اهداف اولیه ترکیه از آشتی با سوریه

سرویس جهان- رویترز به نقل مقامات ترکیه و اپوزیسیون سوریه نوشت هدف اصلی از روند آشتی ترکیه با سوریه شناسایی نیروهای کرد سوریه به عنوان یک گروه تروریستی از سوی دمشق و مقابله مشترک با قدرت گرفتن کردها در شمال این کشور است.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رویترز گزارش داد اپوزیسیون سوریه که در بیش از یک دهه گذشته با حمایت جدی ترکیه به مخالفت با دولت مرکزی سوریه برخاسته است تلاش ترکیه برای عادی سازی روابط با سوریه را به زبان خود می بیند.

با این حال رویترز با نقل اظهاراتی از برخی مقامات ترکیه و اپوزیسیون سوریه عنوان کرد که آنها سعی می‌کنند وانمود کنند که هدف اصلی ترکیه، حداقل در مراحل اولیه روند عادی سازی روابط با سوریه محدود کردن شدید کردها در شمال سوریه است.

این خبرگزاری از یکی از مقامات امنیتی ترکیه نقل کرده است که ترکیه در مذاکرات هفته گذشته خود با مقامات دولت سوریه، از دمشق خواست یگانهای مدافع خلق یا YPG به عنوان نیروهای کرد سوریه را به عنوان یک نیروی تروریستی اعلام کند.

او نگرانی اپوزیسیون سوریه از تلاش ترکیه برای عادی سازی روابط با سوریه را تایید کرد اما گفت ترکیه اهداف خود را دنبال می کند.

عبدالرحمان مصطفی، رییس دولت خودخوانده اپوزیسیون سوریه با حمایت ترکیه نیز به رویترز گفته است مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بر ادامه‌ی حمایت ترکیه از اپوزیسیون سوریه تاکید کرده و به این گروه اطمینان داده است مذاکره ترکیه با سوریه بیشتر برای ضربه زدن به نیروهای کرد سوریه موسوم به YPG است.

اما برخی کارشناسان گفته اند ترکیه در کنار تلاش برای مهار کردهای سوریه با کمک دولت مرکزی سوریه و به دنبال ناکامی در راضی کردن روسیه و آمریکا برای حمله زمینی به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، می خواهد زمینه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کند و از این طریق آرای بیشتری از مخالفان آوارگان سوریه در ترکیه نصیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شود.

کد خبر 41078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha