درخواست نماینده کُرد مجلس عراق برای شکایت از ترکیه در شورای امنیت

سرویس عراق و اقلیم کردستان - یکی از نمایندگان کُرد مجلس عراق خواهان شکایت از ترکیه نزد شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به تجاوزگری های این کشور شد.

به گزارش کردپرس به نقل از پایگاه خبری الاخباریه، هوشیار عبدالله، عضو مجلس نمایندگان عراق از فراکسیون جنبش تغییر امروز (چهارشنبه) با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، به تجاوز نظامی ترکیه به اقلیم کردستان واکنش نشان داده و آن را تعرض به حاکمیت عراق برشمرد.

این نماینده کُرد مجلس عراق در پیام توییتری خود در این باره نوشته است: دخالت آشکار ترکیه در اقلیم کردستان، نقض همه کنوانسیون ها و عرف های بین المللی و تجاوز به حاکمیت عراق است.

در ادامه پیام عبدالله و در اشاره به نهادهای ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست مجلس نمایندگان عراق آمده است: از ریاست های سه گانه می خواهم که یک یادداشت اعتراض را تحویل سفیر ترکیه دهند و علاوه بر آن نیز، وزارت خارجه عراق می تواند نزد شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند و ترکیه را برای توقف این حملات ملزم سازد.

لازم به ذکر است که وزارت دفاع ترکیه بامداد امروز در پیامی در حساب کاربری خود در توییتر، از آغاز عملیات زمینی نیروهای ارتش این کشور در منطقه هفتانین در شمال عراق علیه نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) تحت عنوان "پنجه - ببر" خبر داده و اعلام کرد که نیروهای تکاور ارتش با پشتیبانی نیروی هوایی وارد این منطقه شدند.

وزارت دفاع ترکیه بامداد دوشنبه هفته جاری نیز از حمله هوایی جنگنده های ارتش این کشور به پایگاه های حزب کارگران کردستان در مناطق شنگال، قره چوغ، قندیل، زاب، آواشین - باسیان، گارا و خواکورک در شمال عراق در چارچوب عملیات موسوم به "پنجه - عقاب" خبر داده و به دنبال آن نیز فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع عراق اعلام کرد که 18 جنگنده ارتش ترکیه با نقض حریم هوایی این کشور، تا عمق 193 کیلومتری مرز مشترک دو کشور وارد شدند و یک اردوگاه آوارگان کُرد در نزدیکی مناطق مخمور و شنگال را بمباران کردند.

در واکنش به این حمله نیز وزارت امور خارجه عراق بعد از ظهر سه شنبه در بیانیه ای تاکید کرد که فاتح یلدیز، سفیر ترکیه در بغداد احضار شده جایی که عبدالکریم هاشم، قائم مقام ارشد وزارتخانه، در دیداری دو جانبه، یک یادداشت اعتراض را تحویل وی داده است.

بنا بر آن چه در این یادداشت اعتراض آمده، دولت عراق نقض حاکمیت، تمامیت ارضی و حریم هوایی این کشور از سوی ترکیه را محکوم می کند و آن را بر خلاف کنوانسیون های و قوانین بین المللی ذی ربط، روابط دوستی، مبانی حسن همجواری و احترام متقابل می داند.

وزارت خارجه عراق در یادداشت خود ضمن تکرار این درخواست از ترکیه که عملیات نظامی یک جانبه را متوقف سازد، بر آمادگی بغداد برای همکاری مشترک با آنکارا در کنترل امنیت مرزهای مشترک دو کشور در راستای تامین منافع دو جانبه تاکید کرده و خواهان اتخاذ تدابیر لازم برای پایان دادن به موارد نقض و جلوگیری از تکرار آنها در آینده شده است.

در همین حال، یلدیز نیز در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی ترکیه (AA) ضمن اعلام این که در دیدار با هاشم، اعتراض کشورش نسبت به حضور نیروهای حزب کارگران کردستان در خاک عراق و ناخرسندی از عدم اقدام این کشور برای پایان دادن به حضور آنها را مورد تاکید قرار داده، خاطر نشان ساخت که ترکیه به حق حاکمیت عراق احترام می گذارد با این حال در وضعیت کنونی مجبور است در چارچوب حق دفاع مشروع در قوانین بین المللی، اقدامات لازم را انجام دهد.

کد خبر 303503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha