نمی توانند  HDP را منحل کنند

سرویس ترکیه - صبیح کاناد اوغلو دادستانی که سالها پیش پرونده انحلال حزب DEHAP را تشکیل داده است، انحلال HDP را بر اساس قانون ممکن ندانست.

به گزارش کردپرس، به نقل از روزنامه جمهوریت، «صبیح کاناد اوغلو» دادستانی که پرونده انحلال حزب خلق دموکراتیک (DEHAP) را در سال های پیش تشکیل داده است، درباره پرونده انحلال حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) گفت: "آن ها خود را جوری فریب می دهند که انگار این پرونده به نتیجه خواهد رسید. نمی توانند HDP را منحل کنند."

صبیح کاناد اوغلو دادستان ارشد و افتخاری دادسرای عالی جمهوریت که تشکیل پرونده برای انحلال حزب خلق دموکراتیک در سال ۲۰۰۳ را در سابقه کاری خود دارد، در گفتگو با «باریش پهلوان» روزنامه نگار و نویسنده، اظهار داشت: "به دلیل خلاء قانون اساسی در ترکیه این پرونده به نتیجه نخواهد رسید."
صبیح کاناد اوغلو در این مصاحبه گفت: "احزاب سیاسی عناصر ضروری دموکراسی هستند. آنها باید در چارچوب قانون اساسی فعالیت کنند. قوانینی درباره حقوق بشر و فلسفه بنیانگذار حکومت وجود دارد که آنها باید از آن قوانین تبعیت کنند. بنابراین نباید از آزادی برای از بین بردن دموکراسی استفاده کرد. اگر هدف یک حزب سیاسی از بین بردن نظم سکولار و دموکراتیک باشد هم قانون اساسی و هم رژیم باید از خود محافظت کنند. بنابراین تشکیل پرونده های انحلال احزاب کاملاً طبیعی است. با این حال هنگامی که من به عنوان دادستان کل دادسرای عالی کار می کردم یعنی در سال ۲۰۰۳ به دو دلیل پرونده انحلال علیه DEHAP را تشکیل دادم. دلیل اول این بود که آن ها برای شرکت در انتخابات متوسل به جعل اسناد شده بودند. دلیل دیگر رابطه این حزب با PKK بود.
این دادخواست که من در سال ۲۰۰۳ تشکیل دادم چند سال در دادگاه قانون اساسی باقی ماند. در همین دوران DEHAP خودش را در سال ۲۰۰۵ منحل کرد. اندکی پس از برگزاری همه پرسی ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۰، دادسرای قانون اساسی (AYM) تشکیل جلسه داد و ماده ۱۰۸ قانون احزاب سیاسی را بر اساس پرونده من لغو کرد. بر اساس این ماده حتی اگر یک حزب خود را منحل کند پرونده انحلال علیه آن ادامه خواهد یافت. دادسرای قانون اساسی این ماده را لغو و ماده جدیدی جایگزین آن نکرد. بعد از اینکه دادسرای قانون اساسی این ماده را لغو کرد دادگاه دادخواست ۷ سال پیش من را مختومه اعلام کرد.
به عبارت دیگر اگر HDP خود را منحل کند تنها کاری که AYM می تواند انجام دهد این است که پرونده مختومه را کنار بگذارد. دیگر نیازی به انتظار برای این تصمیم نیست و HDP می تواند فردا حزب جدیدی تأسیس کند. همچنین می تواند دوباره نام آن را HDP بگذارد. منظورم این است که همه این بحث ها بحث های بیهوده است. آن ها خود را جوری فریب می دهند که گویی می توان از این پرونده نتیجه گرفت. HDP را نمی توانند منحل کنند."

کد خبر 6605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha