کتاب سرگذشت پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی منتشر شد

سرویس کرمانشاه _ کتاب سرگذشت حسین گلزار کرمانشاهی، پهلوان اسطوره ای کُرد در دوران قاجار اثر استاد محمود خاوران منتشر شد.

استاد محمود خاوران در گفتگو خبرنگار کردپرس گفت: نام پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی تاکنون بیشتر در پاورقی‌ها، فضای مجازی و ... آمده است که اینگونه نوشتارها معمولا به مرور زمان از یاد می روند.

وی ادامه داد: این وضعیت مرا بر آن داشت تا با جمع آوری خاطرات پیشکسوتان قدیمی و با کمک نوه‌های به جا مانده از این پهلوان نامی، به دنبال تالیف یک اثر در راستای ماندگاری نام این شخصیت برجسته باشم.

خاوران افزود: این اثر در واقع به پاس فرهنگ پهلوانی و ارج نهادن به مقام شامخ این پهلوان پاک نهاد و دوست داشتنی است که ۱۷۰ سال پیش در عصر قاجار می‌زیست.

این پیشکسوت و مربی مطرح ورزش کشتی این اثر را به دوستداران پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی تقدیم کرد و گفت: این کتاب شاید هیچگاه نتواند حق مطلب را آنگونه که شایسته این پهلوان نامی است، ادا کند ولی مطمئنم آنچه با عشق نوشته شده در دل دوستداران پهلوان حسین گلزار جاودان خواهد ماند.

استاد محمود خاوران در تاریخ سال ۱۳۲۷ در محله قدیمی و پهلوان پرور فیض آباد کرمانشاه دیده به جهان گشود. این کشتی گیر کرمانشاهی پس از کسب مقام اول مسابقات انتخابی تیم ملی ایران در سال ۱۳۵۲، مدال طلای مسابقات جام دانکلف بلغارستان در وزن ۶۲ کیلوگرم آزاد را در سال ۱۹۷۳ کسب کرد.

متاسفانه خاوران ۱۵ روز پس از بازگشت از مسابقات جام دانکلف در حین تمرین در سالن کرمانشاه دچارآسیب دیدگی شدید از ناحیه مهره های کمر و پاره شدن دیسک کمر شد و مجبور به وداع اجباری با ورزش قهرمانی شد و کشتی کرمانشاه یک فوق ستاره نوظهور را از دست داد.

خاوران بعدها وارد دنیای مربی گری شد و کلاس بین المللی کشتی را زیر نظر گورگی ورشنین از کشور شوروی گذرانید و شاگردان بسیاری تربیت کرد. وی همچنین مربی تیم کشتی آزاد در مسابقات جام یاشاردوغوی ترکیه در آنکارا شد.

استاد محمود خاوران همچنین تاکنون آثار و تالیفات بسیار ارزشمندی مانند «زوران» (پیشینه‌ی کشتی آزاد و روش اجرای آن) و «کتاب کشتی در شاهنامه» منتشر کرده است که در حوزه کشتی و پهلوانی بی نظیر است.

کد خبر 38425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha