عدم توسعه بخش خصوصی حلقه مفقوده اقتصاد اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- یکی از استادان حوزه اقتصاد و مدیریت در اقلیم کردستان معتقد است وابستگی به اشتغال دولتی و عدم توسعه بخش خصوصی از ضعف های اصلی اقتصاد اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش کردپرس، شبکه الجزیره انگلیسی در گزارشی از گرایش به ایجاد اشتغال در بخش خصوصی به دلیل ناامیدی در یافتن شغل در بخش دولتی در اقلیم کردستان خبر داده است. بخشی از این ناامیدی به اشباع مشاغل دولتی در اقلیم کردستان باز می گردد. بر اساس این گزارش حدود 1.3 میلیون نفر از جمعیت 6 میلیونی اقلیم کردستان در بخش دولتی مشغول به کار هستند.

در این گزارش اشاره شده است که با توجه به ناامیدی بیکاران در یافتن شغل در نهادهای دولتی، روند امیدوارکننده ایجاد اشتغال در بخش خصوصی آغاز شده است.

نیاز نجم الدین، استاد دانشگاه سلیمانیه در دانشکده اقتصاد و مدیریت به الجزیره گفت: با وجود موانع موجود، تغییرات مثبت در اقتصاد اقلیم کردستان و عبور از برنامه ریزی تمرکزگرا به سمت ایجاد فضای اشتغال در بخش خصوصی، به آهستگی در حال رشد است.

او اشاره کرد که تعداد قابل توجهی از کالاها که 15 سال پیش از خارج وارد اقلیم کردستان می شد اکنون در داخل این منطقه تولید می شوند.

با این حال، این کارشناس حوزه اقتصاد و مدیریت تاکید کرد تنها با مبارزه با فساد و نفوذ نخبگان سیاسی در اقتصاد این منطقه می توان بخش خصوصی را توسعه داده و اشتغال آفرینی در این بخش را افزایش داد.

نیاز نجم الدین در این خصوص گفت مقامات دولتی در توسعه بخش خصوصی و کارآفرینی در این بخش خلل و مانع ایجاد می کنند. او توضیح داد نخبگان سیاسی کرد خواستار داشتن سهم در این حوزه هستند. در غیر این صورت، بر سر توسعه بخش خصوصی موانع ایجاد می کنند.

کد خبر 34023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha