تلاش غیر مستقیم بغداد برای پایان دادن به برتری هوایی ترکیه در اقلیم کردستان

سرویس جهان- به نوشته نشریه فوربس، بغداد به دنبال خرید 14 جنگنده رافال فرانسه است که این مسئله می تواند تهدیدی برای برتری هوایی ترکیه در اقلیم کردستان و جولان جنگنده های اف 16 و هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در آسمان اقلیم کردستان برای هدف قرار دادن پ.ک.ک باشد.

به گزارش کردپرس، مجله فوربس ادعا کرد دولت مرکزی عراق تلاش می کند حداقل 14 جنگنده رافال از فرانسه بخرد. از جمله جزییات این قرار داد هزینه 240 میلیون دلاری برای خرید این جنگنده هاست که عراق قصد دارد در مقابل آن نفت به فرانسه بدهد.

به نوشته این نشریه، اگرچه فرانسه که قبلا جنگنده های میراژ به عراق فروخته، با فروش جنگنده رافال به بغداد مشکلی ندارد اما ممکن است برخی کشورها با مسافتی که موشک های هوا به هوای این جتها طی می کنند مشکل داشته باشند و با این معامله مخالف باشند.

این نشریه احتمال داده است که آمریکا، اسرائیل و ترکیه با فروش جنگنده رافال فرانسوی، به سبب برخی ویژگیهای آن مخالفت کنند.

فوربس درباره علت مخالفت احتمالی ترکیه با این معامله نوشت: از آنجایی که این جنگنده ها می توانند جنگنده های اف 16 و پهپادهای ترکیه در داخل خاک عراق را رهگیری کنند آنکارا برای از دست ندادن برتری هوایی در آسمان اقلیم کردستان با این معامله مخالفت کند. ترکیه بدون واهمه از جنگنده و پهپادهای خود برای هدف قرار دادن پ.ک.ک در اقلیم کردستان استفاده کرده است. حمله توپخانه ای اخیر ترکیه در یک منطقه گردشگری در اقلیم کردستان جان باختن 9 تن و مجروح شدن دهها تن از شهروندان عراقی را به دنبال داشت.

این نشریه درباره علت تمایل عراق برای خرید جنگنده های رافال فرانسوی می گوید ممکن است عراق بخواهد از ویژگی رهگیری این نوع جنگنده و یا داشتن نوعی دیگر از جنگنده ها، در کنار جنگنده های اف 16 آمریکا را مد نظر داشته باشد.

کد خبر 35997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha