حزب‌الله عراق: آمریکا به نقض پیمان معروف است و به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست

سرویس عراق و اقلیم کردستان - گردان های حزب الله عراق ضمن تاکید بر این که آمریکا غیر قابل اعتماد است، نسبت به دور زدن مصوبه مجلس نمایندگان مبنی بر خروج نیروهای خارجی هشدار داد.

به گزارش کردپرس، گردان های حزب الله عراق به انجام گفت و گوی راهبردی میان این کشور و آمریکا واکنش نشان داده و در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی آن منتشر شده، در این باره تاکید کرد: آمریکا تنها زمانی برای انجام آن چه گفت و گوی راهبردی خوانده می شود، اقدام نمود که درک کرد حضور آن در عراق دیگر مورد استقبال قرار نمی گیرد به ویژه به دنبال مصوبه مجلس نمایندگان که دولت را به اخراج نیروهای خارجی از کشور ملزم ساخت و ملت نیز با برگزاری تظاهرات میلیونی آن را تایید کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: مردم عراق از طرف های ذی ربط انتظار داشتند که مصوبه اخراج نیروهای خارجی را در مدت زمان مشخصی اجرا کنند و پیش بینی نمی کردند که آنها با انجام آن چه گفت و گوی راهبردی خوانده می شود بر اساس زمان بندی، سازوکار و شرایطی که با تهدید وضع شده و تحمیل گردیده، زیر بار خواسته های دولت جنایتکار آمریکا بروند؛ پذیرش این مسائل نیز چیزی جز ادامه نقض حاکمیت عراق و تسلیم شدن در برابر اراده دشمن نیست.

گردان های حزب الله عراق در ادامه بیانیه خود آورده است: آمریکا با تاریخ جنایتکارانه سیاه خود، به نقض پیمان و قراردادها معروف است و به هیچ وجه قابل اعتماد نیست، به همین دلیل نیز باید به خوبی بداند که اگر برای دور زدن مصوبه مجلس عراق تلاش کند، هزینه زیادی متحمل خواهد شد.

این جریان عراقی همچنین تاکید کرد: آنهایی که برای ادامه حضور نیروهای اشغالگر در کشور تلاش می کنند باید یقین داشته باشند که نمی توانند از حضور غیر قانونی آن در برابر خشم مردم عراق از طیف های مختلف حفاظت کنند که با همه امکانات خود برای حفظ حاکمیت و اخراج اشغالگران اقدام خواهند کرد.

گردان های حزب الله عراق در ادامه خاطر نشان ساخت: آزادگان عراقی امروزه به دنبال تحمل مسئولیت خود با اخراج اشغالگران هستند و عالمان دینی نیز همان گونه که جایگاه آنها است، در خط مقدم خواهند ایستاد تا جامعه را آگاه کنند و حق را نمایان سازند؛ جریان های میهن پرست محترم و عشایر غیور عراق برای بسیج تلاش های خود جهت اخراج اشغالگران در آمادگی کامل به سر می برند و مقاومت امنیتی، نظامی و رسانه ای نیز نقش معلوم و مشخص خود را ایفا خواهد کرد.

در پایان بیانیه این گروه عراقی نیز تاکید شده است: همه مردم عراق در رویارویی با تروریست های داعش متحد شدند و در حمله بعدی خود برای اخراج نیروهای اشغالگر و پاکسازی سرزمین مقدسات از خبث آن نیز متحد خواهند بود.

این در حالی است که دولت های عراق و آمریکا بامداد جمعه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که گفت و گوی راهبردی دو کشور با استناد به توافقنامه چارچوب راهبردی سال 2008 میلادی میان آنها، روز گذشته از طریق ویدئوکنفرانس آغاز شده و شامل مسائل مربوط به امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد و انرژی، پرونده های سیاسی و روابط فرهنگی بوده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، آمریکا بار دیگر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و تصمیم های ذی ربط صادره از قوای مقننه و مجریه آن را مورد تاکید قرار داده و خاطر نشان ساخته که برای ایجاد پایگاه های دائمی یا حضور نظامی همیشگی در این کشور تلاش نمی کند.

بغداد و واشنگتن همچنین تاکید کردند که با توجه به پیشرفت به دست آمده در زمینه نابودی گروه تروریستی داعش، آمریکا طی ماه های آینده به کاهش شمار نیروهای خود در عراق و گفت و گو درباره وضعیت نیروهای باقی مانده ادامه می دهد در حالی که تمرکز دو کشور به سمت توسعه یک رابطه امنیتی عادی و مبتنی بر منافع مشترک خواهد بود.

دولت عراق نیز به نوبه خود متعهد شد که از نیروهای نظامی ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا و اماکن میزبان آنها مطابق با قانون بین المللی و تدابیر مربوط به این مسئله و با همان شیوه مورد توافق دو کشور در گفت و گوهای آینده خود حفاظت کند.

بغداد و واشنگتن همچنین برنامه های بازگرداندن آثار باستانی و آرشیو سیاسی و مربوط به حزب منحله بعث به عراق را مورد بررسی قرار داده و تاکید کردند که در جلسه کمیته هماهنگی عالی گفت و گوی راهبردی دو کشور که قرار است ماه آینده میلادی در پایتخت آمریکا برگزار شود، به دنبال گفت و گوهای عمیق درباره همه مسائل مذکور خواهند بود.

کد خبر 303276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha