مظلوم کوبانی: آمریکا از کردهای سوریه حمایت سیاسی نمی کند

سرویس جهان- فرمانده کرد نیروهای سوریه دموکراتیک یکی از علل اصلی چالش های پیش روی کردهای سوریه را محدود شدن حمایت های آمریکا از کردها به حمایت های نظامی دانست.

به گزارش کردپرس، مظلوم (عبدی) کوبانی، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک در مصاحبه با مگان بودت، تحلیلگر مسائل کردها حمایت آمریکا از کردهای سوریه را منحصر به مبارزه با داعش دانست و از این که آمریکا با کردها تعامل سیاسی ندارد گله کرد. او تاکید کرد عدم بهبود وضعیت کردهای سوریه به دلیل عدم تعامل سیاسی آمریکا با کردهای سوریه است. مظلوم کوبانی اعلام آتش بس یکجانبه از سوی پ.ک.ک را عاملی برای ایجاد صلح دانست. متن کامل مصاحبه:

مگان بودت: زلزله ای که در اوایل ماه جاری روی داد چگونه بر وضعیت امنیتی اینجا تأثیر گذاشته است؟ آیا شاهد تغییر در سطح فعالیت نظامی ترکیه هستید؟ یا تغییری در سطح فعالیت داعش مشاهده می شود؟ آیا تحولات امنیتی دیگری وجود دارد؟

مظلوم کوبانی: در مورد تأثیر مستقیم زلزله بر وضعیت امنیتی اینجا باید گفت بازداشتگاه رقه، که یکی از بازداشتگاه های اصلی است که زندانیان داعش در آن نگهداری می شوند، آسیب دید. برخی از دیوارهای آن آسیب دیده است. احتمال ریزش سازه وجود دارد. نزدیک به 1000 زندانی داعش در این مرکز وجود دارد. با آسیب رسیدن به ساختمان، تهدید وجود دارد. ممکن است اخبار بدی از آنجا بیرون بیاید.

قابل توجه است که ترکیه حملات توپخانه ای و پهپادهای خود را متوقف نکرد. با وجود این فاجعه انسانی، آنها دست از تجاوزات خود برنداشتند.

داعش بر چگونگی استفاده از این موقعیت تمرکز کرده است. اگر زلزله کمی شدیدتر بود، ممکن بود شاهد فروریختن بازداشتگاه‌ها باشیم. این مراکز برای استفاده به عنوان بازداشتگاه ساخته نشده اند. من فکر می کنم یکی از اصلی ترین چیزهایی که ما و ائتلاف باید روی آن تمرکز کنیم این است که تمام تلاش خود را برای تعمیر و بازسازی این بازداشتگاه ها انجام دهیم و قبل از اینکه شاهد هر فاجعه دیگری باشیم، مواردی را که باید اصلاح شوند، اصلاح کنیم.

به دلیل فاجعه زلزه در ترکیه، ما معتقدیم که احتمال عملیات نظامی ترکیه علیه ما ترکیه کمتر شده است. بر اساس اطلاعات و گزارش هایی که داشتیم، انتظار داشتیم در بهمن ماه عملیاتی برای هدف قرار دادن شهر کوبانی انجام شود.

حالا بعد از این وضعیت، این احتمال ضعیف تر شده است. با این حال ترکیه به حملات و هدف قرار دادن این منطقه ادامه داده است. آنها به حملات پهپادی و گلوله باران توپخانه ای ادامه می دهند زیرا نتوانستند فرصتی برای شروع عملیات زمینی پیدا کنند.

هرج و مرج در این منطقه به نفع داعش و دولت سوریه بود. آنها از هرج و مرج ناشی از زلزله استفاده کردند.

شما گفتید که معتقدید حمله ترکیه به شمال شرق سوریه در حال حاضر کمتر از قبل است. در این مرحله، انتظار دارید چه زمانی حمله جدیدی از سوی ترکیه صورت بگیرد؟ اگر تهاجمی وجود داشته باشد، چگونه خواهد بود؟

مظلوم کوبانی: ترکیه پس از زلزله گرفتار مسائل داخلی شده است. در نتیجه افکار عمومی در ترکیه مخالف ایده حمله نظامی است. ما هنوز انتخابات ترکیه را در پیش داریم. اردوغان ایده استفاده از عملیات نظامی به عنوان عاملی برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری را رها نکرده است. بنابراین، به دلیل این که اردوغان این ایده را رها نکرده است، همیشه احتمال عملیات زمینی ترکیه علیه ما در هر زمانی، قبل از انتخابات ریاست جمهوری وجود خواهد داشت.

هنوز تا قبل از برگزاری انتخابات 4 ماه فرصت دارد. اردوغان می تواند قبل از آن در هر زمانی به یک عملیات نظامی فکر کند. آنها سه ماه حالت فوق العاده اعلام کردند. پس از پایان این وضعیت اضطراری، ممکن است دوباره به فکر عملیات بیفتند.

هدف انجام عملیات زمینی احتمالی تغییر نکرده است. هنوز کوبانی در خطر است. دلایلی برای این احتمال وجود دارد. اولا شهر کوبانی یک شهر نمادین است. این مسئله برای ائتلاف معنی دار دارد. دوم اینکه روسیه علاقه کمتری نسبت به حفاظت از کوبانی در مقایسه با سایر مناطق دارد. کوبانی از جمله اهدافی است که ترکیه می تواند با دولتسوریه و روسیه بر سر آن توافق کند.

آیا می‌توانید درباره اقداماتی که برداشته‌اید یا هر یک از گفت‌وگوهایی که برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها انجام شده است صحبت کنید؟ ترکیه به تلاش های شما چه واکنشی نشان داده است؟

مظلوم کوبانی: اخیراً به دلیل اینکه عملیات ترکیه در دستور کار قرار داشت و در مورد احتمال حمله بحث می شد، بسیاری از طرف ها اعم از انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی با ترکیه صحبت کرده و به آنها اطلاع دادند که از طرف ما، تعهد نسبت به تنش زدایی همواره جریان خواهد داشت.

ترک ها همیشه بهانه های خود را داشته اند. اما بهانه های آنها چندان قانع کننده نیستند. در کنار تلاش‌های فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده، ما از مصاحبه با رسانه‌ها استفاده کردیم تا علناً به ترکیه پیام دهیم که هیچ کدام از ادعاهای آنها درست نیست. آنها ما را به ارتباط داشتن با پ.ک.ک متهم می کنند. ما همیشه آن را تکذیب کرده ایم. آنها می گویند ما تهدیدی برای امنیت ملی آنها هستیم. ما تکرار می کنیم که به خاک ترکیه حمله نکرده و نخواهیم کرد و عملیاتی را در خاک ترکیه آغاز نکرده و نخواهیم کرد. ما همیشه گفته‌ایم که مشکل ما با ترکیه در داخل سرزمین سوریه است نه جای دیگر.

ما همیشه تاکید کرده ایم که آماده گفتگو و حل همه این مشکلات از طریق گفتگو هستیم. اما پاسخ ترکیه تاکنون مثبت نبوده است. چیزهایی که آنها می گویند فقط بهانه ای است برای مشروعیت بخشیدن به عملیات آنها. هیچ واکنش مثبت یا تعاملی از طرف ترکیه نسبت به ما وجود نداشته است.

پ‌.ک.‌ک پس از وقوع زلزله، آتش‌بسی را در خاک ترکیه اعلام کرد. شما قبلا گفته بودید که فکر می کنید راه حلی برای مسئله کرد ترکیه به نفع شمال شرق سوریه است. آیا این تصمیم آتش بس می تواند برای وضیت شما مفید باشد؟ دوست دارید جامعه بین المللی چه واکنشی نشان دهد؟

مظلوم کوبانی: بله، ما گفته ایم که حل مسئله کردها در ترکیه به نفع منطقه ما خواهد بود. درگیری بین ترکیه و پ ک ک بر مناطق ما تأثیر می گذارد. این تصمیم نشان می دهد که پ.ک.ک آماده است تا ابتکار عمل برای اعلام آتش بس را به دست گیرد. ما می بینیم که آنها قصد خود را برای گفتگو و آتش بس، به منظور دستیابی به صلح اعلام کرده اند.

این یک گام مثبت از سوی پ.ک.ک بود. آنها منتظر پاسخ ترکیه هستند. برخی از افراد سعی کرده اند از طریق ما به پ.ک.ک پیغام بدهند، گاهی اوقات پ.ک.ک را متقاعد به اعلام آتش بس کنند تا از این طریق برای فشار بر ترک ها برای صلح استفاده کنند. اکنون این موضوع توسط پ.ک.ک اعلام شده است. فکر می کنم این گام خوبی است و فرصتی برای استفاده از آتش بس وجود دارد.

این فرصتی برای بازیگران بین المللی است که از پ.ک.ک درخواست آتش بس کرده اند. فکر می کنم اکنون زمان آن رسیده است که آنها نقش خود را ایفا کنند و ترکیه را تحت فشار قرار دهند.

ما به عنوان نیروهای سوریه دموکراتیک هیچ گونه آتش بسی را اعلام نکردیم زیرا همیشه به توافقات آتش بس موجود متعهد بوده ایم. ما فقط از خودمان دفاع می کنیم.

با نزدیک شدن به انتخابات در ترکیه، این احتمال وجود دارد که شاهد بوجود آمدن حکومت متفاوتی در آنجا باشیم. در صورت پیروزی اپوزیسیون، آیا فکر می کنید که آنها ممکن است نگرش متفاوتی نسبت به منطقه شما داشته باشند؟ از دولت جدید احتمالی در ترکیه چه انتظاری دارید؟

مظلوم کوبانی: من نمی توانم بگویم در صورت روی کار آمدن دولت جدید، سیاست ترکیه تغییر خواهد کرد. اما این تغییر احتمالی می تواند اثرات مثبتی داشته باشد. ترکیه همیشه سیاست ضد کردی را دنبال کرده است. اما اگر اپوزیسیون پیروز شود، باید تغییراتی ایجاد کند.

اگر مخالفان قصد دارند در این انتخابات پیروز شوند، باید با کردها متحد شوند. آنها بدون حمایت کردها شانسی برای پیروزی ندارند. رای دهندگان کرد منتظر توافق یا تفاهم بین مخالفان و احزاب کرد خواهند بود. اگر اپوزیسیون با احزاب کرد متحد شود، انتظار خواهند داشت دولت مخالفان در صورت پیروزی، نباید به روژاوا حمله کند. آنها باید عملیات علیه کردها را متوقف کنند. همچنین آنها باید متعهد به یافتن راه حل مسالمت آمیز برای مسئله کردها در ترکیه باشند. اینها چیزهایی است که رای دهندگان کرد در مقابل رای دادن به مخالفان باید به عنوان پیش شرط مطرح کنند. من فکر می کنم که مخالفان باید این را بشوند و در نظر بگیرند.

واشنگتن در بیانیه های خود در مخالفت با هرگونه تهاجم زمینی آینده ترکیه صریح بوده است اما به طور فعال با اقدامات نظامی ترکیه به جز عملیات زمینی، مانند حملات پهپادی و حملات توپخانه ای که شما اشاره کردید، مخالفت نکرده است. همچنین مخالفت ایالات متحده با سایر اقدامات ترکیه که تأثیر منفی بر وضعیت اینجا دارد، مانند محدودیت دسترسی به آب و فعالیت های اقتصادی، مشاهده نشده است. آیا مخالفت با تهاجم زمینی به تنهایی برای حفظ ثبات در اینجا کافی است؟ اگر نه، چرا؟

مظلوم کوبانی: ما به دوستان آمریکایی خود ثابت کردیم که مخالفت آنها با حملات پهپادی و سایر عملیات هایی که ترکیه علیه مناطق ما انجام داده است کافی نیست. ما به آنها اعلام کرده‌ایم که پاسخ ضعیف ایالات متحده به این حملات پهپادی ترکیه منجر به اقدامات اخیر ترکیه شده است که در آن آنها از پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، هدف قرار دادن غیرنظامیان و ترور دوستان و فرماندهان ما استفاده کرده‌اند.

ما برای آنها توضیح داده ایم که چگونه ضعف آنها منجر به تشدید حملات ترکیه شده است. شدت این حملات به حتی به حدی رسیده است که ترکیه با حمله پهپادی یک پایگاه آمریکایی را هدف قرار داد. این بدان معناست که مخالفت ایالات متحده با این عملیات پهپادها بسیار ضعیف بوده است.

این طور که ما فهمیدیم، ترکیه به ما اعلام جنگ داده است. ببینید ترکیه یک یا دو هفته بعد از زلزله چگونه زمانی که مردم هنوز مشغول آواربرداری بودند، مردم ما را کشت.

تأثیر حملات پهپادی و حملات توپخانه ای به منطقه ما کمتر از تأثیر عملیات زمینی نیست. این حملات پهپادها و حملات توپخانه ای منطقه را بی ثبات می کند و باعث می شود برخی از مردم مناطق و خانه های خود را ترک کنند. حملات روزانه هواپیماهای بدون سرنشین و گلوله باران روزانه توپخانه علیه مناطق ما از جمله دلایل اصلی مهاجرت مردم است.

شکایات زیادی درباره وخامت اوضاع اقتصادی در منطقه تحت کنترل شما مطرح شده است. سال گذشته، ایالات متحده تحریم‌های شمال شرق سوریه را در تلاش برای رفع این چالش‌ها لغو کرد اما مردم می‌گویند که هیچ تغییر واقعی را ندیده‌اند. تاثیر معافیت تحریم ها را در اینجا چگونه ارزیابی می کنید؟ اگر موثر نبوده است، به نظر شما چرا اینطور است؟

مظلوم کوبانی: لغو تحریم های آمریکا علیه شمال شرق سوریه تصمیم بسیار مهمی بود. اما دو دلیل اصلی وجود دارد که چرا ما تاثیری را که انتظارش را داشتیم نمی بینیم.

دلیل اول این است که ایالات متحده همیشه در مورد این منطقه و در مورد نهادهای موجود در این منطقه به عنوان شریک در برابر داعش صحبت کرده است. آنها از بیان مولفه هایی سیاسی خودداری کرده و با این نهاد تعامل سیاسی نداشته اند. این یکی از دلایل اصلی نگرانی سرمایه گذاران است.

به همین، ما از ائتلاف خواسته ایم تا اعلام کند که آنها فقط به بهانه مأموریت ضد داعش اینجا نیستند. لازم است آنها بگویند که برای ایجاد ثبات سیاسی، در کنار مبارزه با داعش اینجا هستند.

دلیل دوم این است که درست است که اعلام شده تحریم ها لغو شده اما هیچ تشویقی برای شرکت ها و سرمایه گذاران برای ورود و سرمایه گذاری در اینجا وجود نداشته است. هیچ برنامه ای هم برای هدایت شرکت ها برای سرمایه گذاری در اینجا وجود نداشته است. شرایط اقتصادی اینجا سخت است. این بر شرایط زندگی روزمره مردم و همچنین بر وضعیت امنیتی تأثیر می گذارد.

شیوع کرونا و خشکسالی در اینجا بر وضعیت اقتصادی تأثیر گذاشته است. به دلیل خشکسالی، امسال بیش از نیمی از گندم مورد نیاز خود را از خارج وارد کردیم. این یک بار مضاعف بر دوش ما گذاشته است. این منطقه نیز توسط حکومت سوریه و ترکیه محاصره شده است. تنها گذرگاه مرزی که می توانیم استفاده کنیم گذرگاه سمالکا است و استفاده از آن نیز مشروط است. یک گذرگاه دیگر هم مرز با عراق نیز وجود دارد اما اکنون قابل استفاده نیست و فقط سوریه و روس ها از استفاده از آن جلوگیری می کنند. همه این عوامل بحران اقتصادی را تشدید می کند.

همه اینها منجر به ایجاد فرصت های شغلی کمتر برای جوانان می شود. و این به نفع داعش است. آنها از جوانانی که بیکار هستند سوء استفاده می کنند. یکی از اولویت های اصلی ما در سال جاری، حمایت از پروژه های اداره خودگردان برای بهبود وضعیت اقتصادی است.

مبارزه با داعش برای ما بسیار استراتژیک و مهم است. ما در چند سال گذشته در کنار ائتلاف این کار را انجام داده ایم. تلاش های مشترک و عملیات مشترک علیه داعش بسیار مهم است اما در کنار این، همه باید بدانند که مبارزه با داعش دیگر فقط یک مسئله امنیتی یا نظامی نیست.

باید برای آینده سیاسی منطقه سرمایه گذاری شود. باید از اداره گردان حمایت سیاسی و اقتصادی صورت گیرد زیرا هر دو بخشی از مبارزه با داعش بوده است. به حمایت اقتصادی و سیاسی برای تبدیل شدن به بخشی از برنامه ائتلاف در مبارزه با داعش نیاز داریم. پس از بیش از هشت سال عملیات مشترک و همکاری مشترک با ائتلاف، ما متقاعد شده‌ایم که به تعامل ایالات متحده، هم از نظر سیاسیو هم از نظر سیاسی وجود دارد.

کد خبر 43144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha