نمایش آجرهای ٣ هزار ساله قلایچی در موزه مفاخر بوکان

سرویس آذربایجان غربی- رئیس مرکز پژوهش موزه ملی ایران گفت: آجرهای لعابدار قلایچی بوکان به مدت 30 روز در موزه مفاخر این شهرستان به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس، یوسف حسن زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: 28 خردادماه امسال موزه مفاخر بوکان (خانه ماموستا عباس حقیقی)، 51 عدد آجر لعابدر قلایچی بوکان را میزبانی می کند.

او افزود: اجرهای استرداد شده از سوئیس به همت موزه ملی ایران و همکاری شورای شهر بوکان و شهرداری بوکان به مدت ۳۰ روز در موزه مفاخر بوکان در معرض دید عموم قرار می گیرد.

رئیس مرکز پژوهش موزه ملی ایران گفت: قدمت این آجرها که نام بوکان را جهانی کرده اند به ٣ هزار سال قبل بر می گردد و در عصر ماناها در تپه قلایچی بوکان به کارگرفته شده بودند.

او در پایان گفت: آجرهایی که در موزه مفاخر بوکان به نمایش گذاشته می شود ۳۰ سال قبل از راه قاچاق از ایران خارج شدند و سر از کشور سوئیس سر در آوردند و خوشبختانه بعد از یک پروسه طولانی به ایران برگشتند

به گزارش کردپرس، تعلق این مجموعه به فرهنگ ماناها در جنوب دریاچه اورمیه و مربوط به سده هشتم و هفتم پیش از میلاد که هم‌زمانی و مشابهت زیادی با نمونه‌های مکشوفه از محوطه‌های آشوری در بین‌النهرین دارند.

کارشناسان آجرهای لعاب‌دار قلایچی نشانگر پیشینه محلی هنر ایران در دوران پیش از هخامشی‌ها می دانند به نوعی می‌توان ریشه هنر آجرهای لعاب‌دار هخامنشی که در شوش و تخت جمشید به‌کار رفته است را در درون فلات ایران جستجو کرد.

مجموعه با‌ارزش آجرهای توقیفی در سوئیس دارای نقوش اسفنکس، بز کوهی، پرندگان شکاری، جانوران ترکیبی و نقوش گیاهی و هندسی است و اهمیت زیادی در مطالعه هنر و فرهنگ مانایی در اوایل هزاره اول قبل از میلاد دارد.

کد خبر 34056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha