کمیته‌های مشترک بغداد و واشنگتن، نیاز عراق به نیروهای خارجی را بررسی می‌کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان - رئیس هیئت مذاکره کننده عراق در گفت و گوی راهبردی با آمریکا از بررسی میزان نیاز کشورش به نیروهای خارجی در کمیته های تخصصی مشترک خبر داد.

به گزارش کردپرس، عبدالکریم هاشم، قائم مقام ارشد وزارت امور خارجه عراق و رئیس هیئت مذاکره کننده این کشور در گفت و گوی راهبردی با آمریکا، پیش از ظهر امروز (پنج شنبه) در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق (واع) اعلام کرد که چند کمیته تخصصی مشترک میان بغداد و واشنگتن، میزان نیاز کشورش به نیروهای خارجی را بررسی می کنند.

قائم مقام ارشد وزارت خارجه عراق در این باره اظهار داشت: هفت بخش در توافقنامه چارچوب راهبردی وجود دارد که مربوط به فرهنگ، آموزش، بهداشت، دارایی و اقتصاد به علاوه بخش های امنیتی و نظامی است و در گفت و گوی میان عراق و آمریکا، مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

هاشم ضمن تاکید بر این که هیچ کدام از بخش های مذکور توافقنامه چارچوب راهبردی با آمریکا از سال 2009 میلادی تاکنون فعال نشده اند، افزود: همه این بخش ها مربوط به زندگی مدنی است جایی که عراق در سایه شرایط کنونی به کمک مالی و اقتصادی به علاوه افزایش هیئت های اعزامی دانشجویان به آمریکا و همچنین همکاری در زمینه فرهنگی نیاز دارد.

رئیس هیئت مذاکره کننده عراق در ادامه نیز تصریح کرد: بیانیه مشترک گفت و گوی راهبردی با آمریکا بر کاهش نیروهای خارجی در عراق تاکید کرد؛ هم اکنون کاهش واضح این نیروها در جریان است و شرایط امنیتی و برآورد نظامیان عراقی نیز وضعیت نیروهای باقی مانده را تعیین می کند.

هاشم در این باره همچنین خاطر نشان ساخت که کمیته های تخصصی مشترک مسئول رسیدگی به همکاری امنیتی و نظامی میان دو کشور، میزان نیاز عراق به نیروهای خارجی به طور کلی و به ویژه نیروهای آمریکایی را بررسی می کنند.

قائم مقام ارشد وزارت خارجه عراق در پایان نیز گفت: بیانیه مشترک تاکید کرد که آمریکا به عراق در سازمان های بین المللی و جامعه بین الملل کمک می کند و بر هم پیمانان خود در منطقه و خلیج (فارس) نیز فشار می آورد تا از آنها برای کمک به عراق درخواست کند.

یادآور می شود که دولت های عراق و آمریکا بامداد جمعه گذشته در بیانیه مشترکی اعلام کردند که گفت و گوی راهبردی دو کشور با استناد به توافقنامه چارچوب راهبردی سال 2008 میلادی میان آنها، روز پنج شنبه از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شده و شامل مسائل مربوط به امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد و انرژی، پرونده های سیاسی و روابط فرهنگی بوده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، آمریکا بار دیگر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و تصمیم های ذی ربط صادره از قوای مقننه و مجریه آن را مورد تاکید قرار داده و خاطر نشان ساخته که برای ایجاد پایگاه های دائمی یا حضور نظامی همیشگی در این کشور تلاش نمی کند.

بغداد و واشنگتن همچنین تاکید کردند که با توجه به پیشرفت به دست آمده در زمینه نابودی گروه تروریستی داعش، آمریکا طی ماه های آینده به کاهش شمار نیروهای خود در عراق و گفت و گو درباره وضعیت نیروهای باقی مانده ادامه می دهد در حالی که تمرکز دو کشور به سمت توسعه یک رابطه امنیتی عادی و مبتنی بر منافع مشترک خواهد بود.

دولت عراق نیز به نوبه خود متعهد شد که از نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و اماکن میزبان آنها مطابق با قانون بین المللی و تدابیر مربوط به این مسئله و با همان شیوه مورد توافق دو کشور در گفت و گوهای آینده خود حفاظت کند.

عراق و آمریکا در پایان بیانیه مشترک خود همچنین تاکید کردند که در جلسه کمیته هماهنگی عالی گفت و گوی راهبردی دو کشور که قرار است ماه آینده میلادی در واشنگتن برگزار شود، به دنبال گفت و گوهای عمیق درباره همه مسائل مذکور خواهند بود.

کد خبر 303543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha