آمریکا باید درخواست ترکیه در زمینه F-16 را بپذیرد/آمریکا باید دست از حمایت از PKK و YPG بردارد

سرویس ترکیه - معاون رئیس جمهور ترکیه از دولت آمریکا خواست تا ضمن لغو محدودیت فروش F-16 دست از حمایت از PKK و  YPG بردارد.

به گزارش کردپرس، فوآد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه، با انتشار یک پیام ویدئویی از از دولت آمریکا خواست تا محدودیت های فروش F-16 علیه ترکیه را بردارد. او همچنین حمایت آمریکا از گروه های مبارز کرد در سوریه را اشتباه دانست.

بنا بر گزارش روزنامه ینی آکیت، اوکتای با ابراز خرسندی از افزایش روابط تجاری و سرمایه گذاری متقابل با آمریکا در سال های اخیر، گفت: «حجم تجارت دوجانبه ترکیه و آمریکا در سال گذشته به 31.4 میلیارد دلار رسید و با این سطح، آمریکا به یکی از شرکای تجاری مهم ترکیه بدل شده است.»

او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ترکیه از مرز 14 میلیارد دلار گذشته است، افزود: «شرکت‌های آمریکایی که پس از جنگ اوکراین و روسیه از بازار روسیه خارج شدند، علاقه فزاینده‌ای برای جایگزین کردن ترکیه به عنوان یک مرکز تولید و صادرات نشان دادند.»

اوکتای با بیان این که تحولات منطقه به ویژه جنگ اوکراین اهمیت ترکیه در ناتو را آشکار کرده است، از ادامه تحریم ها علیه این کشور به عنوان یک «اشتباه» نام برد.

او با تاکید بر تداوم مبارزه کشورش با PKK و YPG گفت: «با وجود تحولات در روابط اقتصادی، همچنان با آمریکا در مورد مبارزه با سازمان هایی مانند PKK و YPG اختلاف نظر وجود دارد که این موضوع مستقیماً به امنیت ترکیه مربوط می شود. کمک گرفتن از این گروه ها نیز به ویژه در چارچوب مبارزه با یک سازمان تروریستی دیگر مانند داعش یک اشتباه است. ما به تخریب لانه های تروریستی که تهدیدی برای کشور و ما هستند ادامه خواهیم داد.»

اوکتای در این سخنان بار دیگر بر درخواست ترکیه برای رفع محدودیت ها در زمینه خرید F-16 تاکید کرد و از آن به عنوان «نوسازی فرصت ها برای تقویت بیشتر روابط با آمریکا در زمینه دفاعی» نام برد. اوکتای گفت: «درخواست ما باید در اسرع وقت برآورده شود. حمایت دولت آمریکا از درخواست ما نه تنها برای ترکیه بلکه برای ناتو، و برای تقویت توان دفاعی ناتو نیز امری حیاتی است. ما انتظار داریم کنگره نقش مثبتی در این روند ایفا کند. ما معتقدیم در دوره آتی از طریق این سازوکار می‌توانیم مسائل بین خود را با نگاهی واقع‌بینانه و آینده‌نگرانه حل و فصل کنیم و در عین حال روابط خود را با آمریکا بر اساس منافع مشترک بهبود ببخشیم.»

کد خبر 40434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha