مدیران خسته مانعی برای توسعه / دکتر مظفر کماندار

سرویس کرمانشاه _ . دکتر مظفر کماندار از ٌصاحبنظران حوزه فرهنگ و اجتماع، در قالب یک یادداشت به موضوع آسیب‌های مدیران خسته به روند توسعه و ضرورت مورد توجه قرار دادن استراتژی بهبود مداوم پرداخته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ از صحبت های اخیر استاندار کرمانشاه می‌توان اینگونه برداشت کرد که وی از عملکرد برخی مدیران خسته از کار و فعالیت، ناراضی است. مدیرانی که یا به توسعه اصلا اعتقادی ندارند و یا اگر دارند، اقدامی نمی‌کنند‌. باید کسانی که توان و جایگاهی دارند، در این شرایط بهمن امیری مقدم را تنها نگذارند تا از این پیچ تند هم به سلامت عبور کند. معتقدم باید یک نسخه توسعه بومی تدوین کرد و مدیران بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

پیرامون شاخص‌ها هم می توان به ژاپن و مفهومی بنام "کایزن" برگرفته از کتابی به همین نام اشاره کرد که خالی از لطف نیست. رشد و توسعه اقتصادی _ صنعتی ژاپن این سئوال را پیش روی جهانیان قرار داده است که به راستی عامل اصلی موفقیت این کشور چه بوده است؟

یکی از طراحان اقتصاد نوین ژاپن یعنی آقای ماساکی ایمایی در کتاب کایزن خود دلیل این موفقیت را فرهنگ بهبود مستمر و روحیه بهپویی ژاپنی‌ها می داند. او معتقد است کایزن ژاپنی با شعار بهبود مستمر، عامل رشد و شکوفایی اقتصاد ژاپن بوده است و بقیه مفاهیم و تئوری های مدیریتی موجود در ژاپن فقط ابزاری برای اجرای کایزن می باشد.

فلسفه کایزن بر این اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی، و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد.

پژوهشگر لباس کار بپوشد و به جای نشستن در برج عاج به صحنه تولید بیاید و فعالان صحنه های تولید به فکر و تدبیر در باب بهبود کار خویش بپردازند و به پژوهش روی آورند. پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه می‌شود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخش‌های سازمان یا شرکت سپری نمود.

در پایان تمام افراد جامعه از هر گروه و گرایش خاص سیاسی سرمایه انسانی جامعه بوده و همه مثل یک خانواده در کنار هم پیدا کنیم چگونه این خانواده بهتر کنار هم زندگی کنیم، هر روز درک این موضوع عملیاتی شد بدانید که در مسیر توسعه قرار گرفته‌ایم.

کد خبر 30550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha