رهاسازی ٨ میلیون مترمکعب آب به تالاب‌های  بین المللی مهاباد طی سال جاری

سرویس آذربایجان غربی- مدیر امور آب مهاباد گفت: امسال ٨ میلیون مترمکعب آب به سمت تالاب‌های بین المللی (قوپی باباعلی و کانی برازان) رهاسازی شد و اکنون وضعیت آب این تالاب‌ها مطلوب و پایدار است. در حالی که هفته گذشته رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفته بود: علیرغم رهاسازی حقابه، تنها ٢٥ درصد از تالاب «قوپی بابا علی» دارای آب است

به گزارش کردپرس، رضا جهین در جلسه شورای حفاظت از منابع آب افزود: امسال براساس برنامه ابلاغی باید 30 میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شد که با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی و مدیریت مخزن سد تاکنون 61 میلیون به سمت این دریاچه رها سازی شده است.

او ادامه داد: همچنین امسال از سهمیه 90 میلیون مترمکعبی آب این سد جهت بخش کشاورزی، 87 میلیون مترمکعب آب طی سه مرحله به سمت مزارع کشاورزی دشت پایاب سد مهاباد رهاسازی و این روند همچنان ادامه دارد.

جهین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 145 میلیون مترمکعب آب از مخزن سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه، آبیاری مزارع کشاورزی و احیای تالاب‌ها رهاسازی شده است.

مدیر امور آب مهاباد اظهار کرد: در راستای کمک به حفظ محیط زیست و احیای تالاب‌های این شهرستان، امسال همچنین ٨ میلیون مترمکعب آب به سمب تالاب‌های بین المللی قوپی باباعلی و کانی برازان رهاسازی شد و اکنون وضعیت آب این تالاب‌ها مطلوب و پایدار است.
جهین با بیان اینکه هم اکنون حجم آب مخزن سد مهاباد به 89 میلیون متر مکعب رسیده است، گفت: این مقدار آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 میلیون مترمکعب بیشتر است.

به نقل از فرمانداری مهاباد؛ در ادامه امیر قادری، فرماندار مهاباد افزود: کشور ما در موقعیت آب و هوایی خشک و نیمه خشک قرار گرفته و نیاز است در این رابطه طرح اصلاح الگوی کشت از حالت شعاری به مرحله عملیاتی و اجرا دربیاید.

او با بیان اینکه بخش عمده اقتصاد شهرستان وابسته به کشاورزی است، ادامه داد: در کنار حفظ معیشت مردم باید منابع آبی نیز در نظر گرفته شود چراکه پیامد بحران های محیط زیستی در سایه خشکسالی فرا منطقه ای است.

قادری اضافه کرد: انتقال و جابجایی آب بدون اقدامات اصلاحی ساختار مصرف آن در مقصد کارساز نیست و نیاز است با تصمیمات کلان و بدور از بخش نگری در حفظ این مایه ارزشمند و حیاتی اقدام شود.

او در پایان گفت: تامین آب مازاد بر سهمیه کشاورزی این شهرستان برای ماه آینده در راستای حفظ معیشت کشاورزان پیگیری خواهد شد.

گفتنی است؛ رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد پیشتر گفته بود: امسال علیرغم رهاسازی حقابه به تالاب بین المللی «قوپی بابا علی» به دلیل گرمای شدید و تبخیر زیاد در حال حاضر تنها حدود ٢٥ درصد از تالاب دارای آب است .

کد خبر 36943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha