حمله به کردها ابزار اردوغان برای پیروزی در انتخابات 

سرویس جهان- اردوغان در حال تشدید کنترل خود بر نهادهای کشور است و با نزدیک شدن به انتخابات سراسری به طور سیستماتیک مهره های دردسرساز از جمله کردها را از صفحه شطرنج سیاسی حذف می کند.

به گزارش کردپرس، اردوغان رئیس جمهور ترکیه با نزدیک شدن به انتخابات سراسری این کشور، کنترل خود را بر نهادهای این کشور محکم کرده و به طور سیستماتیک مهره های دردسرساز را از صفحه شطرنج سیاسی حذف می کند. کردها به عنوان یکی از برجسته ترین اهداف او ظاهر شده اند.

شبنم کرور فنجانچی، رئیس انجمن پزشکی قانونی ترکیه، روز چهارشنبه به اتهام ساختگی تبلیغ برای یک گروه تروریستی کرد به بیش از دو سال زندان محکوم شد. حکم دکتر فنجانچی آخرین تصمیم دادگاه های ترکیه از این نوع است که به نظر می رسد بخشی از کمپین انتخابات ریاست جمهوری از سوی آقای اردوغان نیز باشد. اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول به عنوان سرسخت‌ترین رقیب رئیس‌جمهور، ماه گذشته به دو سال و هشت ماه زندان محکوم شد و از حضور در سیاست منع شد. جرم او «احمق» خواندن مقامات انتخاباتی بود.

باید دید آیا حکم صادره علیه آقای امام اوغلو واقعاً به آرمان های سیاسی او پایان می دهد یا برعکس، محبوبیت عمومی او را افزایش می دهد. در همین حال، به نظر می‌رسد اقدام آقای اردوغان علیه دکتر فنجانچی بخشی از حمله به پایگاه رای‌ حساسیت برانگیز کردها باشد.

دکتر فنجانچی متخصص پزشکی قانونی، یکی از مدافعان حقوق بشر است. او در ماه اکتبر پس از اصرار به تحقیق درباره ادعاهایی مبنی بر استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی در شمال عراق به عنوان بخشی از جنگ علیه شبه نظامیان حزب کارگر کردستان یا پ.ک.ک دستگیر شد.

آنچه پس از آن به وقوع پیوست، حملات کاملاً سازماندهی شده علیه دکتر فنجانچی در رسانه های خبری ترکیه بود که به طور فزاینده ای تابع دولت هستند. پ‌ک‌ک که در ترکیه، آمریکا و اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، اغلب توسط ناسیونالیست‌های ترک به‌عنوان لولوخورخوره معرفی می‌شود و همه کردهای ترکیه را نیز با همین نماد نشان می دهند.

کانی غلام، رئیس شبکه اطلاع رسانی کردهای آمریکا مستقر در واشنگتن، گفت که حملات علیه هر کسی که نسبت به کردها ابراز همدردی می کند، «بخشی از طرح بزرگتر برای ایجاد حمایت از اردوغان است.» او به نشریه سان گفت: «اردوغان و امثال او تا جایی که بتوانند از این حربه استفاده می کنند و به حیثیت افراد لطمه می زنند.»

احزاب کرد همزمان با نزدیک شدن به انتخابات سرنوشت ساز سال جاری، در نقشه پیچیده سیاسی ترکیه نقشی تعیین کننده دارند. آقای اردوغان در اوایل دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد کردهای این کشور را جلب کند. آقای غلام گفت: «او می‌خواهد احزاب کردی در خدمت او باشند اما از این به بعد در این نقش ظاهر نخواهند شد.»

بر اساس نظرسنجی ها، حامیان و مخالفان آقای اردوغان تقریباً شانه به شانه هم حرکت کرده و هر کدام حدود 40 درصد آرا را تشکیل می دهند. بنابراین احزاب کردی که بیش از 10 درصد از رای دهندگان را همراه خود دارند، می توانند ریاست جمهوری بعدی را تعیین کنند. با این حال، آقای اردوغان دیگر نمی تواند به احزاب کرد توجه کند. اگر او نشانه‌ای از همدردی با کردهای منفور نشان دهد، حامیان ملی‌گرای افراطی او ممکن است او را ترد کنند.

رازی کانکلی گیل، خبرنگار نیویورکی روزنامه حریت ترکیه، به روزنامه سان گفت: اردوغان می داند که قرار نیست رای احزاب کرد را به دست آورد، بنابراین تلاش می کند کار را برای آنها دشوار کند.

هفته گذشته یک دادگاه در آنکارا کمک های مالی سومین حزب بزرگ پارلمان یعنی حزب دموکراتیک خلق های کرد یا HDP را مسدود کرد. این حکم نیز مانند حملات از طریق قوه قضائیه قضایی علیه دکتر فنجانجی و امام اوغلو، شهردار استانبول رنگ و بوی سیاسی دارد. ابرو گونای، سخنگوی این حزب، گفت که این اقدام به عنوان یک نقطه سیاه در تاریخ دموکراسی کشور ترکیه ثبت خواهد شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای پس از صدور حکم آقای امام اوغلو، از ادامه آزار و اذیت رهبران جامعه مدنی، رسانه ها، سیاسیون و تجار ترکیه، از جمله از طریق بازداشت طولانی مدت پیش از محاکمه، ادعاهای گسترده مبنی بر حمایت از تروریسم، و پرونده های توهین آمیز ابراز نگرانی کرد.

علاوه بر تهاجم آقای اردوغان به نهادهای دموکراتیک، ترک‌ها از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند که می‌تواند آنها را علیه رئیس‌جمهور دیرینه خود برانگیزد. تورم حتی پس از اینکه در ماه دسامبر از 85 درصد در نوامبر به نزدیک به 65 درصد کاهش یافت، همچنان بالاست و دولت تلاش می کند با نزدیک شدن به انتخابات، با یارانه دادن به مواد غذایی اصلی و سایر ملزومات به فقرا، این مشکلات را جبران کند.

سینان جیدی، استاد دانشگاه که ناظر مسائل ترکیه در بنیاد دفاع از دموکراسی ها است، به نشریه سان گفت که مخالفان این کشور اشتباهات زیادی مرتکب شده اند. «آنها تصور می کردند که به دلیل وضعیت اقتصادی اردوغان انتخابات را خواهد باخت». با این حال آنها همچنان دچار دو دستگی هستند و «به گروگان احزاب کوچک» تبدیل شده اند.

آقای جیدی گفت که علیرغم ممانعت دادگاه از فعالیت‌های سیاسی آقای امام اوغلو، اما او بهترین گزینه مخالفان بوده و این احزاب باید حول نامزدی شهردار برای انتخابات ریاست‌جمهوری متحد شوند. این سیاستمدار جوان، کاریزماتیک و از نظر سیاسی زیرک در انتخابات استانبول در سال 2019 با قاطعیت پیروز شد اما این پیروزی تا حدی مدیون حمایت کردها بود.

پیروزی قانع کننده امام اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ژوئن، مشابه پیروزی او در سال 2019 می تواند دادگاه را مجبور به لغو تصمیم خود کند. آقای اردوغان باید بداند: که او اولین بار در سال 2003 در انتخابات سراسری پیروز شد در حالی که دادگاه فعالیت حزبش را ممنوع کرده بود. با این حال، او نخست وزیر شد و از آن زمان هم تاکنون در قدرت بوده است.

منبع: روزنامه سان نیویورک

خبرگزاری کردپرس- سرویس جهان

کد خبر 41348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha