راهکار  روسیه و چین برای تضعیف آمریکا در عراق و اقلیم کردستان

سرویس جهان- به نوشته اویل پرایس، بعد از کنترل نسبی روسیه بر صنعت نفت اقلیم کردستان، چین نیز با امضای قرارداد 2.5 میلیارد دلاری برای توسعه میدان های نفتی در جنوب عراق به دنبال به چالش کشیدن حضور آمریکا در این کشور است.

به گزارش کردپرس، نشریه تخصصی اویل پرایس، توافق اخیر نفتی 2.5 میلیارد دلاری میان دولت عراق و شرکت چینی ژنهوا را اقدامی از جانب چین برای به چالش کشیدن نفوذ آمریکا در عراق دانسته و نوشت: این مسئله نشان می دهد که چین می خواهد مانند روسیه که بر صنعت نفت اقلیم کردستان تسلط یافته، با بستن قردادهای مهم با دولت مرکزی عراق، ضمن تامین نیازهای خود به انرژی فسیلی، نفوذ آمریکا در عراق را بعد از سر کار آمدن جو بایدن به چالش بکشد.

اویل پرایس با اشاره به امضای چند قرارداد نفتی و گازی میان اقلیم کردستان و شرکت های روسی از سال 2017 تاکنون نوشت: روسیه از طریق این قراردادها که با شرکت روسنفت و گازپروم این کشور بسته شده عملا کنترل صنعت نفت اقلیم کردستان را در دست گرفته است.

این نشریه در تشریح شباهت قراردادهای نفتی روسیه با اقلیم کردستان و چین با عراق نوشت: روسنفت روسیه بر اساس قراردادش با اقلیم کردستان، 1.5 میلیارد دلار به عنوان پیش خرید نفت به اقلیم کردستان پرداخت کرد و قرارداد شرکت چینی با دولت مرکزی عراق نیز از همین نوع است.

اویل پرایس با اشاره به نارضایتی دولت مرکزی عراق از توافق نفتی روسیه با اقلیم کردستان، تسلط شرکت های روسی بر صنعت نفت اقلیم کردستان و پیش شرط هایی که آمریکا برای همکاری اقتصادی و نفتی با عراق تعیین کرده، نوشت: دولت عراق چاره کار را در توافق نفتی با شرکت چینی دید و دولت چنین نیز که به دنبال گسترش نفوذ در عراق و به چالش کشیدن حضور آمریکا، بویژه پس از انتخاب جو بایدن بود از این توافق استقبال کرده است.

کد خبر 3552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha