انتقادها عاقبت شنیده شد؛ تصویب اعتبار مجتمع فرهنگی و هنری در مهاباد

سرویس آذربایجان غربی- بعد از سال ها انتقاد هنرمندان و فعالان فرهنگی در شهرستان مهاباد به دلیل نبود یک مجتمع فرهنگی و هنری، در نهایت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث یک مجتمع فرهنگی در مهاباد تصویب شد و حالا جامعه فرهنگی و هنری مهاباد باید منتظر کلنگ زنی و عملیات احداث و بهره برداری این مجموعه باشند.

به گزارش کردپرس، مهاباد سال هاست با مشکل نبود یک مجتمع فرهنگی و هنری که شامل بخش های تخصصی باشد، دست و پنجه نرم می کند. ین شهرستان در زمینه فضاهای فرهنگ و هنری در جایگاه ۱۶ استان قرار دارد این در حالی است که مهاباد در زمینه شمار فعالان فرهنگی و رسانه‌ای بعد از ارومیه، دومین شهرستان استان به شمار می رود.

تنها سالن قابل استفاده هنرمندان در این شهر سالن کوچک آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد است که به عنوان سالن تئاتر، سالن اجتماعات، سالن پخش فیلم، سالن تمرین هنرمندان و... از آن استفاده می شود. سالنی همه کاره با ایمنی پایین و نواقص زیاد.

بهانه رکود اقتصادی و کمبود اعتبارات بخش فرهنگی هم در این سال ها بر این موضوع چنبره انداخته است و اعتبارات فرهنگی اولین قربانی بحران اقتصادی به شمار می رود. تا هنرمندان درخواست راه اندازی یک گالری تخصصی عکس، یک سالن تئاتر و یا سینما را مطرح می کنند، تابلوی کمبود اعتبارات جلوی چشمانشان رژه می رود!

اختصاص اعتبارات استانی هم که تا کنون مطابق با ظرفیت و پتانسیل شهرهای استان اختصاص نیافته و مهاباد با وجود شمار بالای فعالان فرهنگی و وجود دفتر انجمن سینما جوان از وجود یک سالن فرهنگی-هنری تا کنون بی بهره مانده است.

این موضوع حتی مورد انتقاد فرماندار جدید شهرستان مهاباد هم واقع شد. امیر قادری، در همان اوایل انتصابش از نبود یک مجتمع فرهنگی و هنری مناسب در این شهر انتقاد کرد و گفت: پتانسیلی که در شهر مهاباد با حضور هنرمندان و صاحب نظران بخش فرهنگی دیده می شود در کمتر شهر اطراف سراغ داریم و باید از این همه ظرفیت برای توسعه و ارتقای شاخص های فرهنگی استفاده کنیم.

او وجود یک مکان برای انجام فعالیت هنری را حداقل انتظاری دانست که جامعه هنرمندان این شهرستان می توانند داشته باشند و اضافه کرد: این موضوع باید حتما در برنامه کاری دولت در بودجه سال آینده قرار گیرد.

در این سال ها علاوه بر سالن کوچک آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد، تالار وحدت شهرداری مهاباد و نگار خانه آن تا حدودی جبران مافات کرده اند اما چون این سالن به صورت تخصصی برای ارائه نمایش و فیلم و برپایی نمایشگاه های عکس و ... ساخته نشده است، کفاف هنرمندان سطح شهرستان را نمی دهد.

اردیبهشت ماه امسال معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به مهاباد گفت: اعتبارت و مجوز‌های لازم برای احداث و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری در دستور کار و اولویت سازمان قرار دارد و با مشخص کردن محل ساخت و در اسرع وقت نسبت به کلنگ زنی و احداث این مکان اقدام خواهد شد.

امروز یک ماه بعد از وعده معاون وزیر در مراسم اختتامییه هفته فیلم و عکس مهاباد معاون برنامه ریزی فرماندار مهاباد از تصویب احداث مجتمع فرهنگی هنری جدید با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در سفر اخیر رییس جمهور به شهرستان مهاباد خبر داد.

خشایار صنعتی افزود: امکانات موجود با توجه به سابقه فرهنگی و داشتن هنرمندان برجسته در حوزه های مختلف شایسته این شهرستان نیست و احداث مجتمع جدید خواسته تمامی هنرمندان این شهرستان است.

به گزارش کردپرس، این شهرستان همچنین با وجود هنرمندان فعال و مطرح در حوزه فیلم و سینما در سطح ملی و بین المللی هنوز هم یک سالن سینما ندارد و مشکلات هنرمندان مهابادی در نبود این قبیل مراکز فرهنگی بیش از پیش افزوده شده است. تا کنون هم وعده ها زیادی برای احداث سینما امید، سینما پردیس، سینماهای خصوصی و دولتی داده شده ولی دریغ از عملی شدن!

حال با تصویب اعتبار جدید، باید دید چه زمانی این شهر فرهنگی صاحب یک مجتمع فرهنگی هنری خواهد شد/.

کد خبر 34153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha