بازی قدرت اردوغان، آکار و سویلو؛ چرا 48 ساعت کسی به داد مردم نرسید؟

سرویس ترکیه - جوهری گوون روزنامه نگار افشاگر ترکیه اردوغان را متهم کرد که به دلیل بازی های سیاسی مانع کمک رسانی به موقع به مناطق زلزله زده شده و در نتیجه سبب مرگ بسیاری از مردم در زیر آوار شده است.

به گزارش کردپرس، جوهری گوون روزنامه نگار افشاگر ترکیه در سخنانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را متهم کرد که به دلیل بازی های سیاسی و تعلل در کمک رسانی به مناطق زلزله زده، باعث جان باختن هزاران تن از مردم در زیر آوار شده است. گوون اردوغان را متهم کرد که بیش از کمک به مردم سرش گرم حساب و کتاب های سیاسی برای انتخابات و جلوگیری از قدرت گرفتن خلوصی آکار و سلیمان سویلو دو تن از وزرای کابینه اش است.

گوون در این ویدئوی افشاگرانه با عنوان «شب حادثه چه اتفاقاتی افتاد؛ 48 ساعت گم شده کجاست؟» که مثل همیشه در کانال یوتیوب خود منتشر کرد، با بیان این که سلیمان سویلو بحران زمین لرزه را نیز مانند بحران های گذشته از قبیل کودتای 15 جولای به یک فرصت برای خود تبدیل کرد، گفت: «سویلو در بامداد حادثه 75 هزار نیروی تحت امر وزارت کشور از جمله نیروهای پلیس و ژاندارمری و آفاد را به حالت آماده باش درآورد. سویلو که در زمان صدارت خود نیروهای عملیات ویژه را از 9 هزار تن به بالای 35 هزار تن رسانده است، در این زمین لرزه نیز همه نیروهای خود را در مناطق مختلف مامور کرد تا در همه جا در معرض دید باشند. برای سویلو این مهم نبود که این نیروها آیا کمک یا فایده ای برای زلزله زدگان دارند یا نه. مهم این بود که نیروهای تحت امر سلیمان سویلو در همه جا دیده شوند. هدف سویلو دیده شدن نام وزیر کشور در این بحران بود. به همین دلیل است که سویلو اولین نفری بود که با حضور نیروهای ارتش در عملیات امداد و نجات مخالفت کرد.»

گوون افزود: «با این حال اردوغان که متوجه هدف سویلو شده بود، اجازه این کار را به سویلو نداد، و سامانه ای را به راه انداخت که در آن همه نیروها از جمله آفاد تحت امر خودش باشند. پس از آن فوآد اوکتای را مامور رسیدگی به این موضوعات کرد. نگرانی اردوغان این بود که سویلو از این بحران به عنوان فرصتی برای ستاره شدن خود استفاده کند.»

گوون در ادامه با یادآوری این که هر کدام از اعضای کابینه در این بحران قصه فعالیت های خود را روایت می کنند، گفت: «در این میان خلوصی آکار نیز آغاز کرد به گزارش کردن این که چگونه از اولین ساعت های بحران همه نیروهای تحت امر خود را برای عملیات امداد و نجات به حالت آماده باش در آورده است. او در روزهای گذشته بارها این را گزارش کرده است که از اولین ساعت های پس از زلزله با فرماندهان تحت امرش دیدار و گفتگو کرده است. به نیروها دستور آماده باش داده است. به کشتی ها دستور آماده باش داده است. هواپیما ها را نیز آماده پرواز کرده است. اما آکار یک قسمت این روایت را خالی گذاشته است و آن این که چرا با وجود این که از ساعت 5 صبح روز زلزله همه نیروهای او آماده به خدمت بوده اند، تا دو روز پس از آن هیچ کدام از نیروها در مناطق زلزله زده دیده نمی شوند. این کار آکار، دو پیام برای دو گروه مخاطب است. مخاطب پیام اول جامعه است، آکار می خواهد به جامعه بگوید که ما حاضر بودیم اما آنها (دولت یا اردوغان یا سویلو) اجازه فعالیت به ما ندادند. پیام دوم نیز پیامی برای نیروهای مسلح ترکیه است. این که ما به عنوان نیروهای مسلح ارتش همیشه آماده به خدمت هستیم ولی آنها اجازه فعالیت به ما ندادند. او با این کار می خواهد به جامعه و نیروهای ارتش که غرورشان پس از ماجرای کودتا نیز به شدت آسیب دیده، بگوید که دولت با وجود این که ما می توانستیم کمک کنیم اجازه این کار را به ما نداده است.»

گوون با طرح این پرسش که «هدف اردوغان از این کار چیست؟» پاسخ خود را می دهد: «اردوغان استراتژی های خاص خود را درباره آکار و سویلو دارد. در پس پشت ذهن اردوغان از دیرباز این وحشت وجود دارد که ارتش می خواهد حکومت او را ساقط کند. اردوغان فرمانده کل قوای ترکیه است، با این حال در بازدید خود از نیروهای ارتش، گارد تحت امرش همه نیروهای ارتش حاضر در دیدار را کنترل می کنند که سلاح هیچ کدامشان پر نباشد. تا این حد از نیروهای ارتش وحشت دارد و به همه بی اعتماد است.»

گوون با بیان این که اردوغان اجازه فعالیت مثمر ثمر به آکار و سویلو نداده و معاون خود فوآد اوکتای را مامور این بحران می کند، گفت: «اوکتای نیز از پس این کار بر نمی آید. در ویدئوهای منتشر شده دیده میشود که مردم روزهای متوالی در زیر آوار صدا می زنند ولی کسی برای نجات آنها نمی آید. بسیاری از مردم که جان خود را از دست داده اند بدون این که کالبد شکافی شوند به خاک سپرده می شوند. زیرا دولت می داند که علت مرگ بسیاری از مردم نه ماندن زیر آوار بلکه یخ زدن در سرما به خاطر تعلل نیروهای دولتی است. در نهایت بازی قدرت بین اردوغان، سویلو و آکار باعث جان باختن هزاران تن از مردم می شود. هزاران تن از مردم می توانستند نجات پیدا کنند اما به خاطر این که دولت و نیروهایش 48 ساعت به منظقه نرفتند، جان باختند.»

روزنامه نگار افشاگر ترکیه در ادامه تحلیل کرد: «تمام تلاش اردوغان این بود که ارتش و نیروهای تحت امر سویلو را بی کفایت نشان دهد و کاری کند تا شکاف ایجاد شده بین این دو نفر بازتر شده و دیگر پر نشود. در بامداد حادثه اولین چیزی که به ذهن اردوغان رسید این بود که چگونه می توان از این بحران زلزله به عنوان فرصتی برای پیروزی در انتخابات بهره برد. اردوغان سیستمی ایجاد کرده است که همه امورات در ترکیه لنگ دستور او است. به این ترتیب اگرچه نمی توان از تقصیر وزرای کابینه اردوغان گذشت اما مسئول مستقیم تمام این مرگ و میرها شخص اردوغان است.»

کد خبر 43328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha