خیز دمشق برای ارتباط مجدد با جهان عرب

سرویس سوریه- دولت سوریه بدنبال باز کردن کانال های ارتباطی بین دمشق و کشورهای عربی پس از یک دهه از جنگ در این کشور است.

به گزارش کُردپرس، در شش ماه اخیر، دولت سوریه گام‌های جدی را برای ارتباط مجدد با کشورهای عربی برداشته است. در گام دوم دمشق برای برقراری ارتباط با جهان عرب، عصر روز شنبه پس از دو هفته از دیدار سفیر عمان با بشار اسد، رییس جمهور سوریه با سلطان عمان تماس تلفنی برقرار کرد.

سایت ریاست جمهوری سوریه شامگاه شنبه از تماس تلفنی بشار اسد و هیثم بن طارق سلطان عمان به مناسبت ماه مبارک رمضان و گفت‌وگوها درباره ارتباطات متقابل خبر داد.

اگرچه پادشاهی عمان حضور خود در دمشق را به دلیل جنگ سوریه در ۱۱ سال پیش کاهش داده است، اما نمایندگی کامل دیپلماتیک خود را به سوریه بازگرداند و سفیر خود را در دمشق در اکتبر ۲۰۲۰ پس از اقدام مشابه امارات در پایان سال ۲۰۱۸، منصوب کرد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در اولین سفر خود به یک کشور عربی از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، در هجدهم مارس با رهبران امارات متحده عربی دیدار کرد.

در چند سال گذشته کشورهای عربی از جمله امارات، عراق، مصر، بحرین و اردن شاهد احیای روابط با دمشق در سطوح مختلف بوده‌اند و علاوه بر آن کشورهای اروپایی نیز قصد خود را برای بازگشایی سفارت‌های خود در دمشق اعلام کرده‌اند.

به گفته ناظران، بعید نیست که منطقه در دوره آینده، شاهد سفر بشار اسد به دیگر کشورهای عربی از جمله عمان باشد.

عراق روابط تقریباً عادی با دولت سوریه دارد و این موضوع از سوی بغداد در بسیاری از مجامع بین المللی تایید شده است.

اقدامات این کشورها برای باز کردن کانال‌های ارتباطی با دمشق خشم ایالات متحده را برانگیخته است، زیرا واشنگتن همواره بر رد عادی‌سازی با دولت سوریه تاکید کرده، مگر آنکه راه‌حل سیاسی جامعی به دست آید که به بحران و درگیری پایان دهد.

پس از سفر اسد به دوبی، ایالات متحده از طریق سخنگوی وزارت خارجه بر موضع خود در مورد رد عادی سازی روابط با اسد تاکید کرد.

اخیرا صحبت هایی در مورد احتمال حضور اسد در نشست سران کشورهای عربی که در ابتدای نوامبر آینده در الجزایر برگزار می شود و بازگشت وی به کرسی این اتحادیه در اتحادیه عرب به گوش می رسد.

با این حال، این موضوع در میان فشارهای غرب و حتی ملاحظات اعراب در مورد سیاستی که «دولت سوریه» در طول سال‌های بحران دنبال می‌کرد، حل نشده است.

قاهره به دلیل روابط قوی با مسکو، حامی اصلی اسد، نقش مهمی در آماده سازی برای بازگشت دمشق به جهان عرب دارد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سال ۲۰۱۱ و پس از آغاز درگیری ها در سوریه، کار رسمی با سفارت های خود در سوریه را به حالت تعلیق درآوردند.

سفر به امارات و تماس با سلطان عمان در بحبوحه چندین موضوع مورد توجه افکار عمومی جهان از جمله جنگ اوکراین و روسیه و همچنین بحران سوریه که وارد دوازدهمین سال خود شده است، رخ داد.

جنگ سوریه روابط دولت این کشور با اکثر کشورهای جهان از جمله جهان عرب که آن را تحریم کرده و نامشروع می‌دانستند، به استثنای روسیه و ایران که از دولت آنجا حمایت می‌کنند، مختل کرده است.

کد خبر 30056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha