سال پیش احداث شده بود، بازدید کردند.

سد مخزنی و شبكه آبیاری و زهكشی «كرم آباد» پلدشت تاکنون دو بار به صورت صوری توسط رئیس‌جمهور افتتاح شده، ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است!

پیشتر نماینده ماکو، چالدران و پلدشت در مجلس گفته بود: دولت از چهار سال گذشته در ظاهر، پروژه سد کرم‌آباد و سیستم آبیاری تحت فشار را برای 50 هزار هکتار از دشت‌های حوزه انتخابیه‌ و با پرداخت یک هزار و 400 میلیارد تومان اجرا کرد. حتی این سد، دو بار نیز به صورت صوری توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد اما متاسفانه تاکنون این زمین‌ها که مستعد کشت دانه‌های روغنی اعم از ذرت، جو و کنجاله هستند به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

به گفته محمد علی‌پور؛ در این راستا حدود 600 هکتار سیستم تحت فشار در زمین‌های پایاب سد کرم آباد و سد بابا احمد اجرا شده اما به بهره‌برداری نهایی نرسیده و بنابراین استاندار آذربایجان‌غربی باید با جدیت این کار ناتمام را به پایان برساند.

در ادامه سفر مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیئت همراه از احداث خط انتقال اصلی و مخزن ذخیره پروژه کشت و صنعت دشت زیدون در منطقه آزاد ماکو هم بازدید کردند.

مدیر پروژه احداث خط انتقال اصلی و مخزن ذخیره دشت زیدون اظهار داشت: سرمایه گذاری این شرکت در منطقه آزاد ماکو پیرو تفاهم نامه های منعقده انجام شده و در حال حاضر برنامه های آماده سازی زمین ۲ هزار هکتاری از قبیل انتقال آب از رودخانه ارس، احداث ایستگاه پمپاژ و مخازن آب و شبکه آبرسانی را به انجام رسانده و پروژه بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برومند گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو برای این شرکت زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار جهت اجرای طرح آبرسانی و کشت محصولات زراعی و باغی دردشت زیدون واگذار کرده است و بعد از اتمام پروژه یک هزار هکتار باغ زیر کشت می رود.

او افزود: طول خط انتقال آب از ارس ۱۲ کیلومتر است و از ۷۶ پیشرفت فیزیکی برخوردار است. همچنین سه ایستگاه پمپاژ و سه مخزن ذخیره از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که در صورت تامین برق تا شهریورماه به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش کردپرس، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منظور بازدید از طرح ها و بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و رفع موانع تولید دیروز سه شنبه به منطقه آزاد ماکو سفر کرده بود.

کد خبر 9618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha