انتخابهای دشوار برای کردهای سوریه

سرویس جهان- به نظر می رسد واشنگتن، متحد کلیدی نیروهای سوریه دموکراتیک مایل است که آن را آرام آرام به ترکیه بفروشد اما پیامدهای توافقی جایگزین از سوی آنها با دمشق نیز به همان اندازه ناخوشایند است.

به گزارش کردپرس، آخرین گزارش‌ها از شمال سوریه حاکی از حمله قریب الوقوع دیگری از ترکیه به قلمرو تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به رهبری کردها است.

هدف آنکارا از حمله احتمالی به کردهای سوریه، همان طور که در سال‌های 2018 و 2019 نیز اتفاق افتاد، تصرف نواری در امتداد مرز ترکیه و سوریه، اخراج نیروهای SDF از این منطقه و استقرار متحدان شورشی سوری طرفدار ترکیه برای حاکمیت بر این منطقه خواهد بود.

خبرها برای SDF نگران کننده است زیرا گزارش ها نشان می دهد که ایالات متحده متحد اصلی آن، ممکن است مایل باشد بی سر و صدا تهاجمی محدود را به این منطقه برای آرام کردن ترکیه قبول کند.

حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه یا (PYD) که بر ائتلاف نیروهای SDF تسلط دارد، مدتهاست که از رها شدن این منطقه از سوی آمریکا بیم دارد و برای این کار دلایل خوبی در دسترس است؛ ایالات متحده متحدان کرد عراقی خود را در دهه 1970 زمانی که دیگر به آنها نیازی نداشت کنار گذاشت و در سال 2017 برای دفاع از موقعیت کردها در کرکوک هیچ کاری انجام نداد.

به همین ترتیب، خروج آمریکا از افغانستان در سال 2021 باعث شد متحدان واشنگتن در این کشور ظرف چند روز از طالبان شکست بخورند. این حجم از سابقه رها شدن متحدان از سوی واشنگتن نگرانی هایی را ایجاد می کند که ممکن است به زودی پوشش هوایی حیاتی آمریکا برای کردها نیز تمام شده و نیروهای ویژه این کشور از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خارج شوند. در نتیجه، منطقه خودگردان شمال شرق سوریه تحت کنترل نیروهای SDF که برخی آن را روژاوا می نامند، در معرض فروپاشی ناگهانی بر اثر تهاجم ترکیه قرار خواهد گرفت.

انواع تهدیدها

اما حمله احتمالی ترکیه و دو تهاجم پیش از آن به سرنوشت احتمالی متفاوتی برای روژاوا اشاره دارد. اما به جای خروج ناگهانی ایالات متحده از این منطقه، منطقی تر این است که واشنگتن برای مدتی در شرق سوریه بماند. با این حال، تمایل این کشور برای پذیرش حملات گاه وبی گاه ترکیه به این منطقه و تصرف مرحله به مرحله تکه هایی از این منطقه توسط آنکارا نوع دیگری از تهدید را به همراه دارد: اینکه تبانی بازیگران خارجی باعث می شود روژاوا یا منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، به تدریج از بین برود و از آن یک موجودیت ضعیف باقی بماند.

ترکیه در حال حاضر دو ضربه بزرگ به منطقه خودگردان تحت کنترل کردهای سوریه وارد کرده است. از دست دادن عفرین در سال 2018 یک ضربه نمادین و استراتژیک بود زیرا از نظر تاریخی پایگاهی کلیدی برای PYD محسوب می شد و به حضور این حزب در شمال غربی سوریه، به جز پایگاه کوچکی در تل رفعت پایان داد. تهاجم سال 2019 ترکیه نیز شاهد از دست رفتن یک منطقه استراتژیک کلیدی در امتداد مرز ترکیه شامل زمین های کشاورزی با ارزش بود.

بر اساس برخی گزارشها، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اکنون به تل رفعت، منبج و کوبانی نظر دوخته که تصرف این مناطق توسط او ضربه بزرگتری برای نیروهای سوریه دموکراتیک خواهد بود زیرا حضور آنها در نزدیکی مرزهای ترکیه در شمال سوریه را به شدت کاهش می دهد.

از دست دادن کوبانی که صحنه آخرین ایستادگی قهرمانانه PYD در برابر گروه دولت اسلامی (داعش) در سال‌های 2014-2015 بود روحیه کردها را نیز به شدت تضعیف می کند.

با این حال ممکن است واشنگتن که اتحاد خود با PYD را پس از شکست داعش در آن نبرد بنیان گذاشت، مایل باشد کوبانی نیز تصرف شود زیرا اولویت های ایالات متحده به طور قابل توجهی در سال های اخیر تغییر کرده است.

اولا، داعش تا حد زیادی شکست خورده است، به این معنی که ماموریت ایالات متحده اکنون به جای شکست دادن یک نیروی تثبیت شده، جلوگیری از تجدید حیات آن است. نکته مثبت برای نیروهای SDF این است که تهدید احیای داعش می تواند واشنگتن را از عقب نشینی کامل از منطقه تحت کنترل کردها منصرف کند. با این حال نکته منفی آن این است که واشنگتن برخلاف گذشته به حضور فیزیکی زیاد در این منطقه نیاز ندارد.

علاوه بر این، توجه ایالات متحده به مرزهای عراق و سوریه در شرق جلب شده است، زیرا داعش از عراق سرچشمه گرفته است نه مرز ترکیه و سوریه در شمال که سکونتگاه تاریخی کردها است.

ثانیا، اولویت های ژئوپلیتیک ایالات متحده به دلیل جنگ اوکراین تغییر کرده است و خاورمیانه و سوریه اهمیت کمتری دارند. با ظهور ترکیه به عنوان یک میانجی کلیدی بین روسیه و غرب در اوکراین، واشنگتن برخلاف دوران اوج جنگ با داعش، تمایل زیادی به حفظ آنکارا در کنار خود دارد.

آرام کردن اردوغان با چشم پوشی از حملات ترکیه به نیروهای دموکراتیک سوریه می تواند چشم انداز بهتری برای ایالات متحده باشد زیرا آمریکا ضمن همراه کردن ترکیه با خود، هزینه کمتری می پردازد و در عین حال می تواند ادعا کند که همچنان در شرق سوریه از متحدان کرد خود همچنان پشتیبانی و حمایت می کند.

آشتی کردها با دمشق؟

با این حال، برای نیروهای دموکراتیک سوریه معامله واشنگتن بر سر با ارزش‌ترین سرزمین‌ها در شمال ناخوشایند است و برخی در عوض خواستار آشتی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و متحدان روسی او برای اجتناب از روبرو شدن با این سرنوشت شده‌اند.

این قضیه یک بار در سال 2019 اتفاق افتاده است. در آن زمان مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، قراردادی با مسکو برای آوردن نیروهای روسی و سوری به کوبانی برای محافظت از آن در برابر ترکیه منعقد کرد.

برخی از شخصیت‌های ارشد حزب PYD مدت‌هاست که خواستار نوعی معامله با بشار اسد با میانجی‌گری روسیه بوده‌اند که در ازای بیرون راندن ایالات متحده که به نظر آنها غیرقابل اعتماد است، دمشق تا حدودی با خودمختاری کردها موافقت کند.

البته طنز ماجرا اینجاست که آنکارا از هر دو نتیجه راضی خواهد بود. تا زمانی که واشنگتن مایل است به نیروهای ترکیه اجازه دهد در فواصل زمانی منظم به نیروهای دموکراتیک سوریه حمله کنند، اردوغان از وضعیت موجود خوشحال به نظر می رسد.

گفتنی است که ترکیه همچنین تمایل خود را برای بازگشت نیروهای سوریه به شرق این کشور با حمایت روسیه ابراز کرده است.

به نظر می رسد تنش زدایی بین دمشق و آنکارا در حال نزدیک تر شدن است و یکی از نکات احتمالی توافق، احیای توافق آدانا در سال 1998 خواهد بود که بر اساس آن سوریه موافقت کرد که شبه نظامیان کرد را از مرز ترکیه دور نگه دارد.

این مسئله باعث می شود نیروهای سوریه دموکراتیک از هر دو گزینه ضربه بخورند و هیچ کدام از این دو انتخاب به نفع آنها نباشد. به نظر می رسد واشنگتن، متحد کلیدی نیروهای سوریه دموکراتیک مایل است که آنها را آرام آرام به ترکیه بفروشد، اما توافقی جایگزین از سوی آنها با دمشق نیز به همان اندازه ناخوشایند است.

کردها احتمالاً به اتحاد خود با ایالات متحده ادامه خواهند داد. آنها امیدوارند که فشار عمومی غرب و اعتماد حاصل از پیروزی آنها بر داعش مانع از آن شود واشنگتن بیش از حد به ترکیه امتیاز دهد.

با این حال، تاریخ نشان داده است این اعتماد کردها ممکن است بی نتیجه باشد و خودگردانی کردها با نابودی تدریجی روبرو شود.

نویسنده: کریستوفر فیلیپس

منبع: انستیتو خاورمیانه

کد خبر 40272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha