تحلیل یک شرکت حقوقی آمریکایی درباره اختلافات نفتی میان اربیل و بغداد

سرویس جهان- شرکت حقوقی گیبسون دان آمریکا تلاش دولت مرکزی عراق برای پایان دادن به قراردادهای نفتی میان اقلیم کردستان و شرکت های بین المللی را مغایر با تعهدات بین المللی عراق دانسته و از احتمال شکایت این شرکتها از بغداد و درخواست دریافت خسارت توسط آنها خبر داده است.

به گزارش کردپرس، بعد از صدور حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت های مستقل نفتی توسط دولت اقلیم کردستان عراق در ماه فوریه 2022، دولت مرکزی این کشور اقدامات مختلفی از جمله هشدار به شرکتهای فعال در اقلیم کردستان، تاسیس شرکت برای کنترل فعالیت نفتی اقلیم کردستان و غیره برای پایان دادن بر کنترل اربیل به فعالیت نفتی در این منطقه انجام داده است.

اما شرکت حقوقی گیبسون دان آمریکا در تحلیلی پیرامون تلاش های بغداد برای پایان دادن به فعالیت های نفتی اقلیم کردستان هشدار داد این اقدامات بر خلاف قوانین قراردادهای بین المللی و تعهدات قانونی است.

این شرکت هشدار داده است شرکت های بین المللی که وارد اقلیم کردستان شده اند، عمدتا قراردادهای بلند مدت و بیش از 30 سال با کردها امضا کرده اند. در صورتی که بغداد بخواهد به این قرادادها پایان دهد این شرکتها می توانند علیه بغداد در دیوان های بین المللی مالی اقامه دعوی کرده و از دولت عراق بخواهند خسارت پرداخت کند.

گیبسون دان هشدار داده است اقامه دعوی شرکت های بین المللی فعال در اقلیم کردستان علیه بغداد می تواند به قیمت پرداخت دهها میلیارد دلار خسارت از سوی دولت مرکزی این کشور تمام شود.

این شرکت حقوقی درباره علت هشدار به بغداد درباره پیامدهای تلاش برای پایان دادن به قراردادهای نفتی میان اربیل و شرکت های بین المللی گفته است با توجه به این که اقلیم کردستان بخشی از خاک این کشور است، تلاش دولت مرکزی برای محدود کردن اقلیم کردستان می تواند به مثابه نقض قانون اساسی کشور باشد.

گیبسون دان همچنین با اشاره به این که دولت عراق عضو برخی نهادهای بین المللی حمایت از سرمایه گذاران است، هشدار داده است شرکت های نفتی بین المللی که با اقدام بغداد روبه رو شوند، می توانند نزد این سازمانها و بر اساس موازینی که بغداد پذیرفته، علیه عراق اقامه دعوی کنند.

این شرکت حقوقی در پایان گفته است شرکت های بین المللی نفتی فعال در اقلیم کردستان که با اقدامات دولت مرکزی عراق مواجه شوند، مسیرهای قانونی برای دریافت خسارت از بغداد در اختیار دارند.

کد خبر 35604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha