روزگار سخت کردهای سوریه

سرویس جهان- از نظر اینتلیجنس پالسی دایجست، هر دو گزینه آشتی اردوغان با دولت مرکزی سوریه و یا حمله این کشور به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به زیان کردهاست و حمایت آمریکا از کردها در حد حرف باقی مانده است.

به گزارش کردپرس، اظهارات اخیر مقامات ارشد ترکیه، از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور در مورد گفتگو با دولت مرکزی سوریه، مسئله سرنوشت کردهای سوریه را پس از توافق احتمالی دمشق و آنکارا مطرح کرده است.

نشریه سیاسی اینتلیجنس پالسی دایجست رویکرد متفاوت ترکیه در قبال دولت مرکزی سوریه با وجود تلاش ده ساله آنکارا برای ساقط کردن دمشق را از سر استیصال و درماندگی دانسته است. این نشریه تاکید کرده است سیاست مصالحه آنکارا با دمشق در پی ناامیدی رجب طیب اردوغان از راضی کردن ایران، روسیه و آمریکا برای انجام عملیات نظامی گسترده در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه مطرح شده است.

از نگاه این نشریه کردهای سوریه با دو وضعیت روبه رو هستند؛ آشتی ترکیه با سوریه و یا عملیات نظامی گسترده ترکیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه. این نشریه سیاسی تاکید کرده است که کردها در هر دو حالت بازنده هستند زیرا آشتی میان ترکیه و سوریه تنها با کنترل کامل دمشق بر مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و توقع آنکارا از دمشق برای از بین بردن ساختار خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه میسر است. از طرفی دیگر، در صورتی که دمشق و آنکارا به توافق دست پیدا نکنند، رجب طیب اردوغان که در آستانه انتخابات وضعیت خوبی ندارد چاره ای جز ادامه حملات به کردها، حتی در سطح محدود فعلی ندارد که این وضعیت نیز به زیان کردهاست.

اینتلیجنس پالسی دایجست درباره حمایت آمریکا از کردها در برابر حملات ترکیه گفته است حمایت آمریکا از کردها لفظی است و در موقعیت های گذشته این مسئله اثبات شده است.

از نظر این نشریه، راه سومی هم وجود دارد و آن بازگشت کردها به دمشق و توافق با دولت مرکزی در برابر ترکیه است.

کد خبر 37349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha