رویای افزایش تولید قند و مرگ  تلخ دریاچه ارومیه!

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه مدیران جدید احیای دریاچه ارومیه پس از خشک شدن ٩٥ درصد از آب دریاچه، به فکر تغییر سیاست های احیا از مسیر سخت افزاری به نرم افزاری افتاده اند، اما مدیران کارخانه های قند استان از قابلیت های افزایش تولید می گویند. با این ناهماهنگی ها چگونه می توان به احیای دریاچه ارومیه در کمترین زمان ممکن خوشبین بود؟!

به گزارش کردپرس، چغندرقند یک محصول پر آب است و امسال ٣٢ هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان غربی زیر کشت چغندرقند رفته است که ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از این اراضی در حوزه دریاچه ارومیه هستند و طبق پیش بینی ها باید بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن چغندر قند از این اراضی برداشت شود.

این استان با ٥ کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب رتبه اول کشت چغندر قند در کشور را دارد و جهاد کشاورزی هم در نظر دارد با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی دریاچه ارومیه، برنامه ریزی ها در جهت کاهش مصرف آب در تولید این محصول را با تغییر فصل کشت چغندر از بهاره به پاییز، استفاده از ارقامی با نیاز آبی کمتر و تغییر آرایش کشت چغندر بصورت کشت مربعی انجام دهد.

در حال حاضر که مدیران جدید احیای دریاچه ارومیه سیاست های احیای دریاچه را از مسیر سخت افزاری به نرم افزاری و کاهش تولید محصولات پر آب تغییر داده اند، اما در نشست تخصصی راهبردی توسعه قند استان که توسط اداره کل صمت آذربایجان غربی برگزار شد، نه تنها کوچکترین اشاره ای به این موضوع نشد، بلکه مدیران کارخانه های قند به قابلیت های افزایش تولید هم اشاره کردند!

این موضوع نشان می دهد که هنوز هم ناهماهنگی در اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه همچون سالیان قبل وجود دارد!

در این اوضاع و احوال اما نشست تخصصی راهبردی توسعه قند آذربایجان غربی با حضور مدیرکل صمت استان و مدیران عامل پنج کارخانه قند استان جهت بررسی مهمترین مسائل و مشکلات پیشروی واحدهای قند استان برگزار شد.

تولید بیش از یک میلیون و 800 هزار تن شکر در یک سال

در این جلسه عبدالحمید سرتیپی در اظهار کرد: در حال حاضر آذربایجان غربی دارای 5 کارخانه قند با ظرفیت اسمی تولید سالانه بیش از 212 تن شکر و ایجاد اشتغال مستقیم برای یک هزار و 983 است که این واحدها در سال گذشته توانسته اند بیش از یک میلیون و 800 هزار تن چغندرقند تولید شده در استان را تبدیل به شکر کنند.

سرتیپی تصریح کرد: با توجه به استراتژیکی بودن محصول شکر، قطب کشاورزی بودن استان در کشور و کشت گسترده چغندر قند در استان به عنوان ماده اولیه تولید شکر در صدد بررسی و احصاء مشکلات و موانع موجود در واحدهای فرآوری این محصول و همچنین مرتفع ساختن این مشکلات هستیم.

آذربایجان غربی 32 درصد کل مصرف داخلی قند کشور را تولید می کند

در ادامه مهدی زنجانی مدیر شرکت قند ارومیه نیز گفت: کارخانجات آذربایجان غربی در حال حاضر 23 تا 32 درصد کل مصرف داخلی را تولید می کنند و قابلیت افزایش تأمین بیش از 50 درصد نیاز کل کشور را دارند.

در ادامه این نشست مدیران واحدهای تولید قند استان به طرح مشکلات و موانع موجود پرداختند که عمده مشکلات موجود در حوزه تولید قند عدم قیمت گذاری دقیق محصولات، بالا بودن هزینه حمل و نقل، افزایش قیمت های حامل های انرژی هستند.

لازمه جان گرفتن دوباره دریاچه تغییر الگوی کشت است

پیشتر مدیر جدید اجرایی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه توسعه اراضی کشاورزی و کشت محصولاتی با مصرف بالای آب نظیر سیب و چغندرقند سبب از بین رفتن منابع آبی شده، گفته بود: «دریاچه ارومیه نمونه‌ای از آسیب دیدن منابع آبی بوده و باید ادغان کنیم که تغییر الگوی کشت در منطقه ضروری و اجتناب ناپذیر است».

محمد صادق معتمدیان اضافه کرد: «بخش قابل توجهی از معیشت مردم استان کشاورزی است و مردم باید بدانند که لازمه جان گرفتن دوباره دریاچه تغییر الگوی کشت است و صرفا با انتقال آب به دریاچه، امکان‌احیای آن وجود ندارد. با شعار دادن نمی‌شود با معیشت مردم بازی کرد؛ باید اشتغال زایی در این استان به سمت صنعت و فرآوری‌ها با ارزش افزوده بالا هدایت شود»

خبرگزاری کردپرس پیشتر در گزارش احیای دریاچه ارومیه قربانی کش و قوس پروژه های نرم افزاری و سخت افزاری! این سوال را مطرح کرده بود که استان آذربایجان غربی با ٥ کارخانه تولید قند و تولید سالیانه چندین هزار هکتار چغندر پرآب؛ چگونه می تواند به تغییر سیاست های زود بازده در راستای تغییر الگوی کشت جهت احیای دریاچه ارومیه در کمترین زمان ممکن اقدام کند؟! حال که متاسفانه ٩٥ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است؟! آیا زمان طلایی از دست نرفته است؟!

کد خبر 37009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha