تنظیم بازار آذربایجان غربی، توپ کمبود مرغ را به زمین صمت انداخت

سرویس آذربایجان غربی- در پی کمبود مرغ در بازار آذربایجان غربی امروز معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به کشتار مناسب مرغ به میزان نیاز استان، گفت: مشکلات مربوط در این حوزه به دلیل روند نامناسب توزیع مرغ در استان است.

به گزارش کردپرس، مرغداران تا قبل از دی ماه، در آذربایجان غربی دولت را به دلیل نبود مقدار کافی نهاده‌های دامی مقصر می دانستند. کاهش شدید ذخیره استراتژیک نهاده‌های دامی باعث شد، مرغداران از جوجه ریزی خودداری کنند و یا با تاخیر این روند انجام بگیرد.

از سویی دیگر مسوولان هم فروش مرغ زنده به استان‌های دیگر توسط عده ایی سودجو را دلیل اصلی این آشفته بازار می دانند.

اما سوا از همین این ها، در حال حاضر مرغ در بازار آذربایجان غربی نایاب شده است. بنا بر وعده های مسئولان، این کمبود مقطعی است، زیرا آذربایجان شرقی نسبت به تامین نیاز مرغ از این استان اقدام کرده است که به زودی رفع می شود. اما این روند مقطعی همچنان ادامه دارد!

با این حال امروز معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی کشتار مرغ را با میزان نیاز استان متناسب دانست و گفت: «مشکلات مربوط در این حوزه به دلیل روند نامناسب توزیع مرغ در استان است و دستگاه های نظارتی باید روند نظارت بر توزیع مرغ را تشدید و اصلاح کنند».

امسال بر اساس مصوبه دولت، مسئولیت تامین و عرضه کالاهای اساسی بین دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی تقسیم شد و در نهایت مسئولیت تنظیم بازار تمام کالاهای اساسی در مرحله توزیع و خرده فروشی به وزارت صمت سپرده شد.

اما تا بدین لحظه تنها وظیفه سازمان صنعت، معدن تجارت در این استان تاکید بر قیمت مصوب و هشدار برخورد با گران فروشان بوده است.

جلسه امروز پنجم اسفند، کارگروه تنظیم بازار استان، نیز با اشاره به لزوم تشدید نظارت بر توزیع مناسب مرغ در شهرهای مختلف استان بر همین موضوع استوار بود. یعنی تشدید نظارت جهت فروش با قیمت مصوبی که برای مرغداران نمی صرفد و همین خود دلیلی برای عرضه مرغ به خارج از استان است.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه تاکید کرد: «از امشب تمامی مرغ کشتار شده در کشتارگاه های استان با نظارت سازمان صمت و با قیمت مصوب در سطح استان توزیع می شود».

در این خصوص نائب رییس کمسیون کشاورزی مجلس معتقد است؛ «سازمان‌های صنعت و معدن و نیز کشاورزی، با سیستم نظارتی خود مرغداران را تحت فشار قرار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که آنان براساس قیمت متعادلی که با توجه به قیمت تمام‌شده است، مرغ را به فروش رسانند و با اجبار خواهان کاهش قیمت آن هستند».

به گفته محمودزاده؛ «برخورد تک رویانه با اصناف و بازاریان و تولیدکنندگان جهت کنترل قیمت ها به هیچ وجه منطقی نیست بلکه باید بسترهای متعادل سازی قیمت ها در کشور فراهم شود و متولی تولید تا بازرگانی را به یک وزارتخانه بسپاریم تا بتوانیم تصمیمات واحد و منطقی تری را اتخاذ کنیم».

جلسه تنظیم بازار امروز استان همچنین مسائل و مشکلات روند صادرات سیب و توزیع روغن جامد و شکر نیز مورد بررسی قرار گرفت، کالاهایی که در ماه های اخیر نایاب بوده اند اما در کل غیر از تشدید نظارت ها و سیاست های قهری خبری از متعادل سازی قیمت ها و تامین کالاهای اساسی در بازار نبود.

سیاست تنظیم بازار در آذربایجان غربی بر روی همان پاشنه قدیمی می چرخد. تصویب یک قیمت مصوب و هشدار برخورد با گران فروشان در خصوص یک کالای اساسی مثل مرغ. در حالی که قیمت ها در بازار بالاتر است و سیاست های تنظیم بازار تنها روی کاغذ معتبر اند./

کد خبر 5265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha