حمله ترکیه به کردهای سوریه فرصتی طلایی برای داعش

سرویس جهان- حمله ترکیه به کردهای سوریه فرصت مناسبی در اختیار داعش برای فرار از زندان تحت کنترل کردها و مشارکت در جنگ علیه کردها فراهم کند.

به گزارش کردپرس، ترکیه در 19 نوامبر 2022 حملات هوایی را علیه اهدافی در شمال و شرق سوریه آغاز کرد. این بمباران که با استفاده از هواپیماهای جنگی، پهپاد و توپخانه صورت گرفت بسیاری از غیرنظامیان و اعضای نیروهای سوریه دموکراتیک، شریک اصلی آمریکا در ائتلاف چندجانبه علیه داعش را کشت. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که این حملات هوایی «فقط آغاز» یک عملیات گسترده است.

تبانی مستندی بین آژانس اطلاعات ملی ترکیه (MIT) و افراط گرایان سوری پیدا شده است. حدود 60000 شبه نظامی از بیش از 100 کشور جهان، از آغاز سال 2016، از طریق ترکیه به سوریه رفتند.

برخلاف رفتار دوگانه ترکیه، کردها متحدان مهم آمریکا هستند. نیروهای دموکراتیک سوریه – که کردها هسته اصلی آن را تشکیل می دهند – پیشرو حملات علیه داعش بوده است. ژنرال مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک به من گفت که 12000 نفر از نیروهای SDF در جنگ با داعش به رهبری آمریکا کشته و 24000 نفر به شدت مجروح شده اند.

اکنون ترکیه در حال جمع آوری نیروهای بیشتری در مرز سوریه است و نسبت به انجام عملیات فرامرزی گسترده هشدار داده است. ترکیه می خواهد با این حمله این گروه را به فرار از زندان های تحت کنترل کردها ترغیب کند بلکه بتوانند به این جنگ ملحق شوند.

اردوگاه الهول که در شمال سوریه قرار دارد محل استقرار شبه نظامیان وابسته به داعش آماده برای جنگ است. این اردوگاه در سال 1991 در طی جنگ خلیج فارس به عنوان پناهگاهی برای آوارگان عراقی تأسیس شد. دوازده کیلومتر با مرز عراق و سوریه و هفتاد کیلومتر با مناطق تحت اشغال ارتش ترکیه در شرق رود فرات در سوریه فاصله دارد.

55000 عضو خانواده داعش در الهول هستند. جمعیت وابسته به داعش در این اردوگاه متشکل از 25000 پناهنده عراقی، 20000 سوری و 8000 از اعضای خارجی این گروه است. این کمپ همچنین محل زندگی بیش از 10000 جنگجوی تندرو از پنجاه و دو کشور جهان است. ترکیه با ایجاد هرج و مرج به دنبال پیشبرد اهداف خود است و این هرج و مرج فرصتی فراهم می کند تا این جنگجوها بتوانند فرار کنند.

ترکیه در سال 2019 به گری سپی (تل ابیض) حمله کرد و نزدیکی اردوگاه عین عیسی را بمباران کرد. خانواده های داعش از هرج و مرج استفاده کردند و به سمت ترکیه گریختند اما توسط نیروهای SDF دستگیر شدند. نیروهای تحت حمایت ترکیه در ژانویه 2022 نیز زمینه فرار داعشی ها از زندان از اردوگاه حسکه ترتیب دادند. باز هم نیروهای SDF عملیات را خنثی کردند. منطقه اطراف زندان جرکین در قامشلو نیز هدف حملات هوایی ترکیه قرار گرفت که به جنگجویان داعش کمک کرد فرار کنند و به ارتش آزاد سوریه، یک نیروی تروریستی تحت کنترل ترکیه بپیوندند.

اعضای خانواده های نیروهای سوریه دموکراتیک در روستاهای سوریه در امتداد مرز با ترکیه زندگی می کنند. آنها از بیم به خطر افتادن امنیت همسر و فرزندان خود مجبورند از عزیزان شان محافظت کنند.

نیروهای مسلح ترکیه در مرز تجمع کرده و آماده حمله هستند. اگر آمریکا دخالت نکند آنها به نیروهای سوریه دموکراتیک حمله خواهند کرد.

نیروهای سوریه دموکراتیک انتظار بیشتری از دولت جو بایدن دارند. جو بایدن باید بیانیه ای علنی در افشای جنگ افروزی ترکیه ارائه کند. همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه باید به آنکارا برود تا هشدار دهد که تجاوز به نیروهای سوریه دموکراتیک بهای گزافی را به همراه خواهد داشت.

ترکیه تجاوز خود را با این ادعا توجیه می کند که نیروهای SDF مسئول بمب گذاری 13 نوامبر استانبول هستند که منجر به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن هشتاد و یک نفر شد. اردوغان از این ادعا برای توجیه تجاوزات ترکیه استفاده می کند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، ایالات متحده را به تبانی با کردها برای سازماندهی این بمب گذاری متهم کرده است. این اتهام بی دلیل باید بررسی شود. سویلو با متهم کردن ایالات متحده در این حادثه، دریچه ای را به روی اداره تحقیقات فدرال آمریکا برای بررسی این حادثه باز کرده است.

می‌توانیم درباره انگیزه های اردوغان حدس بزنیم. حمایت داخلی از حزب عدالت و توسعه اردوغان (AKP) در آستانه انتخابات ترکیه در ژوئن 2023 به شدت در حال کاهش است. او معتقد است که تروریست خواندن کردها و کشتن کردها می تواند حمایت بیشتر ملی گراهای ترکیه از حزب عدالت و توسعه را به همراه داشته باشد.

انجام دادن تحقیقات کامل و مستقل، کردها را از هرگونه دخالت در بمب گذاری تبرئه خواهد کرد. در همین حال، ایالات متحده باید از نیروهای سوریه دموکراتیک برای حفظ نظم در اردوگاه هایی که خانواده های داعش در آن زندگی می کنند، حمایت کند. اردوغان می‌خواهد هرج و مرج ایجاد کند تا خانواده‌های داعش بتوانند فرار کنند و به جنگ بپیوندند.

ایالات متحده و نیروهای SDF متحدانی طبیعی برای هم هستند. آنها در زمینه تعهد نسبت به فدرالیسم دموکراتیک، حمایت از زنان و محافظت از محیط زیست اشتراک نظر دارند. ممکن است ترکیه متحد ناتوی آمریکا باشد اما کردها دوستان آمریکا در مبارزه با افراط گرایی خشونت آمیز هستند.

نویسنده: دیوید فیلیپس مدیر برنامه حقوق بشر و ایجاد صلح در دانشگاه کلمبیا

منبع: مجله نشنال اینترست

کد خبر 40341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha