تلمبار دوباره سیب ها در سردخانه/ استاندار تازه به دنبال برنامه ریزی صادرات!

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات تنها ۴۰ هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان در سال جاری خبر می دهد و کمتر از سه ماه به فرصت صادرات ۴۶۰ هزار تن سیب‌های موجود در سردخانه‌های استان باقی مانده است، استاندار آذربایجان غربی تازه به دنبال برنامه ریزی ها برای توسعه صادرات سیب و شتابگیری آن است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، امسال از سطح باغات سیب استان آذربایجان غربی یک میلیون و ۱۰۰هزار تن سیب برداشت شد و بنا بر اعلام آمار جهاد کشاورزی استان؛ تا پایان آذر ماه حدود ۶۰۰هزار تن سیب استان به صنایع تبدیلی، به صورت تازه خوری و یا از طریق خروج از سردخانه ها به بازار های داخلی و خارجی عرضه شده و حدود ۵۰۰هزار تن سیب هم روانه سردخانه های استان شدند.

طبق روال سال های گذشته، قطار صادرات سیب در استان با صدها مانع روبه رو است و در حالیکه کمتر از ٣ ماه به فرصت صادرات باقی مانده، تنها ۴۰ هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان خارج شده اند و ٤٦٠ هزار تن دیگر هنوز در سردخانه ها باقی مانده و تراژدی هر ساله در حال تکرار شدن است!

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اخیر در گفت و گو با مهر گفته است: «امسال از میزان سیب‌های تولیدی استان ۶۵۰ هزار تن در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شده است و تاکنون ۱۹۰ هزار تن از این میزان سیب از سردخانه‌ها خارج شده اما تنها ۴۰ هزار تن سیب از مبادی گمرکی استان صادر شده است».

اکبر کرامتی در حالیکه میزان صادرات سیب در مدت زمان مشابه سال گذشته را ۱۲۰ هزار تن عنوان می کند، بر آهنگ کند صادرات این محصول استراتژیک تاکید دارد. او بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل، افزایش تعرفه‌های صادراتی توسط برخی کشورهای هدف سیب‌های استان و انتظار تورمی در کنار برخی مشکلات از حمله سورتینگ و بسته بندی و … را از مهمترین دلایل کند بودن میزان صادرات سیب استان دانست و افزود: «بسته‌های تشویقی متعددی برای صادرات کنندگان در استان در نظر گرفته می‌شود تا زمینه ساز رفع موانع صادراتی سیب باشد».

کرامتی با بیان اینکه انتظار تورمی، موجب از دست رفتن بازارهای هدف می‌شود گفت: «اگر بازارهای هدف را بیش از حد انتظار معطل کنیم موجب می‌شود به سراغ بازارهای دیگری بروند همچنین بالا بودن قیمت سیب در کشورهای هدف موجب عدم رغبت مردم این کشورها برای خرید سیب استان و کشور خواهد بود که این موضوع نباید مورد غفلت قرار گیرد».

موانع مطرح شده توسط رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، همان موانع سال های قبل هستند و تا کنون بهبودی در آهنگ صادرات در قطب سیب ایران حاصل نشده است، غیر از اینکه تعدادی چند واحد سورتینگ در استان افتتاح شده است که بنا بر اعلام کارشناسان هم اکنون ۵۲ واحد سورتینگ و بسته بندی سیب با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در استان وجود دارد اما این ظرفیت باید به ۶۰۰ هزار تن افزایش یابد تا جوابگوی نیاز صادراتی استان باشد.

رفع موانع و تسهیل مشکلات صادرکنندگان سیب استان هنوز به قوت خود باقی است و هر سال تولیدکنندگان سیب با امید باز شدن دروازه های صادراتی ریسک تولید محصول را به جان می خرند. با وجود این کمتر از ٣ ماه به فرصت صادرات باقی مانده اما سیب های آذربایجان غربی هر ساله تا اواخر اردیبهشت هم در سرخانه های استان باقی می مانند و بخش عظیمی از آنها کیفیت شان برای صادرات از دست می دهند و یا خوراک دام می شوند یا در بهترین حالت با قیمتی بسیار نازل سیبی که قرار بود، صادر شود راهی کارخانه های صنایع تبدیلی می شود.

در حال حاضر ۴۶۰ هزار تن سیب‌های موجود در سردخانه‌های استان باقی مانده، اما استاندار آذربایجان غربی تازه به دنبال برنامه ریزی ها برای توسعه صادرات سیب و شتابگیری آن است!

محمدصادق معتمدیان در حاشیه بازدید از واحد تولیدی مجهز جداسازی و بسته بندی سیب تولیدی ارومیه در گفت وگو با خبرنگاران گفت:«با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، برنامه ریزی هایی برای توسعه صادرات سیب از استان داریم که با به نتیجه رسیدن آنها روند صادراتی در این حوزه شتاب بسیار خوبی خواهد گرفت».

او بیان کرد: «با توجه به تولید بالای این محصول و قرار گرفتن آذربایجان غربی در رتبه نخست کشورِی، سیب از محصولات راهبردی استان است و بهترین کار برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این محصول، حرکت به سمت دسته بندی و بسته بندی مکانیزه است و با توجه به اهمیت این حوزه، اولویت‌های اصلی را در تجاری سازی، سورتینگ و بسته بندی میوه بویژه سیب قرار داده‌ایم».

معتمدیان ادامه داد: «از سال گذشته ۵۲ واحد در حوزه دسته بندی و بسته بندی در استان راه اندازی شده که امیدواریم که این تعداد با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی افزایش یابد .همچنین یکی دیگر از برنامه‌های استان، راه اندازی واحدهای سردخانه‌ایی با کیفیت بالا و به اصطلاح اتمسفری است که می‌تواند در ماندگاری میوه و صادرات نقش بسزایی داشته باشد».

راهکارهای استاندار آذربایجان غربی، جز برنامه های بلندمدت و نیاز به حضور سرمایه گذاران دارد، اما دردی از موانع صادراتی در سال جاری و احتمالا چند سال پیش رو، دوا نمی کند!

بنا به گفته نایب رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی کشور؛ «ایران جزو ۶ کشور برتر دنیا در تولید سیب در دنیاست اما درکنار تمام چالشهای موجود بخشنامه های متعدد صادر کنندگان کشور را فلج کرده و البته رقابت با کشورهای دیگر در راستای تامین نیاز بازارهای هدف هم بسیار سخت شده است».

تولید انبوه و نبود برنامه ریزی دقیق صادراتی برای قطب سیب ایران هر ساله مشکل آفرین می شود و مسئولان در روزهای پایانی مهلت صادرات باتوجه به فساد پذیری محصول، به تقلا افتاده و کشورهای هدف را از راه های زمینی، هوایی و دریایی برای فروش سیب آزمون می کنند و هر بار با خالی شدن سردخانه ها از محصولات به هر روش ممکن، به کارنامه درخشان خود در این زمینه اشاره می کنند بدون آنکه بدانند این قبیل روش ها در هیچ کجای علم صادرات نمی گنجد!

٢٠ هزار تن از تولیدات سیب سال گذشته تا اردیبهشت ماه ١٤٠١، همچنان در سردخانه های آذربایجان غربی باقی مانده و منتظر صادر شدن بودند، سرنوشتی که انگار نصیب سیب های تولیدی امسال هم می شود.

وضعیت تولید و صادرات سیب در استان به نحوی است که به اذعان خود استاندار؛ «هر سال در استان بیش از ۴۰ هزار باغدار، نگران فروش محصول سیب هستند و ما امروز متاسفانه با خام فروشی مواجه هستیم که ارزش افزوده قابل توجهی ندارد».

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 40802

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha