سیاست های ترکیه شیوع وبا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را تشدید می کند

سرویس جهان بر اساس گزارش تحقیقی بنیاد سنچری، اختلال جریان آب در رودخانه ها بویژه فرات در سوریه، عامل بالقوه شیوع گسترده وبا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است.

به گزارش کردپرس، بنیاد سنچری با انتشار گزارش مفصلی درباره شیوع وبا در سوریه، نسبت به گسترش آن در سال جاری، بویژه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه هشدار داد.

این موسسه از جمله عوامل شیوع وبا در سوریه، بویژه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را آلودگی منابع آب آشامیدنی، جنگ، خشکسالی و تلاش ترکیه برای کاهش منابع آبی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه دانسته است.

بر اساس این گزارش، دولت ترکیه کاستن از جریان ورودی آب به سوریه را رد نمی کند اما آن را به کاهش نزولات آسمانی در ترکیه مرتبط می داند. با این حال، مقامات اداره خودگردان کردی معتقدند ترکیه که سیاست خصمانه ای نسبت به کردهای سوریه در پیش گرفته است عمدا جریان آب بویژه در مورد رودخانه فرات را محدود کرده است.

از سوی دیگر به کاهش نزولات آسمانی در سوریه به عنوان یکی دیگر از علل کاهش میزان آب سالم و قابل شرب اشاره شده است.

موسسه سنچری با اشاره به این که در سال گذشته، میزان شیوع وبا در سوریه، بویژه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به طور قابل توجهی افزایش یافت، نسبت به شیوع گسترده تر این بیماری مرگبار در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در سال جاری هشدار داده است.

در این گزارش همچنین با اشاره به این که ایستگاه پمپاژ آب علوک - منبع تامین آب بیش از یک میلیون نفر در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه- در جنگ سال 2019 به دست نیروهای ترکیه و شورشیان سوریه افتاده است، آنکارا را به قطع مکرر آب به روی ساکنان مناطق کردنشین متهم کرده است که این موضوع بر گسترش شیوع وبا در این مناطق تاثیر داشته است. موسسه سنچری در گزارش خود اشاره کرده است که کارشناسان سازمان ملل محدودیت انتقال آب به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه توسط ترکیه را تایید کرده اند.

سنچری هشدار داده است تهدید ترکیه به انجام عملیات نظامی بیشتر علیه کردهای سوریه می تواند دسترسی به منابع آب سالم را کاهش دهد که یکی از پیامدهای آن افزایش موارد ابتلا به وبا در این مناطق خواهد بود.

کد خبر 43897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha