اظهارات عجیب شورا و شهردار قروه درباره مدیریت سراب

سرویس کردستان- مدیریت «سراب» قروه در حالی دچار واماندگی است که گرفتار اظهارات عجیب و غریب بعضی از اعضای شورای شهر و شهردار شده که آمار آسیب ها در این منطقه رو به افزایش می رود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، پس از اتفاقات رخ داده در پارک تفریحی سراب قروه در چند روز اخیر، نشستی با هدف مدیریت سراب توسط فرماندار شهرستان برگزار شد. در این نشست که اعضای شورای شهر و شهردار و رئیس میراث فرهنگی هم حضور داشتند مسایل مرتبط به مدیریت سراب مطرح شد.

در این نشست از مدیریت سراب و تعیین تکلیف این پارک بحث شد. به گفته فرماندار شهرستان متولی «سراب» باید مشخص شود که آیا شهرداری است یا میراث فرهنگی، در هر صورت باید این وضعیت تعیین تکلیف شود که هر نهادی چه نقشی دارد.

«خلیل فعله گری» با اشاره به وضعیت بحرانی «سراب» و اتفاقاتی که در این منطقه تفریحی پیش می آید، بر مدیریت و تدابیر حفاظتی تأکید کرد. «همه سراب را چشم و چراغ قروه می دانیم و از آن به عنوان یک منطقه گردشگری تعریف می کنیم اما حالا تبدیل شده به مکانی برای خودکشی، چرا که این شیوه راحت ترین و این مکان در دسترس ترین مکان برای خودکشی است».

او نسبت به افزایش آمار خودکشی در منطقه سراب هشدار داد و گفت که همه ما نسبت به «سراب» مسئولیت داریم و هر اتفاقی که آنجا رخ داد باید پاسخ گو باشیم لذا نسبت به افزایش خودکشی در این منطقه باید حساسیت داشت و موارد را مدیریت و بررسی کرد.

«فعله گری» از استاندارد نبودن قایق هایی که در سراب هست تا نبود غریق نجات انتقاد کرد و اخطار داد که شهرداری باید بر کارها نظارت کند.

شهردار به دنبال پاک کردن صورت مسئله

در ادامه این شهردار قروه بود که به نوعی به دنبال رفع تکلیف از شهرداری رفت. «خسرو عزتی» راهکار را در تعبیه مرکز ویژه مشاوره برای پایش سراب با حضور روانشناس و نیروهای مرتبط و نصب دوربین دانست و ادعا کرد که این پایش به صورت شبانه روز باید صورت بگیرد.

به گفته او راحت ترین و علمی ترین راه همین است که مرکز پایش سراب در راستای جلوگیری از آسیب های اجتماعی با همکاری بهزیستی و دیگر نهادهای متولی وجود داشته باشد.

«عزتی» همچنین نسبت به انتقاد فرماندار درباره استاندارد نبودن قایق ها مدعی شد که «سراب استخر شنا و محل شنا نیست که نجات غریق نیاز داشته باشد!» و برای قایق ها هم خود را کنار کشید و پای پیمانکار را به میان آورد و گفت که «پیمانکار تجهیزات قایق ها را مهیا می کند و اگر غیراستاندارد باشد باید پاسخ دهد».

با همین پاسخ بود که فرماندار به صراحت بیان کرد که «حتی اگر پیمانکار در این زمینه قصوری دارد، شهرداری به عنوان ناظر بر پیمانکار باید نظارت داشته باشد. این مسئله کم از خودکشی ندارد».

همین لحظه بود که «محمدرضا آئینی» از اعضای شورای شهر هم گفت که «تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده». از نظر این عضو شورا گویا حتماً باید شهروندان در حین استفاده از قایق های غیراستاندارد آسیبی ببینند یا کشته شوند تا اهمیت موضوع برایشان نمود یابد!

در واکنش به این گفته «آئینی» فرماندار اذعان داشت که «اتفاق یک بار می افتد و باید احتمال هر اتفاقی را داد و پیشگیری کرد».

این سخن عجیب «آئینی» یک طرف و گفته عجیب تر شهردار هم یک طرف دیگر که خودکشی ها در سراب را فصل بندی کرد. «خسرو عزتی» که معلوم نبود بر چه اساسی این سخن را می گوید ادعا کرد که «در فصل زمستان آب دریاچه یخ می زند و فرد دیگر نمی تواند خودکشی کند و کم می شود».

گویا از نظر شهردار فصل سرد در کاهش آمار خودکشی در سراب اثر دارد و فقط فصول گرم سال را شامل می شود!

صحبت های غیرکاشناسی شهردار به جایی رسید که حتی به دنبال پاک کردن صورت مسئله رفت. یعنی به جای پذیرش ضعف مدیریت در سراب و رها کردن آن خواستار جلوی اطلاع رسانی ها و انتشار اخبار مرتبط به خودکشی شد. او با حالتی عصبی خطاب به فرماندار بیان کرد که «فضای مجازی حق ندارد این موارد را خبر داغ خود کند، این را کارشناسان می گویند! این تبلیغ است!».

این گفته «عزتی» که به کارشناسان ربط می دهد و معلوم هم نیست کدام کارشناسان را می گوید! در حالی است که طبق نظر کارشناسان و اساتید رسانه و منابع معتبر خبرنگاری، انتشار اخبار خودکشی منعی ندارد فقط نباید شرح واقعه و نحوه خودکشی فرد با جزییات، بیان شود.

سرایت بدنامی به سراب

این صحبت های غیرکارشناسی و عجیب ادامه داشت و این بار «محمد رضا آئینی» از اعضای شورا با بیان اینکه «سراب محل وقوع جرم است» گفت که «خودکشی یک فعل شخصی بوده و انگیزه و عمل مختص به خود فرد است و تنها چیزی که اینجا مورد بحث قرار دارد مربوط به محل وقوع خودکشی است که بدنامی می آورد برای شهر».

او مدیریت سراب را ترکیبی دانست. «سراب مال همه است و نحوه اداره سراب باید ترکیبی باشد، بحث مالکیت نیست بلکه نقش نظارت اینجا مهم است و باید در قالب کمیسیون ترکیبی نگهداری سراب با مجری بودن شهرداری، صورت گیرد».

موضوع مدیریت سراب است

«پیمان صادقی» دیگر عضو شورای شهر هم ابتدا با سخنان کلیشه ای روتین شروع کرد و سپس بدون توجه به اصل موضوع بیان کرد که «حذف سراب باعث کاهش خودکشی نمی شود!» همین جا بود که فرماندار پاسخ داد «قصد حذف سراب نیست بلکه مدیریت سراب است چرا که ما درباره سراب مسئولیت مستقیم داریم و باید به فکر باشیم».

«صادقی» بعد از این واکنش فرماندار موضع خود را تغییر داد و گفت «برای حفاظت از سراب باید یک ایستگاه نیروی انتظامی تعبیه شود و اینکه در این زمینه تنها شهرداری درگیر نیست بلکه بهزیستی هم باید ورود کند».

موارد حقوقی دیده شود

شاید تنها «یحیی رستمی» و «هادی مرادیانی» بودند که نسبت به مابقی اعضای شورا درست صحبت کردند. به طوری که « یحیی رستمی» اعلام داشت که از نظر حقوقی اگر اتفاقی در سراب بیافتد و اگر شکایتی صورت گیرد متولی سراب باید پاسخ گو باشد.

او تأکید کرد که «باید کاری کنیم که سراب محلی برای خودکشی انتخاب نشود و این محل از ذهن افرادی که قصد خودکشی دارند دور شود».

همین طور «مرادیانی» هم حذف انتخاب مکان سراب برای اقدام به خودکشی در ذهن فرد را ضروری دانست و راهکار را هم در تدابیر برنامه های حفاظتی و مراقبتی اعلام کرد.

رئیس شورا: عمق و ارتفاع آب را کم کنید!

اما عجیب ترین سخن را رئیس جدید شورای شهر بیان کرد. «عبدالله عبدالملکی» ابتدا حضور نیروی انتظامی در سراب را ضروری دانست و سپس گفت که «برای کاهش خودکشی در سراب باید عمق آب و ارتفاع آن را کاهش دهیم!».

او با بیان اینکه فرد خود را از روی روی نرده ها داخل آب می اندازد، مدعی شد که می توان با کاهش عمق آب دریاچه مانع فوت فرد شد. «در سراب آب عمیق است و با استفاده از فلز یا چوب می توان حداقل ارتفاع را کاهش و عمق آب کمی بالاتر بیاید تا حداقل جلوی کشته شدن فرد را بگیریم».

به گفته «عبدالملکی» اگر ارتفاع آب را کم کنیم دیگر فرد کشته نمی شود مگر برای بار دوم خود را داخل آب بیاندازد!

او کاهش عمق آب دریاچه را بهترین و ارزان ترین راه حل ممکن دانست. «با پایه های فلزی جلوی ارتفاع آب گرفته شود، راحت ترین خودکشی خود را داخل آب انداختن است و وقتی طرف ببیند ارتفاع کم است اقدام نمی کند به خودکشی».

گرچه انتظار می رفت این سخنان «عبدالملکی» پاسخی داشته باشند اما به نظر می رسید چون هیچ کدام از اعضای حاضر در نشست متوجه سخنان او نشدند واکنش چندانی از خود نشان ندادند و فقط با حالت تعجب سکوت کردند.

تدابیر حفاظتی لحاظ شود

دیگر عضو شورا «میلاد خالدیان» بود که بهترین راه حل را در تشکیل سازمان سراب دانست. به گفته او اگر دوربین و نگهبان و کیوسک انتظامی باشد خود به خود سراب شکل می گیرد و این باعث جلوگیری از خودکشی در این منطقه می شود.

«خالدیان» همچنین آسفالت شدن اطراف دریاچه و دایر کردن نگهبانی و استفاده از غریق نجات را هم از دیگر راهکارهای مدنظر عنوان کرد.

نقش نهادهای متولی چیست؟!

یکی از اصلی ترین مشکلات موجود در شهرستان قروه مشخص نبودن متولی یکسری از مکان های گردشگری است. مثلاً برای «سراب» یک طرف میراث فرهنگی به عنوان متولی سخن می گوید و طرف دیگر شهرداری و در این بین معلوم نیست کدام دستگاه مدیریت سراب را بر عهده دارد. هرچند به گفته «آئینی» از اعضای شورا باید مدیریت از تک بعدی جدا و همگانی شود اما اختلاف میان دستگاه های متولی هم نیازمند رفع شدن است.

اینجا وقتی رئیس میراث فرهنگی قروه می گوید «سال ها قبل تفاهم نامه ای بین شهرداری و میراث فرهنگی منعقد شده که شهرداری به عنوان پیمانکار است» و همین طور «26 هکتار سراب به عنوان منطقه نمونه گردشگری مصوب شده» باید تکلیف روشن شود که در نهایت متولی کار با کیست و نقش هرکدام از نهادهای متولی در کاهش خودکشی در سراب چیست؟ سؤالی که فرماندار هم پرسید و به پاسخ درستی نرسید.

امیدی به اصلاح هست؟!

سالهاست مدیریت منطقه تفریحی «سراب» به حال خود رها شده و هر شورا و هر شهرداری در هر دوره ای مدعی ساماندهی این منطقه می شوند و دیگر هیچ. در این میان روز به روز ضعف مدیریت ها نمایان است و آمار آسیب های هم رو به رشد و معلوم نیست متولیان امر کی قصد اصلاح امور و پایین آمدن از منبر سخن را دارند!

طرق آمارها میزان خودکشی در دریاچه «سراب» بالاست و بنابه اظهارات روانشناسان یکی از دلایلی که این فرد اقدام کننده به خودکشی این مکان را انتخاب می کند، دسترس پذیری آسان آن است که به راحتی می توان در هر ساعاتی از شبانه روز مراجعه و هدف خود را پیش برد. بر همین اساس می طلبد مسئولان شهرستان اندکی عمیق به بعد ین ماجرا نگاه کردن و منطقه «سراب» را از رها شدگی نجات دهند و تدابیر امنیتی و حفاظتی به طوری که دسترسی آسان به هر شیوه ای ممکن نباشد./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 37320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha