راه حلی که با زلزله اخیر برای سوریه ایجاد شد

سرویس سوریه - رئوف کاراکوچان در تحلیلی در خصوص زلزله اخیر و تاثیر آن بر وضعیت سیاسی سوریه اظهار داشت که این زلزله راه‌حلی را برای حل بحران سوریه به وجود آورده است.

به گزارش کردپرس، رئوف کاراکوچان در تحلیلی در خصوص زلزله اخیر با مرکزیت مرعش در کردستان ترکیه و تاثیر آن بر وضعیت سیاسی سوریه نوشت که زلزله راه‌حلی را برای حل بحران سوریه ایجاد کرده است. بخش هایی از این تحلیل را که در آژانس خبری هاوار منتشر شده در زیر می خوانید.

مسئله سوریه که به دلیل زلزله ترکیه به حاشیه رفته بود دوباره به وسیله همان زلزله مورد توجه قرار گرفته است. نشست‌های ژنو و آستانه که به منظور حل و فصل بحران سوریه برگزار می‌شوند موفق به ارائه راه حلی نشده اند. سوریه خانواده‌ای از جامعه عرب است. بنابراین بازگشت آن به اتحادیه عرب یک دستاورد بسیار مهم برای سوریه است. بشار اسد در حال احیای ارتباطات خود با کشورهای عربی است و این را می‌توان به اقدام وی قبل از ورود مجدد به اتحادیه عرب تعبیر کرد. علت اولین سفر او به عمان همین است. درخواست عربستان برای گفتگو با دمشق در کنفرانس مونیخ را می‌توان طرح «راه‌حل» اعراب برای سوریه در نظر گرفت. پس از این، هیئت‌های چند کشور عربی به دمشق رفتند و خواستار عادی‌سازی روابط خود شدند و رابطه از طریق دیپلماسی تلفنی با تونس نیز گویای همین مسئله است.

با وجود اینکه اردن بخشی از نیروهای ائتلاف آمریکایی است، اما علیه سفر بشار اسد به اردن سخنی به میان نیامد. این یقینا به این معنی است که کشورهای عربی داشتن ارتباط با دمشق را پذیرفته‌اند.

گذشت زمان نشان خواهد داد که آیا مصر می تواند به یک بازیگر اصلی در مسئله سوریه و اتحادیه عرب تبدیل شود، اما ابتکار عمل اردن نتایج موثرتری برای ایالات متحده و سازمان ملل به همراه خواهد داشت. با وجود عضویت اردن در ائتلاف ضد سوری، نشستن این کشور بر میز مذاکره با سوریه قطعا روابط سوریه و اعراب را تسریع خواهد کرد. موضوعاتی مانند امنیت مرزهای اردن، بازگشت آوارگان و وحدت سوریه نیز در این مذاکرات موثر خواهد بود.

به دلیل زلزله، کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا به سوریه تنها به ارسال کمک محدود نشد و در عین حال فرصت بازکردن کانال‌های سیاسی را هم داد. پذیرش رویکرد جدید آنها در قبال سوریه راه را برای کاهش انزوای سوریه باز کرد. این احتمال وجود دارد که آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا که به جنگ اوکراین مشغول هستند درباره حل مسئله سوریه توسط اعراب هم‌نظر باشند. اگر سلسله جلسات، چه مخفی و چه آشکار، برای یافتن راه‌حل در سوریه باشد، مدیریت خودگردان نیز باید در این شرایط ارتباطی مشارکت داشته باشد.

این یک حق بسیار طبیعی است که مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه به رابطه‌ و مذاکراتی که خود در آن حضور نداشته باشد، مشکوک باشد. وحدت سوریه، قانون اساسی جدید، به رسمیت شناختن مدیریت خودگردان، توسعه دموکراسی، توزیع منابع، بازگشت پناهجویان، خروج ترکیه از اراضی تحت کنترلش در سوریه، نابودی بقایای هسته‌های داعش و بسیاری مسائل دیگر باید با مدیریت خودگردان در میان گذاشته شود. موضع دمشق در رابطه با این مسائل قابل مشاهده است. برای توسعه روابط مثبت، نیازی به بلایای جدیدی همانند زلزله نیست.

به رسمیت شناختن وضعیت مدیریت خودگردان و توافق بر سر حداقل اشتراکات، تضمین‌کننده یک راه‌حل پایدار، صلح و ثبات در سوریه خواهد بود.

کد خبر 43668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha