صعود مهاباد به رده چهارمین شهرستان پر جمعیت استان/ ضرورت تغییر نگرش ها در تخصیص بودجه و اعتبارات

سرویس آذربایجان غربی- برآورد جمعیت استان آذربیجان غربی در سال ۱۴۰۰ نشان می دهد برای اولین بار جمعیت شهری مهاباد از مرز ٢٠٠ هزار نفر گذشته و در رده چهارمین شهرستان پر جمعیت استان قرار گرفته است که این امر می طلبد تا مسئولان نسبت به تخصیص اعتبارات و تقسیم بودجه نگاهی نوین به مهاباد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران هر ۱۰ سال یک بار با هدف تعیین مشخصات جمعیتی کشور توسط مرکز آمار انجام می‌شود اما سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی، هیئت دولت از انجام سرشماری خانه به خانه ۱۴۰۰ صرف نظر و سرشماری بعدی را به سال ۱۴۰۵ موکول کرد.

سرشماری اخیر بدون حضور آمارگیران و تنها از طریق داده‌های اداری ذخیره شده در دستگاه‌های اجرایی تامین و ریز داده‌های موجود برای تولید آمار به مرکز آمار تحویل داده شده و این اطلاعات، پایه اولیه آمار جمعیت کشور را شکل داده اند.

حالا مرکز آمار ایران در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود، جمعیت کل کشور به تفکیک شهرستان و براساس محدوده جغرافیایی و تا پایان شهریور سال ١٤٠٠ را منتشر کرده است.

بر اساس نتایج سرشماری ثبتی در سال 1400 ، جمعیت کل کشور حدود ٨٤ میلیون و ٥٥ هزار نفر محاسبه شده که شامل ٤٢ میلیون و ٤٦٧ هزار نفر مرد و ٤١ میلیون و ٥٨٨ هزار نفر زن هستند.

در سال 1400 و بر اساس این برآورد ٦٣ میلیون و ٨٧٦ هزار نفر در نقاط شهری و 20 میلیون و ١٧٩ هزار نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. همچنین تعداد کل خانوارهای کشور ٢٦ میلیون و ٣٨٤ هزار خانوار برآورد شده که 20 میلیون و ٣٧٦ هزار خانوار در نقاط شهری و ٦ میلیون ٨ هزار خانوار هم در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

بر اساس آمار اعلامی مرکز آمار کشور، در استان آذربایجان غربی نیز جمعیت کل استان ٣ میلیون ٤٥٥ هزار و ٥٠٠ نفر برآورد شده که به نسبت سرشماری گذشته در سال ١٣٩٥، با ٣ میلیون و ٢٦٥ هزار و ٢١٩ نفر، افزایش جمعیت شکل گرفته است. جمعیت شهری استان ٢ میلیون ٣٠٨ هزار نفر و جمعیت روستایی هم یک میلیون ١٣٧ هزار نفر است.

ارومیه مرکز استان با یک میلیون ١٠٩ هزار و ٢٠٠ نفر پر جمعیت‌ترین و باروق با ٢٢ هزار نفر کم جمعیت‌ترین شهرستان های استان هستند.

پس از مرکز استان، خوی با ٣٤٩ هزار نفر، بوکان با ٢٧٣ هزار نفر و مهاباد با ٢٥٥ هزار نفر رتبه های دوم تا چهارم جمعیتی استان را به خود اختصاص داده اند.

افزایش جمعیتی مهاباد، از ٢٣٦ هزار نفر در آمار سال ١٣٩٥ به ٢٥٥ هزار نفر در سال ١٤٠٠ آن را به عنوان چهارمین شهرستان پرجمعیت استان بعد از ارومیه، خوی و بوکان قرار داده است.

مهاباد با ٢٠٠ هزار نفر جمعیت شهری و ٥٥ هزار جمعیت روستایی؛ در بخش شهری با افزایش و در بخش روستایی با کاهش جمعیت روبه رو بوده، چنانچه در سرشماری قبلی، جمعیت شهری مهاباد ١٦٩ هزار و جمعیت روستایی ٦٧ هزار نفر بوده است که کاهش جمعیت روستایی می تواند به دلایل مختلفی همچون مهاجرت و ... رخ داده باشد.

افزایش جمعیت شهری مهاباد برای اولین بار است که از مرز ٢٠٠ هزار نفر عبور کرده است و این مورد می تواند زمینه تخصیص بودجه، دریافت اعتبارات و امکانات بیشتر را به این افزایش جمعیت شهری در پی داشته باشد و می طلبد مسئولان شهرستانی و استانی نیز بر اساس برآوردهای جمعیتی جدید نسبت به تخصیص اعتبارات و تقسیم بودجه نگاهی نوین به مهاباد داشته باشند.

نکته دیگر اینکه؛ بر اساس داده های موجود نرخ جمعیتی در تمامی شهرستان های استان به نسبت سرشماری قبلی افزایش یافته به غیر از میاندوآب که جمعیت آن به نسبت آمار سال ١٣٩٥ از ٢٧٣ هزار نفر به ٢٣٨ نفر کاهش یافته است و دلیل آن جدا شدن دو شهرستان باروق و چهار برج از شهرستان میاندوآب در سال گذشته است که اکنون هر کدام از این دو شهرستان جدید التاسیس به ترتیب ٢٥ هزار و ٢٧ هزار نفر جمعیت دارند.

با این حساب میاندوآب از سومین شهرستان پر جمعیت استان اکنون به پنجمین شهرستان تنزل یافته است.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 33277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha