تا اواسط سال آینده آب سد آزاد به پشت سد قوچم انتقال خواهد یافت

سرویس کردستان- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور در بازدید از پروژه سد قوچم از انتقال آب به پشت این سد در اواسط سال آینده خبر داد.

به گزارش کردپرس، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور صبح امروز به همراه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بازدید از پروژه "سد قوچم" شهرستان دهگلان به تشریح این پروژه پرداخت و اظهار کرد : برای انتقال آب سد آزاد به قوچم تا به حال 1100 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که 1000 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این پروژه در طول مسیر خود 4300 هکتار اراضی را دارد،گفت: سد آزاد آبگیری شده و سامانه انتقال هم اجرا شده است.

"محمد حاج رسولیها" افزود: این سد در ورودی خود یک تونل به طول 10.8 کیلومتر دارد که 8.3 آن حفاری شده و حدود 2 کیلومتر برای حفاری باقی مانده است.

به گفته وی این پروژه برای نهایی شدن به 60 تا 70 میلیارد تومان نیاز دارد تا آب شرب را به پشت این سد برساند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور مهمترین مصرف این پروژه را تامین آب شرب دهگلان و قروه عنوان کرد و یادآور شد: وزارت نیرو پروژه های بزرگی را در اینجا در دست اجرا دارد که یکی از این پروژه ها انتقال آب سد آزاد به این منطقه است که در طول مسیر خود هم اهداف کشاورزی و هم تامین آب شرب دهگلان و قروه را دارد.

وی معضل تامین آب شرب برای قروه و دهگلان را یک معضل چندین ساله دانست و گفت: یکی از معضلات جدی این منطقه تامین آب شرب روستاها و شهرهاست که خوشبختانه با پیشرفت فاز اول این سامانه به بالای 90 درصد امیدواریم آب را اواسط سال آینده در سد قوچم ذخیره کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور تصریح کرد: در جلسه ای که قرار است هفته آتی در کمیسیون داشته باشیم مباحثی را که مکمل این طرح که تامین آب شرب است خواهیم داشت تا بتوانیم با هماهنگی سازمان برنامه ریزی و بودجه اهداف این پروژه را لحاظ کنیم.

گفتنی است سد قوچم یک سد خاکی با هسته رسی است که در سال 91 استارت آن زده شد، حجم مخزن این سد 60 میلیون متر مکعب است، طول تاج این سد 1820 متر و ارتفاع آن از پی 46 متر است و حجم عملیات خاکی که تاکنون در این سد اجرا شده است 3 میلیون متر مکعب خاکریزی بوده است. این سد انتهایی ترین پروژه سامانه انتقال سد آزاد است.

کد خبر 87576

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha