«سیدآباد»، زخم چرکین مهاباد و پانسمان بی تدبیری

سرویس آذربایجان غربی- هفت ماه از آخرین ضرب الاجل تعطیل شدن سایت پسماند «سیدآباد» مهاباد گذشت، دوباره تابستان آمد و پسماند و کرونا با هم دست در یقه شهر مهاباد کرده اند و نای مردم را به تنگ آورده اند و مسئولان هنوز هم در فکر اقدامات مطالعاتی هستند و تو گویی: «همین آش و است و همین کاسه».

به گزارش کردپرس، چندی است انباشت زباله در سطل‌های مکانیزه سطح شهر مهاباد و عدم جمع‌آوری آنها در کنار منظر زشت شهری، سبب پیچیدن بوی تعفن شدیدی در محلات مختلف شهر شده است.

این مورد با اعتراض شدید شهروندان مهابادی همراه بود و تصاویر زیادی از زباله های تلنبار شده در جای جای شهر در فضای مجازی منتشر می شد تا اینکه شهردار بعد از 3 روز بیان کرد؛ نقص فنی همزمان در کامیون های حمل زباله دلیل عدم جمع آوری پسماند سطل های 700 لیتری است و در حال حاضر مشکل رفع شده است.

تحمل بوی نامطبوع زباله ها برای شهروندان مهاباد غیر قابل تصور بود اما آیا آنها که دوربین به دست از این منظر زشت شهری عکس می گرفتند و شهرداری را در این کم کاری مقصر می دانستند می توانند یک ساعت خود را جای یکی از اهالی «سیدآباد» همان سایت مشهور پسماند شهری مهاباد تصور کنند؟!

شهروندان مهابادی که تحمل 3 روز تلنبار شدن زباله ها را نداشتند، اکنون اهالی سید آباد را درک می کنند، آن هم در شرایطی بسیار بدتر، شیرابه ایی که به چاه های آب نفوذ کرده و زمین های کشاورزی را مسموم کرده است. بوی بدی که نسیم به خانه های اهالی روستا می برد و در این گرما حتی نمی شود 5 دقیقه کولر آبی را روشن کرد چرا که بوی گند زباله ها به سرعت در تمام خانه می پیچند و ... .

دوباره تابستان آمد و سیدآباد نای نفس کشیدن ندارد، دو دهه است هر سال تابستان «همین آش است و همین کاسه» و «وعده ها هم، همه سرخرمن».

پرونده الحاق روستای سیدآباد به شهر در مراحل پایانی قرار دارد و منتظر تصویب هیات دولت است و در صورتی که مراحل کاری آن به اتمام برسد و سیدآباد به محدوده شهری الحاق شود، آن وقت سایت پسماند شهری مهاباد در داخل شهر قرار می گیرد و رکورد جدیدی برای مهاباد محسوب می شود.

اکنون مردم در سیدآباد فشار زیادی را متحمل می شوند و وضعیت در آنجا بسیار بغرنج است و با شیوع ویروس کرونا و شیرابه ای که از آن محل خارج می‌شود سلامت و بهداشت محیط و شهروندان در خطر است.

سایت علیرغم بارها وعده تعطیل شدن، هنوز هم فعال است. تحصن اهالی، استعفای اعضای شورای سید آباد، ممانعت از تخلیه زباله توسط مردم روستا و ... هیچکدام تا کنون افاقه نکرده و سیدآباد با وجود تکمیل ظرفیت همچنان تنها سایت پسماند شهری است و تاب مردم روستای سیدآباد هم دیگر به سر آمده است.

آخرین مهلت تعطیل کردن سایت آذر98 بود که از آن زمان تا کنون 7 ماه می گذرد و خبری از سایت جدید نیست و این موضوع هر سال تابستان تکرار و تکرار می شود.

اردیبهشت ماه سال جاری، نماینده مهاباد در گفت و گو با کردپرس با اشاره به کم کاری های کارگروه پسماند مهاباد در این خصوص اظهار داشت: «مقرر شده بود که این کارگروه طی نامه ایی نسبت به تقاضای دریافت مکان جدید ایجاد سایت پسماند از اداره کل منابع طبیعی استان اقدام کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است».

به گفته جلال محمودزاده؛ «تاکنون چندین مکان برای سایت جدید پسماند مهاباد معرفی شده که یکی از آنها در محور مهاباد به محمدیار قرار دارد منطقه ای که ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به سایت پسماند دارد و به دلیل دوری از زمینهای کشاورزی و روستاها می تواند مناسب باشد. اما شهرداری مهاباد به دلیل دوری مسافت از شهر، هزینه حمل را بهانه کرده و تاکنون نسبت به انجام اقدامات راه اندازی سایت جدید پسماند در این مکان خودداری کرده است».

نماینده مهاباد حتی به عدم تمایل شهرداری مهاباد برای دریافت تسهیلات کم‌بهره جهت راه اندازی کارخانه کمپوست و ساماندهی سایت پسماند خبر داد و گفت: «در جلسه ایی که با رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با نماینده شورا و شهرداری مهاباد داشتیم، شهرداری مکلف شد پرونده و تقاضای دریافت تسهیلات را به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ارسال کند اما تا این لحظه این تقاضا ارسال نشده و شهرداری تمایلی برای دریافت این تسهیلات نشان نداده است».

اما چند روز بعد، شهردار مهاباد از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و به کردپرس گفت: «درخواست دریافت تسهیلات در زمان شهرداری بنده صورت نگرفته است و در دوره شهردار قبلی بوده و بنده از آن اطلاعی ندارم».

کامران فاتح افزود: «این شهرداری مکانی را به عنوان سایت جدید پسماند مهاباد معرفی و به کارگروه پسماند استان نیز ارسال کرده است ولی تا کنون این کارگروه رای نهایی را صادر نکرده است و سایر گزینه ها در حد پیشنهاد بوده و در کارگروه شهرستان به مرحله بررسی نرسیده اند.»

عجیب آنکه چندین محل برای تعیین سایت پسماند جدید مهاباد پیشنهاد و به کارگروه پسماند استان ارسال شده، اما تا کنون اقدامی در این راستا انجام نگرفته و همه کرونا را بهانه گرفته و تعلل خود را توجیه می کنند، در حالی که سید آباد در حال انفجار است و در این آشفته بازار کرونا که نفس ها تنگ است، زباله ها نای سیدآباد را گرفته اند.

تصور کنید اگر در سید آباد چند نفر به کرونا مبتلا شده باشند در این هوای متعفن چگونه می تواند به بازگشت سلامتی اش امیدوار باشد، هوایی که پیش از کرونا هم چند بار بیماری های تنفسی و پوستی را در میان اهالی نجیب سیدآباد شایع کرده بود.

و باز هم عجیب تر از همه آنکه شهردار کنونی مهاباد که ادعا می کند خبری از دریافت تسهیلات مربوط به ساماندهی سایت پسماند مهاباد از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ندارد و آن را به دوره شهردار قبلی نسبت می دهد، چرا با وجود بحران سیدآباد این پرونده را پیگیری نمی کند! یا اینکه با آمدن هر شهردار تمامی پرونده ها و پروژه های قبلی ملغی می شوند و ما خبر نداریم!

سید آباد این زخم چرکین مهاباد، نشان از سال ها نامدیریتی، بی تدبیری مسئولانی است که آمدند و رفتند اما دستاوردشان همانند لکه پاک نشدنی بر چهره این شهر جا خوش کرده و با این بی خیالی مسئولان کنونی هم انگار خیال پاک شدن ندارد.

گزارش/ تانیا شعفی

کد خبر 315296

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha