سایه جنگ ترکیه بر سر کشاورزان کرد سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه المانیتور، بخش بزرگی از فعالیت های کشاورزان کرد سوریه در نزدیکی مرزهای ترکیه، بر اثر حملات  این کشور تعطیل شده است.

به گزارش کردپرس، ترکیه در کنار حملات هوایی و زمینی علیه مناطق تحت کنترل کردهای سوریه، از ورود منابع آبی به این مناطق جلوگیری کرده است. نشریه آمریکایی المانیتور نیز از نابودی تدریجی فعالیت های کشاورزی در منطقه حاصلخیز تحت کنترل کردهای سوریه بر اثر تهدیدهای ترکیه خبر داده است.

بر اساس گزارش این نشریه، تهدیدهای هر روز ترکیه علیه کردهای سوریه باعث شده است بخش قابل توجهی از ساکنان این مناطق در نزدیکی مرزهای ترکیه فعالیت کشاورزی را رها کنند زیرا نیروهای ترکیه کشاورزان را تهدید می کنند و به دلیل ایجاد موانع مرزی امکان فروش محصولات وجود نیز ندارد.

این نشریه اشاره کرده که در حالی که مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به سبد غذای این کشور مشهور شده امکان ادامه فعالیت کشاورزان وجود ندارد زیرا سربازان ترکیه اجازه آبیاری و رسیدگی به مزارع را به کشاورزان کرد سوریه نمی دهند و در نتیجه بیشتر محصولات کشاورزی از بین می روند.

سلمان عرب، رئیس بخش خدمات عمومی اداره خودگردان کردی در شمال سوریه نیز به این نشریه گفته است به دلیل تشدید حملات پهپادی و خمپاره ای ترکیه، اداره خودگردان قادر به ارائه خدمات به کشاورزان در محدوده مرز با ترکیه نیست به همین دلیل تولید محصول با مشکل روبه رو شده است. او تاکید کرد بر اثر ادامه تنش میان کردهای سوریه و دولت ترکیه، تهدیدهای امنیتی ترکیه علیه کردها افزایش یافته و امکان اجرای پروژه های آبیاری و حتی تامین آب آشامیدنی وجود ندارد زیرا ایستگاههای پمپاژ آب و دیگر تاسیسات روستایی و کشاورزی به یکی از اهداف نیروهای ترکیه تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، تصاویر ماهواره ایی نیز به خوبی عمق تفاوت معنادار در توسعه محصولات کشاورزی در دو طرف مرز را نشان می دهد زیرا بخشی که تحت کنترل کردهای سوریه است تبدیل به مناطق لم یزرع شده است.

کد خبر 38935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha