سنت دیپلماتیک عجیب دیدار با رهبران حکومت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- وینتروب راجرز در مقاله ای، به یک سنت دیپلماتیک نانوشته در اقلیم کردستان پرداخته که بر اساس آن مقامات خارجی و عراقی، هنگام سفرهای دیپلماتیک به اقلیم کردستان عراق، در اکثر موارد حتما باید با سه عضو شناخته شده طایفه بارزانی که اتفاقا مناصب مهم این منطقه را در دست دارند، به صورت جداگانه دیدار کنند.

به گزارش کردپرس، اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه از وجود یک سنت دیپلماتیک اما نانوشته در اقلیم کردستان خبر داده که بر اساس آن، مقامات خارجی و مقامات عراقی، هنگام سفر به اقلیم کردستان و در بیشتر موارد، باید به صورت جداگانه با سه گانه «بارزانی ها» به نام های مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و نایب رئیس حزب و مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان که نسبت فامیلی نزدیک دارند، دیدار کنند.

وینتروب راجرز، کارشناس مسائل کردها در اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه از این مسئله به عنوان سنتی دیپلماتیک و عجیب اما پذیرفته شده یاد کرده است که در عین حال نشاندهنده حلقه اصلی قدرت در اقلیم کردستان و طایفه بارزانی هاست. او در توصیف این حلقه نوشته است مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و رئیس سابق اقلیم کردستان عراق است، نچیروان بارزانی برادرزاده او، نخست وزیر سابق اقلیم کردستان و رئیس کنونی اقلیم کردستان است و در نهایت مسرور بارزانی، پسر مسعود بارزانی، پسر عموی نچیروان بارزانی و نخست وزیر اقلیم کردستان است.

این کارشناس مسائل کردها موارد عجیب تر از این را در دیدارهای مقامات خارجی با این سه شخصیت عنوان کرده است که به صورتی نانوشته، بر ملاقات های مقامات خارجی با این سه تن به صورتی جداگانه تاکید دارد. او در ادامه این مسئله را یک پدیده قابل تکرار دانسته است زیرا ادعا می کند که از 12 آوریل حداقل 31 مورد ملاقات جداگانه شخصیت خاصی با آنها را ثبت کرده است. راجرز تاکید کرده است او تنها به ملاقاتهایی اشاره کرده است که به صورت رسمی و توسط رسانه های وابسته به حکومت اقلیم کردستان و حزب دموکرات به آنها اشاره شده است و گرنه ممکن است تعداد بیشتری از این قبیل دیدارها وجود داشته باشد که رسانه ای نشده است.

راجرز دیدارهای جداگانه مقامات خارجی با سه شخصیت صاحب منصب در اقلیم کردستان از طایفه بارزانی را یک پدیده عجیب اما قابل لمس توصیف کرده است که به صورتی ناخواسته از سوی شخصیت های خارجی نیز پذیرفته شده است. او به عنوا مثال اشاره می کند که متیو تولر، سفیر آمریکا در عراق، از فوریه 2020 تاکنون 9 بار با این سه شخصیت اما به صورتی جداگانه دیدار کرده است. از نظر او جنین پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق نیز در ردیف کسانی قرار دارد که بیشترین دیدارهای جداگانه با مسعود، نچیروان و مسرور بارزانی داشته است.

در این مقاله به نام های بسیاری از شخصیت های سیاسی خارجی اشاره شده که حداقل یک بار در اربیل با این سه شخصیت سیاسی اقلیم کردستان از طایفه بارزانی، به صورت جداگانه دیدار کرده اند. در این بین یک استثنا وجود دارد و آن دیدار پاپ فرانسیس از اربیل در ماه مارس 2021 و دیدار با «سه» بارزانی در یک جلسه و زیر یک سقف بوده است.

او با اشاره به این که این دیدارهای هدفمند توسط مسئول سیاست خارجی دولت اقلیم کردستان و مسئول دفترهای مسعود، نچیروان و مسرور بارزانی برنامه ریزی می شود، تاکید کرده است که اگر برخی شخصیت های خارجی از این سنت غیرمعمول دیپلماتیک سرپیچی کنند ممکن است سبب رنجش خاطر مقامات حزب دموکرات شود.

کارشناس مسئله کردها اشاره کرده است که سنت دیدار نسبتا اجباری جداگانه با این سه تن در اقلیم کردستان، از سوی برخی شخصیت های سیاسی در عراق نیز پیروی می شود.

او با این حال تاکید می کند که حزب دموکرات کردستان عراق تنها حزب سیاسی موجود در اقلیم کردستان نیست و با این که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق یکی از شرکای اصلی بارزانیها در حکومت است اما قباد طالبانی، نماینده اتحادیه میهنی و معاون مسرور بارزانی به ندرت در این دیدارها دیده می شود. از نظر او حزب دموکرات بیشترین سهم را در دیدار با مقامات مهم داشته و این اقدام هدفمند برای بالا بردن قدرت حزب و بارزانیهاست و احزاب مستقل و اپوزیسیون از منافعی که ممکن است این دیدارها در پی داشته باشد محروم می شوند.

او در بیان دلیل وجود این پدیده غیرمتعارف در دیدارهای دیپلماتیک که ممکن است فقط در اقلیم کردستان عراق دیده شود، می گوید دیدارهای جداگانه این سه شخصیت از طایفه بارزانی با شخصیت های سیاسی عراقی و خارجی منعکس کننده کاراکترهای طائفه ای، پدرسالارانه و جناحی رهبران حزب دموکرات کردستان عراق بوده و برای حفظ توازن میان این سه شخصیت صورت می گیرد. از نظر او این مسئله نشاندهنده سلسله مراتب جایگاه نیز هست و مسعود بارزانی نسبت به دو تن دیگر از بارزانیها جایگاه بالاتری دارد.

این کارشناس مسائل کردها در عین حال از وجود نوعی اختلاف پنهان میان رهبران این حزب خبر داده و به صورتی روشن به وجود اختلاف و رقابت میان مسرور بارزانی و نچیروان بارزانی اشاره می کند. راجرز به عنوان مثال به سفر دو هیئت جداگانه از اقلیم کردستان به ریاست مسرور بارزانی و نچیروان بارزانی به آلمان برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره می کند و می گوید آنها به صورتی جداگانه با شخصیت ها و مقامات دیدار کرده اند.

کارشناس مسائل کردها هدف اصلی از ایجاد این سنت دیپلماتیک در اقلیم کردستان توسط حزب دموکرات کردستان عراق را این طور بیان کرده است: حزب دموکرات کردستان عراق می خواهد با کنار گذاشتن دیگران، نشان دهد که خانواده بارزانی محور و راس سیاست کردی و عراقی است و این دیدارها به بالا بردن موقعیت هر سه شخصیت، هم در داخل حزب و هم در صحنه سیاسی بزرگتر کمک می کند. او معتقد است شخصیت هایی که به این دیدارهای جداگانه راضی می شوند، ناخواسته و یا نادانسته در خدمت چنین سیاستی در آمده اند.

او در پایان اشاره کرده است این که شخصیت های خارجی چگونه و با چه ترتیب و آدابی می خواهند با رهبران حکومت اقلیم کردستان دیدار کنند، به خودشان مربوط است اما لازم است بدانند مردم از فساد و تبعیض و خشونت در این منطقه ناراضی هستند و به هر ترتیبی، به دنبال ترک این منطقه و مهاجرت به اروپا هستند.

کد خبر 30390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha