درخواست ترکیه برای اخراج وزیر دفاع سوئد به اتهام حمایت از پ.ک.ک

سرویس جهان- بر اساس گزارش روزنامه اکسپرسن سوئد، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به حضور ده سال پیش وزیر دفاع کنونی سوئد در جشن تاسیس پ.ک.ک، خواستار عزل او شده است.

به گزارش کردپرس، روابط میان ترکیه و سوئد بر سر حمایت این کشور از کردها با چالش جدیدی مواجه شده است زیرا ترکیه به بهانه حمایت این کشور از کردها از عضویت سوئد در ناتو جلوگیری کرده است.

یورواکتیو به نقل از روزنامه اکسپرسن سوئد گزارش داد خواسته های ترکیه از دولت سوئد بیشتر شده و اکنون رئیس جمهور ترکیه، در کنار درخواست برای لغو تحریم تسلیحاتی سوئد و دست کشیدن این کشور از حمایت از کردها، خواستار عزل وزیر دفاع کنونی این کشور و عضو سابق پارلمان سوئد نیز شده است.

بر اساس گزارش روزنامه اکسپرسن، رجب طیب اردوغان از ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد خواسته است پیتر هالکویست، وزیر دفاع این کشور را به دلیل حضور 10 سال پیش وی در جشن تاسیس پ.ک.ک از کابینه اخراج کند.

پیتر هالکویست، وزیر دفاع کنونی سوئد که در سال 2011 عضو پارلمان حزب سوسیال دموکراتها بود، در مراسم 33 سالگی تاسیس پ.ک.ک شرکت کرده و در مورد وضعیت کردهای ترکیه اظهار نظر کرده بود.

او گفته است در آن سال برای دفاع از حقوق کردها در این مراسم شرکت کرده است زیرا باید به حقوق کردهای ترکیه احترام گذاشته شود، کردها نباید به زندان افکنده شوند و زبان کردی در ترکیه به رسمیت شناخته شود.

وزیر دفاع کنونی سوئد و نماینده پیشین پارلمان این کشور گفته است هدف او از این اظهارات حمایت از حل صلح آمیز مسئله کردهای سوریه و دفاع از حزب BDP در راستای حل مسالمت آمیز مسئله کردهای ترکیه بوده است.

هالکویست تاکید کرده است که او مخالف ترور و خشونت است. حل مسالمت آمیز مسئله کردها مهم ترین مسئله در ترکیه است و باید در این کشور به دموکراسی احترام گذاشته شود.

کد خبر 33634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha