وزیر شاخص کردتبار کابینه انگلیس کیست؟

سرویس جهان- ندیم زهاوی که از او با عنوان ناظم زهاوی هم نام برده می شود، یکی از شهروندان کردتبار کشور عراق است که در کودکی به همراه پدر و مادر به انگلیس مهاجرت کرد و به سرعت به یک سیاستمدار تاثیرگذار در این کشور تبدیل شد.

به گزارش کردپرس، بر اساس زندیگنامه ای که او در وبسایت شخصیش منتشر کرده، از پدر و مادری کُرد و در سال 1967 متولد شده است. او در بغداد متولد شده اما به گفته خودش، به دلیل فشارهای رژیم صدام حسین، آنها هنگامی که زهاوی 9 سال داشت به انگلیس مهاجرات کردند. او در ساسکس بزرگ شد و در دانشگاه کالج لندن تحصیل کرد. ندیم زهاوی متاهل بوده و با خانم لانه و سه فرزندش زندگی می کند.

زهاوی در سال 2000 شرکت نظرسنجی You Gov را تاسیس کرد که اکنون به یکی از شرکت های معتبر در حوزه سنجش بازار و از شرکت های بزرگ این کشور محسوب می شود. زهاوی در سال 2010 با راه یافتن به پارلمان انگلیس وارد سیاست شد و از آن زمان همواره یا یکی از اعضای پارلمان بوده و یا در کابینه دولت حضور داشته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، زهاوی در سه کابینه دولت انگلیس حضور داشته است. او تا سال 2018 که خانم ترزا می، نخست وزیر اسبق انگلیس به عنوان دستیار پارلمانی انتخاب کرد همواره یکی از اعضای کمیسیون های پارلمان انگلیس بوده است.

زهاوی در سال 2018 و در دولت ترزا می دستیار امور پارلمانی در وزارت آموزش و پرورش و سپس وزارت صنایع شد و در سال 2020 وزارت امور واکسیناسیون کرونا به او سپرده شد. به علت موفقیتش در حوزه واکسیناسیون کرونا به آقای واکسیناسین مشهور شد. او سپس توسط بوریس جانسون، نخست وزیر سابق به سمت وزیر آموزش و پرورش رسید و چند ماه بعد وزارت دارایی به او سپرده شد.

به دلیل فشارهایی که بوریس جانسون را وادار به استعفا کرد، ندیم زهاوی وارد کارزار رقابت بر سر نخست وزیری انگلیس و ریاست حزب محافظه کار شد و وقتی موفقیتی کسب نکرد از لیز تراس، نامزد پیشرو حمایت کرد.

لیز تراس که دو روز پیش رسما به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس معرفی شد، به پاس حمایت ندیم زهاوی، سه سمت مهم در کابینه به او داد. زهاوی اکنون هماهنگ کننده امور اقلیم ها و وزارتخانه ها به نیابت از نخست وزیر را بر عهده دارد که بر اساس تعریفی که در وزارتخانه مذکور بیان شده، این مسئله شامل رسیدگی به امور پادشاهی انگلستان شامل انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز نیز می شود. دومین پستی که به زهاوی داده شده وزیر امور یکسانی و برابری است.

اما مهم ترین پستی که در اختیار زهاوی است و او را به دمین فرد قدرتمند کابینه بعد از لیز تراس تبدیل کرده، مشاور دوک نشین لنکستر است که شامل رسیدگی به اموال و دارایی های شاه یا ملکه انگلیس می شود.

بر اساس تعریف وظایف آقای ندیم زهاوی که در وبسایت رسمی دولت انگلیس منتشر شده، او مهم ترین فرد در کابینه بعد از نخست وزیر است که در مقام مشاور دک نشین لنکستر شش وظیفه مهم به او سپرده شده است.

از او به عنوان یکی از ثروتمندترین مقامات انگلیس یاد شده که رابطه عمیقی با مقامات کرد در اقلیم کردستان دارد. او از مشاوران یکی از بزرگترین شرکت های نفتی در اقلیم کردستان نیز بوده است.

کد خبر 38049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha