طرح اردوغان برای اخراج کردها از شمال سوریه و استقرار اعراب

سرویس جهان- پژوهشگر اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه هشدار داد هدف رجب طیب اردوغان از انجام عملیات پی در پی نظامی در شمال و شمال شرق سوریه، بیرون راندن جمعیت کردها از این مناطق و استقرار اعراب آواره سایر مناطق سوریه است.

به گزارش کردپرس، فابریس بالانشه، استاد دانشگاه لیون 2 فرانسه و پژوهشگر مسائل سوریه در اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه، هشدار داد تهدید رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای انجام سومین عملیات نظامی علیه کردهای سوریه جدی است و این عملیات ها بر اساس پروژه مدون او برای جدا کردن شمال سوریه پیش می رود.

او به فرانس 24 گفت: اردوغان قصد دارد بر اساس این پروژه کردها را از شمال سوریه اخراج کند و با استقرار اعراب آواره سایر مناطق سوریه در آن، منطقه ای خودگردان شبیه به شمال قبرس و تحت کنترل خود ایجاد کند.

او تهدید اردوغان به ادامه عملیات نظامی علیه کردها بویژه در منبج، تل رفعت و کوبانی را جدی خواند و هشدار داد ترکیه در پی ایجاد « منطقه امن ضد کردی» در شمال و شمال شرق سوریه است.

فابریس بالانشه که در مصاحبه با کردپرس زمان این عملیات را تا پایان جنگ در اکراین و برگزاری انتخابات ترکیه در سال 2023 نامحتل دانست، در مصاحبه با فرانس 24 گفت: اردوغان با استفاده از فرصت پیش آمده در جنگ اکراین و مشغول شدن غرب به تقابل با روسیه با انتخاب زمان کنونی برای حمله مجدد به کردها حساب شده عمل کرده است.

این کارشناس مسائل سوریه معتقد است ترکیه در صورت انجام عملیات نظامی دیگری علیه کردهای سوریه و با توجه به برتری هوایی می تواند مناطق بیشتری از کردها را تصرف کند.

فابریس بالانشه هشدار داد آمریکا که دائما از حمایت از کردهای سوریه دم می زند ابزار لازم برای حفاظت از کردها در برابر حملات ترکیه را در اختیار ندارد.

او تاکید کرد که کردهای سوریه حامی واقعی ندارند و غرب هیچ کمکی نمی تواند به آنها بکند. در نتیجه، کردهای سوریه از پروژه خودگردانی سیاسی دست کشیده اند.

کد خبر 34181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha